Pagina 3 van 4

Re: uitlaatkant t4 turbo vervangen

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:37
door corhog
Daleman Machinereparaties in Leiden, Flevoweg 21, 2318BZ 071-5219667
vraag naar Rob
alleen istie nu nog op wintersport :swear

Re: uitlaatkant t4 turbo vervangen

Geplaatst: do 21 feb 2013, 20:56
door web
Kokend heet rijden en dan lassen? Kun je er zo goed bij dan, dat het op de auto te lassen valt? Wel eerst een V'tje in slijpen dan, om vol te lassen...

Alleen... dit is een stuk gietijzer (sowieso moeilijk te lassen) wat het zo zwaar te verduren krijgt (thermisch) dat lassen eigenlijk vrijwel kansloos is. Een lasproces wat KAN werken is inderdaad gelijkmatig heel heet maken tot een bepaalde temperatuur, dan lassen en langzaam gelijkmatig afkoelen... maar of dat op deze manier gaat slagen...

Reden dat veel lassers er niet aan beginnen is dat ze je niet een paar weken later terug willen zien met de klacht dat het *weer* gescheurd is...

Zo'n brok gietijzer scheurt ook niet zomaar natuurlijk.

Ik snap ook wel dat de geldbomen niet tot de hemel groeien, maar een betrouwbare oplossing is ook wat waard...

Re: uitlaatkant t4 turbo vervangen

Geplaatst: za 23 feb 2013, 18:46
door volvoturbo
Voor zo ver ik nog weet was in Amersfoort een turbo revisiebedrijf zal wel even voor je navragen of ze jou probleem kunnen verhelpen en hoe duur gaat kosten..

bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 12:11
door Weskee
Hallo !

ik heb een best groot probleem, en dat is dat tijdens het aandraaien van de moeren op mijn uitlaatspruitstuk een is afgebroken.
Nu heb ik al een hoop gevonden op internet, dus mijn hoop op een goed einde is dus nog niet verloren.
Maar het schroefeind steekt zeker nog 4 MM buiten de spuitstuk uit,
zou ik hier gewoon een moer op kunnen draaien ?
Of zouden jullie hem er toch uit halen om nieuwe draadeinde in te draaien ?

Al wordt het laatste wel lastig , en ben ik bang dat mijn spruitstuk krom is waardoor ik elke keer de moeren moest aandraaien.
Ik heb een foto deze zal ik vanavond uploaden en hier posten.
alvast bedankt voor jullie reactie's

Groetjes,
Wesley

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 12:24
door sdirkx
Als die 4mm nog genoeg is om een moer op te draaien, dan hoef je er verder niks aan te doen.
Geen idee of je zo'n stuk draadeind 'eenvoudig' kunt vervangen. Zit niet vastgelast aan het spruitstuk?
En als je spruitstuk krom is, dan zal ie ook lekken. Bedoel je dat en was dat ook 't probleem?

Goede foto's helpen wel. Heb 'm er zelf nog nooit af gehad, dus weet niet precies hoe 't eruit ziet.

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 12:38
door Weskee
bedankt voor de reactie sdirkx er gaan staven met schroefdraad in het blok deze zitten dus niet vast en daar draai je een moer op.
zo klemt hij de uitlaatspruitstuk vast tegen het blok maar me auto klonk als een tractor zat te twijfelen of dat hij op 3 cilinders liep maar dat was al snel uitgesloten.
dus dan maar uitlaatspruitstuk vast draaien kwam ook 2 moeren tegen die gewoon helemaal los zaten dus het was wel nodig.
maar ja nu ben ik weer een stapje terug.
ik zal vanavond weer een verder sleutelen. en de foto uploaden.

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 13:05
door volvoS40
Het is aan te raden om er een nieuw draadeind en nieuwe moeren in te zetten.

Aanhaal moment is btw bijzonder weinig, dus niet strak vast draaien.

Meen 42Nm (goed handvat)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 13:09
door Kuip
Mee eens, eventueel een bout op het afgebroken eind (laten) lassen. Door de hitte komt het afgebroken eind makkelijker los, en je hebt meer grip om kracht te zetten.

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 13:29
door MarcO
Iets meer werk maar je kunt ook het spruitstuk verwijderen zodat je meer draadeind hebt en het tapeind eruit te krijgen.
4mm is wel erg weinig maar als de moer volledig over de bout valt moet het kunnen.
Maar vervangen is wel een betere optie.

Volgens mij is het aanhaalmoment van de moeren 25Nm of het moet bij een phase 1 anders zijn.

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 13:50
door Weskee
Na mijn weten was het 40 NM , ik heb ook een moment sleutel gebruikt op 40nm dus valt wel mee hoe strak je hem dan aandraait maar door dat de sleutel er scheef opzat ( denk ik dan )brak hij af tijdens het kracht zetten :S

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 14:17
door MarcO
Pagina 2
Is wel van een phase2 T4 motor.

