Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door TijnSV40 »

Ook ik zit met problemen met mijn '97er T4.

Eerste versnelling merk ik het niet echt, maar 2, 3, 4 en 5 doen het volgende:

Stel, ik rij in de stad, optrekken bij een stoplicht van 1 rond de 3000 naar 2 en daar het gas erop. Je voelt wanneer de turbo inkickt en een luttele seconde erna gaat ie horten en stoten.

Auto rijd voor de rest gewoon normaal en als je niet volgas trapt gaat ie gewoon rap van zijn plek, zolang ik maar geen overdruk gebruik.

Auto heb ik gisteren gekocht, heb er 50km mee gereden en kwam van de snelweg af. Bij het stoplicht bleef de motor nauwelijks lopen en reed heeeeel erg slecht. Totaal geen vermogen meer. Ik heb de plastice cover los geschroefd en wat bleek, van voren af gezien, 2e bougiekabel van links was los geschoten en liep de motor dus op 3 pitten. Kabel terug gedrukt, motor draait weer prima, maar houdt nu in bij vollast, even nadat de turbo druk gaat leveren. Koud trap ik hem liever niet te ver door, dus of dit alleen bij een warme of ook bij een koude motor is weet ik niet.

Dinsdag beginnen bij bougies en kabels, overal lees ik dat ik beter orgineel installeer, dus dat gaan we dinsdag maar gelijk ff regelen. Verder was een vacuum slang (dun slangetje, pasagiers kant van het blok, net onder de koelwater slang) lek. Het bedrijf waar ik hem gekocht heb heeft er een ander slangetje opgezet en zegt dat het weer lucht dicht zou moeten zijn. Laat ik daar nu even vanuit gaan, maar mocht deze toch lek zijn, kan daardoor dit probleem naar voren komen ? Die slang loopt onder het inlaatspruitstuk door en is erg lastig te vervangen heb ik zo 123 gezien.

ECU heb ik nog niet bekeken, dat gaat plan zoveel worden, maar ik gok dat ik een 1.2 heb, daar mijn auto uit '97 komt (ik kan er natuurlijk ook compleet naast zitten). LMM e.d zijn volgende stappen.

Ik heb er bij de Esso van hun Premium benzine mijn tank volgegooid. Ik werd bij dat stotteren een beetje bang dat het misschien niet het juiste octaan getal is, en heb er octaan booster bij gegooid, om zeker te zijn dat die hoog genoeg is. Probleem wordt hier niet door verholpen.
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door DirkT4 »

Esso premium is geen 98 octaan, gewoon lekker BP Ultimate 98 tanken als je dat nog ergens lukt.
Lullig bij een net aangekochte auto trouwens....

En inderdaad het is uitsluiten en proberen:

-TCV klep achter luchtfilterbehuizing 9155936 + klep bij IC 8627005
- bobines (2x waarvan 1x al met bougieskabels)
- originele bougies + bougiekabel
- luchtfilter
- lekkende vacuum/turbo of andere slang
- ECU 1.2 zou moeten zijn 1.3
- LMM
- turbo
- wastegate
- scheur in spruitstuk
- verkeerde brandstof (altijd ron 98 tanken)
- benzinefilter
- injectoren
- benzinepomp
-
-
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door TijnSV40 »

ik heb er 2 flesjes octaan booster bij gegooid, da zou het octaan getal nog iets moeten verhogen toch ?

tank is vol gegooid met die rotzooi van esso.. zou dit zulke problemen kunnen geven ? want dan ga ik ff heel rap mun tank leeg rijden en 98 tanken.

Overigens.. tijdens normaal rijden door de stad merk ik dat ie af en toe bokt.. denk dat ie misfired ofzo, dus mijn gok ligt bij de bougies en kabels..
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door quincy »

ga is naar dealer en laat hem uitlezen, had precies het zelfde (wanneer de motor vermogen moest afgeven) begon deze flinke klappen te geven uit de uitlaat en te schokken/stotteren. als je half gas door trok gaf geen problemen.

bij mij was dit de knocksensor (pingelsensor). deze zorgt voor een ontstekings vervroeging/verlating dat verklaarde het stoteren bij vol optrekken.
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door TijnSV40 »

Pingel sensor.. Das idd ook nog een goede.. En dat is uit te lezen ??? Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen klappen in de uitlaat hoor, hij houdt in en gaat horten en stoten..

