Pagina 3 van 6

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 16:56
door huub1
De mijne laat 1999 moet met de dynamo gesteld worden dat weet ik zeker.
Huub

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 17:34
door volvoS40
huub1 schreef:De mijne laat 1999 moet met de dynamo gesteld worden dat weet ik zeker.
Huub
gdi motoren hebben spanbouten en een riemspanner
deze hebben trouwens geen multiriem maar 2 Poly V-snaren

1 voor de dynamo
1 voor stuurbekrachtiging (etc)

Image

Image

* dit geld dus voor de gdi motoren !

Re: Multiriem

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 17:55
door volvoS40
myalexx schreef:De nieuwere met Multi-Snaar hebben een spanner en deze hoort zich automatisch te gaan spannen, gebeurt dit niet is hij lam
nee, dit gebeurt niet automatisch, maar met de hand.
Distributie riem (zoals bij de GDI motor) heeft wel een automatische spanner.

Re: Multiriem

Geplaatst: za 19 nov 2011, 17:22
door volvop31
Bedankt voor de antwoorden!
Moet er veel uitgebouwd worden alvorens ik aan de spanner geraak?

Re: Multiriem

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 11:35
door volvop31
Niemand?

Re: Multiriem

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 14:48
door volvoS40
volvop31 schreef:Niemand?
Je hebt beschrijvingen.
Neem een kijkje onder je kap en aanschouw waar je bij kunt en waar niet.

Re: Multiriem

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 15:24
door joriev40
ik zou van te voren eerst de riem inspuiten met wd 40 of iets dergelijiks, op het loopvlak. je kan nu zien of het aan de multiriem ligt of aan de spanrol. wat wij trouwens bij de volvo dealer doen is bij een piepende multi riem altijd de riem en de spanner vervangen. als de riem ingespoten wordt en het bijgeluid verdwijnt dan wil dat meestal zeggen dat alleen de riem de "TJILP " veroorzaakt.

Re: Multiriem

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 15:43
door volvoS40
joriev40 schreef:ik zou van te voren eerst de riem inspuiten met wd 40 of iets dergelijiks, op het loopvlak. je kan nu zien of het aan de multiriem ligt of aan de spanrol. wat wij trouwens bij de volvo dealer doen is bij een piepende multi riem altijd de riem en de spanner vervangen. als de riem ingespoten wordt en het bijgeluid verdwijnt dan wil dat meestal zeggen dat alleen de riem de "TJILP " veroorzaakt.
Waarom wd 40?
Dan zit alles er onder incl de rest van de poelies ?

Re: Multiriem

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 15:58
door DinanT
volvoS40 schreef:Waarom wd 40?
Dan zit alles er onder incl de rest van de poelies ?
Je moet ook niet gelijk de hele bus leegspuiten he ... :D :-D

Re: Multiriem

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 16:09
door huub1
joriev40 schreef:ik zou van te voren eerst de riem inspuiten met wd 40 of iets dergelijiks, op het loopvlak. je kan nu zien of het aan de multiriem ligt of aan de spanrol. wat wij trouwens bij de volvo dealer doen is bij een piepende multi riem altijd de riem en de spanner vervangen. als de riem ingespoten wordt en het bijgeluid verdwijnt dan wil dat meestal zeggen dat alleen de riem de "TJILP " veroorzaakt.
Dit is een heel slecht advies en ik zou dat ook niet doen.
Er is wat anders in de handel wat veel beter is namelijk loctite 8005 dit is anti slip voor v-riem.
Huub

Re: Multiriem

Geplaatst: ma 21 nov 2011, 16:41
door volvoS40
het lijkt mij ook niet echt denderend om dat te gebruiken, en tevens geen goede recklame voor de volvo dealert te breda.

tot zovere ik weet zitten er ook rubbers in je poelie, waar je multi/v riem/snaar over heen loopt.
als je de snaar insmeert met een goedje tegen piepen, dan is zowel je snaar / riem incl de rubbers piepvrij.

wat tegen de tijd weerkomt omdat het "lap" middel is uitgewerkt, en dan nog weet je niet waar het gepiep vandaan komt.

v-snaar is de wereld niet.
multiriem is ook niet zo'n extreme dure uitgave.

mijn meening is premitief vervangen het beste.
maar dat is mijn meening.

Re: Multiriem

Geplaatst: do 24 nov 2011, 22:32
door joriev40
een smeermiddel of iets dergelijks maar je hoeft maar heel eventjes te spuiten he dan hoor je direct al of het minder wordt dat maakt niet uit voor vettigheid of iets dergelijks. misschien is wd 40 een verkeerd voorbeeld.

Dit is een heel slecht advies en ik zou dat ook niet doen.
Er is wat anders in de handel wat veel beter is namelijk loctite 8005 dit is anti slip voor v-riem.
Huub
Huub,

ik wilde even melden dat dit niet alleen bij ons gebeurd maar dat dit bij zo een beetje elke garage gebeurd wanneer diagnose gesteld wordt aan een dergelijk probleem, maar goed je moet doen wat je zelf denkt dat het beste is, en ja, riem plus poelie vervangen is altijd het beste.