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 16:27
door Weskee
Hmm bedankt Marco ik heb hem dus te strak aangedraaid....

even vanavond afwachten en hopen dat hij de week doorkomt dan kan ik hem van het weekend op de brug zetten en alle moeren en draadeindes te vervangen.
hij klinkt nu echt als een tractor en het rijden gaat eigenlijk niet.
dus hopen dat ik het vanavond alles luchtdicht krijg om van het weekend alles goed aan te pakken.

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 17:18
door volvoS40
Inderdaad, nog eens na gekeken voor phase 1
Alles wat daar zit, zit vast op 24/25Nm.

Zowel de steunen als uitlaat spruitstuk.
Turbo zelf op 45Nm

ps

Als je toch alle buiten en moeren nu gaat vervangen en het uitlaat spruitstuk toch los hebt.
Zet er gelijk een nieuwe pakking tussen (zijn 4 losse pakkingen)

Als je de wagen hebt gestart, en je denkt... m'n wagen staat in de fik... dan is dat de pakking die voor het eerst op temp. komt. :-D

Let wel op, dat je niet te veel gaat trekken aan de turbo, anders vernagel je je olie retour leiding en smeer je de onderkant (en achterkant) van je wagen geheel in met olie (wel goed tegen roest).

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: di 26 aug 2014, 20:24
door ivovdgrift
Ik ben het ook met het bovenstaande eens.

Gelijk goed oplossen, alles eraf, en slechte draadeinden vervangen (meestal met weinig moeite eraf te draaien mbv twee moeren).

Ik heb ook gelijk nieuwe pakkingen en originele moeren mee laten komen, dan zit tenminste alles goed.

Succes

Re: bout uitlaatspruitstuk afgebroken.

Geplaatst: wo 27 aug 2014, 11:00
door Weskee
Alle pakkingen zijn vervangen van de uitlaatspruitstuk ongeveer 2500Km geleden maar het probleem zit ergens anders mannen,
de tapeinde van de uitlaatspruitstuk heb ik eruit en de nieuwe zit er al in,
Maar de lucht kwam niet van de spruitstuk vandaan maar van de pakking tussen uitlaatspruitstuk en de turbo,
ik even kijken en wat met me handen er aanzitten valt er zo een stuk tapeinde eruit deze is ook echt te netjes afgebroken.
hopelijk kan ik de tapeinde en moeren en ringentjes allemaal nog bestellen.

Uitlaatspruitstuk past B4204T2 op B4204T

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 21:41
door Firebird
De turbo van mijn 1999 V40 2.0T is stuk, gescheurd turbinehuis.
Motorcode B4204T
Een nieuwe turbo heb ik inmiddels in huis.

Maar toen ik afgelopen weekend de boel demonteerde bleek dat ook het uitlaatspruitstuk is gescheurd op meerdere plaatsen. Daarom ben ik met spoed op zoek naar een vervanger.
Op internet verschillende uitlaatspruitstukken gevonden, maar alle met andere motorcodes.

Daarom de vraag of een uitlaatspruitstuk van een B4204T2 past op een B4204T motor.
Ik heb de foto's goed vergeleken met mijn eigen spruitstuk en kan zo geen verschillen vinden.

Latere versies, B4204T3 en hoger, lijken uiterlijk anders te zijn. Andere gietnaad en een draadgat minder.

Re: Uitlaatspruitstuk past B4204T2 op B4204T

Geplaatst: ma 12 dec 2016, 22:01
door Caesar
ik zal morgen ff op vida kijken, maar ik meen dat het wel kan. Overigens is het wel frapant dat zowel turbo als spruitstuk gescheurd zijn; wellicht een onderliggende oorzaak van oververhitting/druk......is namelijk niet gangbaar dat dit scheurt eigenlijk. Zou een te arm mengsel kunnen zijn (in tegenstelling tot te rijk wat je wellicht zou kunnen denken)

Re: Uitlaatspruitstuk past B4204T2 op B4204T

Geplaatst: di 13 dec 2016, 11:45
door volvoS40
Turbo en spruitstuk zijn zelfde.
T2 blok heeft rondom wat kleine wijzigingen naar het ph2 blok.

Re: Uitlaatspruitstuk past B4204T2 op B4204T

Geplaatst: di 13 dec 2016, 11:53
door krismazur
ik weet dat spruistuk van P2 t4 past wel op t4 p1 en 2.0T p1
heb al 2 verkocht

maar volgensmij enige verschil in p1 en p2 is dat p2 binnen gescheiden is en heeft dus dubbelkamer uitgaand naar de turbo

Re: Uitlaatspruitstuk past B4204T2 op B4204T

Geplaatst: di 13 dec 2016, 17:21
door Firebird
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Zojuist een gebruikt uitlaatspruitstuk besteld die nu onderweg is met dhl.

Spruitstuk wat ik van mn motor af haalde had ook een gedeelde uitstroom trouwens (buitenste 2 en binnenste 2 cilinders gecombineerd). Wellicht niet de eerste keer dat ie vervangen wordt dus.
De rib in deze scheidingswand was ook precies de plek waar zowel de turbo als het spruitstuk waren gescheurd.
Tijdens mn zoektocht meerdere turbos gezien die hier waren gescheurd.