kerstbingo lampjes instrumenten dashbord tellers elektra vallen uit massa punten en of kabel kabels

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
12
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Tellers vallen weg

Bericht door pcpgjanssen »

Beste allemaal,

Sinds enige tijd heb ik een vreemd probleem in een Volvo S40. Ik heb flink rond gelezen hier en op diverse andere fora, maar helaas nog geen oplossing gevonden. Hieronder een kleine opsomming van wat ik gevonden en geprobeerd heb.

Het probleem
- Als ik richting aangeeft, vallen de kilometerteller en toerenteller even uit en komen vrijwel direct weer tot leven na de eerste keer knipperen. Ik kan vervolgens wel richting blijven aangeven en de wijzers gaan niet "stuiteren".
- Als ik het stadslicht aan zet, vallen alle tellers/wijzers naar 0, inclusief de temperatuur en de wijzer voor het brandstofniveau.
- Als de auto uit staat (sleutel uit het contact) en ik zet de lichtkop op "stadslicht", dan gaat de dashboardverlichting aan en begint de ventilatie te lopen.

Wat opvalt:
- Als ik de waarschuwingslichten aan zet, gaan de wijzers niet uit, maar zie ik wel dat alle lampjes op het dashboard knipperen in het zelfde ritme (mits ze al aanstaan, zoals bijvoorbeeld het lampje dat aangeeft de remlichten het niet doen en het lichtje achter de knop van de waarschuwingslichten zelf).
- De lichtfuncties aan de buitenkant lijden er niet onder: alles werkt correct in alle standen van de lichtschakelaar (voor, achter en sidemarkers) en de knipperlichten doen het ook normaal onder alle omstandigheden.

Vanaf wanneer?
Dit probleem is gaan spelen na het vervangen van koplampen (omgebouwd van Fase 1 H4 naar Fase 2 H7). Omdat ik deze ombouw direct verdacht, heb ik de oude lampen vervolgens terug gezet, maar het probleem was daarmee helaas niet opgelost. Als ik de koplampen er helemaal uit haal, heb ik hetzelfde probleem. Het lijkt me dus niet in de bekabeling van de koplampen te zitten.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Lichtschakelaar vervangen
- Ik weet dat de accuklemmen een bekend zwak punt zijn, dus die heb ik vervangen.
- Ook de stekkerdoos van de trekhaak is een bekend zwak punt, maar deze ziet er nog keurig uit (op het oog).
- De massapunten bij de koplampen losgehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst.
- Massapunt onder de "accu-standaard" en de luchthulppomp opgefrist.
- Massapunt tegen het schot tussen motor-compartiment en passagiersruimte schoongemaakt.
- Massapunt achter de tellerklok op dezelfde wijze behandeld.
- Aansluitingen van de teller schoongemaakt, toen deze er toch uit lag.
Schoonmaken is (afhankelijk van de aansluiting) met wat schuurpapier of een wattenstaafje met isopropanol gedaan. Alles vervolgens weer netjes vastgezet met wat contactspray. Tot dusver geen oplossing.

Dat het een massaprobleem is, zit er dik in. Maar ik heb inspiratie nodig voor waar ik nog kan gaan zoeken. Wie herkent dit probleem en wat is er aan te doen? Alle suggesties ontvang ik met open armen en ik probeer inmiddels echt alles, want hoewel het weinig kwaad kan, stoor ik me er enorm aan.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9397
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tellers vallen weg

Bericht door volvoS40 »

wat ook iets geweldigs is...... vervang je hele complete min kabel van je accu !
lijkt goed, na 10 jaar valt deze zonder pardon in 10 stukjes zodra je deze wilt verwijderen :P
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
mmmark84
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 09:04
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Middelburg

Re: Tellers vallen weg

Bericht door mmmark84 »

Kan ik beamen na het strippen van de V van chris, deze was ook doormidden en liet los nadat we een duwtje met een schroevendraaier gaven :wtf
Image
V40 2.0 (Grote Smurf) - Webdagboek
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
12
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Tellers vallen weg

Bericht door pcpgjanssen »

Thanks voor de tip. Morgen maar eens de dealer bellen om te zien of ze dat ding nog ergens hebben liggen.
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
12
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Tellers vallen weg

Bericht door pcpgjanssen »

Ok, nu wellicht een stomme vraag, maar gezien de verhalen over de mogelijke staat van die massa kabel durf ik hem er niet even uit te halen om te kijken hoe lang deze moet zijn. Bij de dealer kunnen ze hem niet meer leveren (?).