Multi-riem en spanners vervangen > Hoe riem ontspannen ?

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 09:21
door TijnSV40
Afbeelding

Bovenstaand plaatje is van een ander topic.

Ik moet van mijn T4 denk ik een spanrol gaan vervangen van de multiriem, ik hoor een geluidje wat niet al te lekker is.

Op bovenstaand plaatje zie ik dat de spanrol zelf los gedraaid moet worden, neem ik daarmee de spanning van de riem weg ? of moet ik die eerst lossen, voordat ik de spanrol los kan halen ? In het topic waar bovenstaand plaatje in staat, staat beschreven dat je iets met een pennetje moet doen, maar helemaal duidelijk is het niet.

Ik heb toegang tot een brug/garage krik/gereedschap en mensen die me erbij kunnen helpen (met rete veel sleutel ervaring), alleen sleutelen we daar eigenlijk alleen aan VAG auto's.. Een Volvo is dan even wat anders.

Vraag is dus, moet alleen die bout van de spanrol los gedraaid worden en neem ik daarmee de spanning van de riem weg ? Ik heb 2 spanrollen (volgens mij, gezien op bovenste plaatje), ik neem aan dat je ze beter tegelijk met de riem kan vervangen ?

Ik hoor graag van jullie, geluidje is waarneembaar in de auto tijdens het rijden, soms is het iets meer, dan weer wat minder, maar gerust ben ik er zeker niet op. Het is mijn daily en ik gebruik hem om iedere dag 70 km op en neer naar werk te rijden.. Hij moet het wel blijven doen, dus wil ik de riem en spanners het liefst dit weekend al vervangen..

multieriem spanrol uitlijning met andere poelies

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 14:54
door tkoster
Beste lezers, bij het monteren van de multieriem blijkt de spanrol niet in lijn te staan met de rest van de poelies. De rol staat wat verder naar buiten.
Is dat bij jullie ook zo ? Lijkt mij niet goed, maar afgaand op het slijtage vlak op de rol, loopt het al jaren zo.
Afbeelding
Afbeelding

Re: multieriem spanrol uitlijning met andere poelies

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 16:08
door MarcO
Heb je geen verkeerde spanrol er op zitten?
Er lijkt wel een extra blok tussen te zitten.
Je hebt ook een andere band, maar dat kan misschien met motortype te maken hebben.

Zo hoort het:
Afbeelding

Re: Alles over de Multiriem

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 19:37
door tkoster
Ik heb een phase 1, ik heb een spanrol zonder flenzen.
Dat hoort volgens de onderdelenlijst ook zo.
Een phase 2 heeft er een met flenzen.
Het draait wel, maar hoort denk ik niet zo.
Iemand met een phase 1 die even een fotootje kan sturen ?
Anders moet ik weer naar de sloop...

Re: Alles over de Multiriem

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 19:54
door tkoster
Ik denk, als ik even kijk op skandix, dat er iemand is geweest die met de spanner heeft lopen klooien. De originele spanrol ziet er anders uit.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... t/1007004/
Hierbij staat de rol veel dichter bij het spanblok.
Nu even de vraag hoe ik de spanrol eraf krijg. De bout in het midden zit namelijk precies naast de kokerbalk.
Zou ik de motor een stukje omhoog kunnen krikken, aan 1 kant onder het carter, of is dat een slecht plan ?
Ik kan natuurlijk de complete spanner demonteren maar dan moet de dynamo en stuurpomp er ook weer af, anders kom je er haast niet bij, dus liever niet.

Re: Alles over de Multiriem

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 22:57
door volvoS40
Steeksleutel past, ringsleutel zou ook moeten willen.
Blok kan je een stukje omhoog krikken, leg er wel een plank of hout tussen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Alles over de Multiriem

Geplaatst: zo 06 dec 2015, 14:39
door opaslof
Ik ben ook aan de beurt. Dynamo geeft geen laadspanning meer, misschien gelijkrichtdiodes kapot(?). Gelukkig heb ik nog een sloop-dynamo liggen.
Riem zelf draait wel maar wel echt aan vervanging toe (droogtescheurtjes).
- Hoeveel tijd zou ik moeten reserveren voor het vervangen van de riem + dynamo? (bij gemiddelde kluservaring :P )
- Hoe kan ik controleren of die spanner aan vervanging toe is? Of moet ik de spanrol voor de multiriem meteen preventief vervangen?

Ik moet ook de distributieriem nog vervangen. Zou ik meteen kunnen meenemen, maar dan wordt het meteen weer zo'n grote klus.
En eigenlijk moet de auto doordeweeks dagelijks rijden...
Of doe ik heel veel dubbel werk als ik de twee klussen apart doe?

Re: Alles over de Multiriem

Geplaatst: zo 06 dec 2015, 14:58
door MarcO
Ik zou de spanrol preventief meenemen bij het vervangen van de riem.
Ik denk dat je alles bij elkaar met een uurtje wel klaar zou moeten zijn.

Het is geen must om de D riem en muitriem samen te doen, maar je zou er misschien wat meer ruimte mee creƫren.