Heb vandaag een set bougies en nieuwe bobines / kabels gehaald. Als het gemonteerd was kon ik het niet meer terug brengen. Het ligt hier nog in het doosje.. Het kan dus nog terug..

Morgen eerst maar es kijken of ze hem uit kunnen lezen !

goede tip ! Thnx !
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door quincy »

jij heb nog std uitlaat denk ik dan? ( bij mij ligt de complete ferrita lijn eronder :$ )

ja ik was bij de volvo geweest, en daar stond een fout in en die ging richting de pingel sensor.

succes! pokke ding om te vervangen trouwens...
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door TijnSV40 »

Gisteren bij de Dealer geweest om hem uit te laten lezen.

Hun resultaat is dat er geen enkele sensor een probleem geeft en hun gok blijft toch de bobines. Vanavond zullen we het weten, dan ga ik bougies en bobines/kabels vervangen.

En idd, ik heb een standaard uitlaat. De hele auto is standaard (voor zover ik weet)

to be continued !
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Bericht door TijnSV40 »

Net bobines en bougies vervangen..

Bij de rechter bobine zag ik een klein stukje plastic naast de bougie kop liggen, ik denk dat de bobine geen goed contact had en daardoor dat dus het e/e/a/ niet lekker liep.

Net rondje gereden, problemen zijn opgelost ! :jerry
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Inhouden T4

Bericht door o1k »

DeT4 starte niet echt fijn en heeft soms ook inhoud verschijnselen.
Dus de goede raad van het forum volgen en de Brandstof Druk Regelaar vervangen. Inderdaad auto start nu zoals het hoort :D
Direct na het vervangen wilde hij niet lekker stationair lopen en zelfs afslaan als ik het gas in 1 keer losliet. Dus de stationair regelaar eens goed schoongemaakt en ook dat probleem is verleden tijd.
Wat al langer soms de kop opsteekt is inhouden onder vollast.
Dus even volgas, kickdown, V40 gaat er als een lier vandoor ..... en soms/vaak boven in de toeren inhouden.
Ik heb dit eerder gehad (eind vorig jaar) net voor een onderhoudsbeurt bij de dealer, die hebben de bougies vervangen en het probleem was over.
Het lijkt erop dat als ik BP premium tank het probleem minder is of niet voordoet.
Ook met andere benzine gaat het soms verkeerd en andere momenten niet.
Vervelend als je een BMW (of zo) bij het stoplicht je achterlichten wil laten zien (H)
Voor de rest rijd de auto voorbeeldig, je merkt het dus alleen als je vol op het gas gaat,boven in de toeren, en dat ook niet altijd.

Mochten jullie weten waar ik dit zoeken moet????
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Inhouden T4

Bericht door myalexx »

Vermoeden gaat uit naar de turbo control unit, of een lek..

Ik had ook zoiets. Uiteindelijk was m'n spruitstuk lek :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Inhouden T4

Bericht door w.rusman »

aangezien het probleem minder is bij BP Ultimate (octaan 98) vermoed ik iets in motormanagement/klopsensor :think

Alhoewel 98 wordt aanbevolen voor benzine-turbomotoren (staat ook op je tankklepje)

zie dit topic : http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =45&t=3152
Nissan micra K12
sdirkx

Re: Inhouden T4

Bericht door sdirkx »

Turbodrukmeter eraan hangen zou ik sowieso eerst 's doen bij dit soort problemen.
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Re: Inhouden T4

Bericht door o1k »

OK, Bedankt voor het meedenken en de tips.
Ik zal me gaan verdiepen in de turbo werking en zoeken of ik daar iets kan vinden.
Kan me nog niet zo goed voorstellen wat ik kan aflezen aan een turbo druk meter. Kunnen jullie me daar meer info over geven.

Alvast bedankt!