Heeft iemand een idee hoe kort of lang de massa kabel moet zijn? En als ik dan toch bezig ga: hoe kort of lang mag de plus-kabel zijn? Dan ga ik die ook meteen vervangen (just in case).
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Tellers vallen weg

Bericht door myalexx »

gewoon zelf maken zie mijn WDB
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9397
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tellers vallen weg

Bericht door volvoS40 »

is inderdaad zelf te maken, alleen verschilt de lengte nogal.
alex je hebt een automaten bak, je massa zit daar op een andere plaats dan bij een normale schakel bak.

automaat heeft btw een dubbele, 1 van accu naar chassis en 1 naar de automatenbak
schakelbak heeft er 1, loopt naar de bak toe.

schakel
Afbeelding
automaat.
Afbeelding

verder is het om het even denk ik. als alles maar goed massa maakt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Tellers vallen weg

Bericht door myalexx »

ivar jij hebt er ook 2 ..

ik 2 losse onder 1 klem en jij 1 lange met 2 busjes
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9397
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tellers vallen weg

Bericht door volvoS40 »

1 kabel.... ! ik weet wel wat ik in m'n auto heb zitten :P
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Tellers vallen weg

Bericht door myalexx »

Of je nou 1 kabel hebt met 2 ogen of 2 lossen met 2 ogen komt op hetzelfde neer :P
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
12
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Tellers vallen weg

Bericht door pcpgjanssen »

Hmm.. Ik heb de automaat, maar wel met slechts 1 kabel.. Het zal niet zoveel uitmaken, gok ik.

Er zit een nieuwe massa kabel in. Aanzienlijk dikker dan de oude; op advies van de dealer een 50mm2 kabel gepakt, alles voorzien van nieuwe klemmen (ook de accu klem) maar helaas geen oplossing.

Ook begreep ik van de dealer dat uitlezen geen zin gaat hebben. Dit type zou deze fouten niet kennen. Dus ook dat is jammer.

Kortom; we blijven proberen. Heeft iemand nog suggesties?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9397
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tellers vallen weg

Bericht door volvoS40 »

in de kofferbak zit nog een massapunt links en rechts van je kofferdeksel achter de bekleding.
bij je achterruit (voor de achter achteruitverwarming) heb je ooknog een massapunt, al is deze dus eigenlijk voor je ruitverwarming... maar wie weet.

dan heb je achter het middenconsole (achter je radio dus) ook nog 2 massa kabels die aan 2 chassis balken zitten (waar je dashboard middenconsole op rust en diverse kabels opgeklikt zitten.)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
t4tommy
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 20:50
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Kerkrade

Re: Tellers vallen weg

Bericht door t4tommy »

Hallo
Ik heb zelf recentelijk de tellers eruit gehaald omdat een aantal lampjes kapot waren., dat is een werkje van een kwartier en 6 schroefjes losdraaien. Achter je tellerunits zitten twee stekkers die komen los zogauw je de tellerunit eruit haalt. Misschien zit hier iets niet helemaal lekker?? Dit is vrij makkelijk te controleren en niet duur.

groet
T4Tommy
3500 toeren, en dan .........[b]Vrooeeeeemmm!![/b]
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Tellers vallen weg

Bericht door w.rusman »

aangezien alles uitvalt zodra je stadslicht aanzet of je knipperlicht gebruikt vermoed ik dat je kabelboom ergens kortsluiting maakt.
Is bij het plaatsen van de nieuwe koplampen misschien iets gebeurd waardoor kortsluiting kan ontstaan ?
Nissan micra K12
pcpgjanssen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
12
Model: V70
Bouwjaar: 1999
Locatie: Utrecht

Re: Tellers vallen weg

Bericht door pcpgjanssen »

Beste allemaal,

Dank voor het meedenken. Ik heb een paar weken geleden de hele auto uit elkaar getrokken om een ander interieur te plaatsen (deze had wat scheurtjes in de zitting) en ook het hele dashboard eruit getrokken (wat een ***-werk!). In dit proces heb ik een extra massa kabel van de accu naar de chassisbalk onder het dashboard gelegd en alle massapunten schoongemaakt/vervangen. Dit heeft probleem in ieder geval opgelost. Geen wegvallende tellers meer en ook geen knipperende lichten in m'n dashboard! Heerlijk!
reneweteling
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 14:57
13
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amsterdam

v40: kmteller signaal valt soms weg

Bericht door reneweteling »

Hey,

Ik heb een volvo v40 en soms valt naar mijn idee het km signaal weg.