RoN
sdirkx

Re: Inhouden T4

Bericht door sdirkx »

Je wilt weten of je je max turbodruk wel haalt en of je vacuumdruk goed is. Kun je ook n garage laten doen.
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Stoteren en inhouden T4 erger geworden :-(

Bericht door o1k »

Hoi mede x40 liefhebbers,

Net terug van een heerlijke vakantie in Slovenie :-)
De V40 heeft er +/- 3000 km opzitten. Vlak voor de vakantie nog even een uitlaat vervangen bij PM Performance in Swifterband (Zal ik nog updaten in mijn wdb)
Ik ging weg met een af en toe inhoudende auto. Daar merkte je eigenlijk weinig van tot het moment dat je flink op het gas ging.
Zelfs met aanhanger achter de auto en surf spullen op het dak was dit op de heenweg nauwelijks merkbaar.
Gedurende de vakantie is dit erger geworden ....
Het is nu zou dat de auto ook inhoud bij wegrijden. Met gestotter en schokjes komt hij uit de startblokken.

Wanneer het op de snelweg gebeurd en je een beetje gas loslaat gaat hij weer normaal lopen. Als je vol op het gas gaat, kick-down, inhouden en als je volhoud komt hij daar wel uit.
Ik heb dit eerder gehad toen ik de auto net had. Bij de dealer hebben ze toen de bougies vervangen en het probleem was over.
Lezend op het forum zou je dezelfde conclusie kunnen trekken. Ik denk dat de bougies er +/- 15000 inzitten.
Is dit niet wat weinig voor een setje bougies?
Hoe kan ik vaststellen of het de bougies, bougie kabels of bobine's zijn?
Voor de rest start de auto goed, loopt mooi stationair en als hij niet inhoud rijd hij heerlijk. Heb op de autobaan best wel eens gas gegeven en op de momenten dat hij niet inhield is hij gevaarlijk snel ;-)

Ik hoor graag jullie advies, morgen maar proberen of ze een set bougies bij de dealer hebben .....

Auto is een phase 1 T4 automaat uit 2000
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Re: Stoteren en inhouden T4 erger geworden :-(

Bericht door o1k »

Gisteren vol goed hoop de bougies vervangen.
Lijkt wel een heel klein beetje beter maar het inhouden en stotteren is er nog steeds.

Wat nu?

Kan mogelijk wel 1 van de bobine's zijn. Maar om die op goed geluk te vervangen?
Iemand toevallig een goede bobine los liggen?
Andere suggesties?

RoN
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Stoteren en inhouden T4 erger geworden :-(

Bericht door myalexx »

Kom een keertje langs, dan kunnen we eens kijken.
Ben aankomende week door geheel Nederland te vinden ivm vakantie.

maar daarna weer thuis rondom Amsterdam :-D

edit, mijn auto liep ook super slecht.. nu is het gewoon een kanon..
lees m'n webdagboek maar eens :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: Stoteren en inhouden T4 erger geworden :-(

Bericht door Rob »

Welke RON benzine heb je gereden?

Daarnaast onsteking ed. nalopen en misschien preventief vervangen (bougiekabels etc.)
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
sdirkx

Re: Stoteren en inhouden T4 erger geworden :-(

Bericht door sdirkx »

En zoiets als een benzinefilter bv. Wat is er allemaal de afgelopen jaren aan onderhoud gedaan is dus eigenlijk de eerste vraag.
o1k
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amstelveen

Re: Stoteren en inhouden T4 erger geworden :-(

Bericht door o1k »

Blijkbaar is mijn reactie naar myalexx niet doorgekomen.
Dan nog maar een keer.
Bedankt voor je aanbod!
Ik wil daar zeker wel gebruik van maken, helemaal als je ook spares beschikbaar hebt. Want met alleen kijken zullen we er niet komen ;-)

@Rob - Ik heb hoofdzakelijk 100 en 102 gereden. Alleen als het niet anders kon 95.
@sdirkx - Auto heeft altijd alle onderhoudsbeurten gehad. Ik ben de tweede eigenaar en hij is altijd bij de zelfde dealer geweest. Ik doe nu meer zelf alleen 1 x per jaar naar de dealer voor jaar beurt en apk.
Benzine filter heb ik voor de vakantie vervangen. Recent ook nog Brandstof druk regelaar.

Wat me vandaag opviel is dat het wel lijkt of het overslaan in de lage toeren (bij optrekken) niet gebeurd bij koude motor maar pas als die is opgewarmd. Mogelijk dat dat nog nieuwe suggesties oplevert.
Om preventief de twee bougie kabels te vervangen en/of de bobine's vindt ik wel een grote en dure gok. Wil ik natuurlijk best wel doen als ik zeker weet dat dat het probleem is
Plaats reactie