Symptomen bij het wegvallen:

- cruise controll kan geen snelheid meer vasthouden (logisch)
- km teller doet het niet (logisch)
- alle boordcomputer dingen die iets doen met snelheid (gemiddelde snelheid, verbruik per km etc werken werken niet meer)
- snelheidsmeter doet het niet
- abs lampje schiet aan
- rem waarschuwingslampje (die met dat uitroepteken / zie afbeelding) schiet aan

Soms uit zich zelf schiet alles weer aan, en na een tijdje kapt het er allemaal weer mee.

Net deed ik even de motorkap open en ging in aan allemaal draden wiebelen, en toen werkte hij weer. Ik heb het idee dat er een storing zit ergens in een contactje of in die richting maar ik heb geen idee welke ik zou kunnen doormeten of kunnen voorzien van contactspray of misschien wat oxidatie weg te schuren.

Afbeelding

Iemand een idee?

Kleine voorgeschiedenis:
De cruisecontroll deed het een jaar geleden niet, uit laten lezen en toen kreeg ik de melding dat t km signaal erg zwak was, na wat probemcar zoekwerk kwam ik er op dat ik van mijn ventilator regel unit bij de kabelboom waar ook het airco signaal op staat (de kleine vierkante NIET de rechthoekige breede) een uit mijn hoofd groen zwarte kabel moest doorknippen (dit zou de km signaal kabel zijn) en er zou iets in mijn vent-regel-unit storen. Hierna werkte inderdaad alles weer naar behoren. Geen idee of dit er mee te maken heeft, maar dat was ook het signaal.

Alvast erg bedankt!!!

Groetjes

Rene
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Re: v40: kmteller signaal valt soms weg

Bericht door mikey »

Mogelijk ABS sensor stuk.. of bedrading. ff laten uitlezen, de universeel kan dit waarschijnlijk ook wel
ff voor je doen. dan weet je een stuk meer en kost de wereld niet.

met de abs sensor(en) word de snelheid bepaald, vandaar dat waarschijnlijk alles wat daarmee te maken heeft wegvalt.
Afbeelding The future is today !
reneweteling
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 14:57
13
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amsterdam

Re: v40: kmteller signaal valt soms weg

Bericht door reneweteling »

Bedankt voor de reactie, gezien hij het na een flinke hobbel weer wel of niet doet ga ik voor de bedrading, ik heb nog even verder zitten googelen en kwam hier ook nog op uit
Check the main 2 power wires running under radiater in wiring loom at front of car, thats most common problem for ABS not working
Dus dat ga ik ook maar ff doen.
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Re: v40: kmteller signaal valt soms weg

Bericht door mikey »

Ik denk ook dat het ergens in de bedrading zit. goed even alle stekkers nalopen en inspuiten met contactspray
goeie kans dat dat het probleem oplost.. of misschien een draadbreuk. maar dan moet je zaken gaan doormeten..
Afbeelding The future is today !
reneweteling
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 14:57
13
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amsterdam

Re: v40: kmteller signaal valt soms weg

Bericht door reneweteling »

OK, nog even wat onderzoek gedaan op het fenomeen. Ik kom er op uit dat het of aan de bedrading ligt of dat de ABS module defect is. De module reparatie gaat rond de 250 euro kosten bij http://www.ecu-rc.nl. Ze hebben een mooi filmpje op youtube over hoe je de unit moet uitbouwen.



Dan ben ik even verder gaan zoeken en kom ik er achter dat je dit ook zelf kan doen. Een hele mooie handleiding staat hier

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?p=46827

Iemand enig idee hoe veilig dit is, in hoeverre ik iets slopen kan?

bedankt!
Plaats reactie