Pagina 5 van 7

Distributieriem geknapt - Revisie 1997 S40 2.0 B4204S

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 21:09
door deuce70
Zoals gezegd ben ik verder gegaan met het uitbouwen van de oude cilinderkop. De poly-snaar en het vrijloopwiel zijn gedemonteerd, net zoals de bovenste en onderste deksels van de distributieriem:
Afbeelding

Na het losdraaien van meer dan 30 boutjes zou de kleppendeksel los moeten kunnen. Daar moest wel een spie aan te pas komen, want hij zat stevig op de nokjes. Nadat ik de torx bouten van de rotatiesensor van de uitlaat-nokkenas los had geschroefd kon hij echt pas los. Ziehier de bovenkant van de cilinderkop:
Afbeelding

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 07:37
door Deejay
Hoe kun je nou met het oog zien dat de kleppen nog goed afsluiten? Ik heb jaren in de motoren revisie gezeten en juist door ze te slijpen kun je zien hoe goed ze afsluiten....

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 07:53
door testkees
Deejay schreef:Hoe kun je nou met het oog zien dat de kleppen nog goed afsluiten? Ik heb jaren in de motoren revisie gezeten en juist door ze te slijpen kun je zien hoe goed ze afsluiten....

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Met Deejay eens, als je de kleppen in de hand heb :think is het slijpen een :whistle van een cent, als later toch blijken de lekken baalje als een stekker :wall

Re: Distributieriem geknapt - Revisie 1997 S40 2.0 B4204S

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 09:05
door marcveen
deuce70 schreef:De randen van de kleppen zagen er nog goed genoeg uit om ze niet in te hoeven schuren.
Je kan even een oud trucje proberen.
Cilinderkop neerleggen met de klepzittingen naar boven, de kleppen gesloten en bougies gemonteerd zoals op onderstaande foto.
De vier holle ruimtes tot de rand vullen met bijvoorbeeld alcohol of benzine en even aan kijken of de vloeistof weg loopt.
Zo ja, dan zal je de kleppen toch in moeten slijpen. Kleine moeite, veel plezier.

Afbeelding

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 09:45
door deuce70
Jullie hebben me overtuigd dat ik dit beter moet bekijken. Ik zal beginnen met de suggestie van marcveen. Er moet niks van de vloeistof achterblijven in de bougies, dus ik denk dat ik maar 96% alcohol neem, hopen dat de overage 4% water is dat ook verdampt...

Het laaste dat ik wil is een kop inbouwen die nog problemen heeft. Ik twijfel sterk over sommige klepstoters, ik zal een vraag posten bij dat topic (er stond al een heel mooi plaatje).

Bedankt voor de goede reacties!

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: di 18 mar 2014, 10:29
door testkees
deuce70 schreef:Jullie hebben me overtuigd dat ik dit beter moet bekijken. Ik zal beginnen met de suggestie van marcveen. Er moet niks van de vloeistof achterblijven in de bougies, dus ik denk dat ik maar 96% alcohol neem, hopen dat de overage 4% water is dat ook verdampt...

Het laaste dat ik wil is een kop inbouwen die nog problemen heeft. Ik twijfel sterk over sommige klepstoters, ik zal een vraag posten bij dat topic (er stond al een heel mooi plaatje).

Bedankt voor de goede reacties!

alcohol moet je opdrinken, :whistle :P
gebruik spiritus een stuk voordeliger!

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: do 20 mar 2014, 20:52
door deuce70
Met gedemineraliseerd water heb ik de kleppen getest op lekkage. Na 10 minuten was het waterniveau nog niet zichtbaar veranderd. Gas is natuurlijk wat anders dan vloeistof, maar deze test geeft me in ieder geval wat meer vertrouwen.
Afbeelding

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: ma 24 mar 2014, 20:47
door deuce70
Hij is eraf, de oude cilinderkop. De schade is 6 kromme inlaatkleppen en 4 kromme uitlaatkleppen, dat was te verwachten want de riem knapte op een heel ongelukkig moment tijdens dooraccellereren met 4000 toeren in de derde versnelling. Hieronder een foto van het onderblok, de zuigers zijn geraakt door alle kleppen maar ze zijn niet lek gestoten:
Afbeelding

Toen ik naar de koppakking keek snapte ik meteen waarom mijn olie de laatste jaren vooral in de wintermaanden op koffie met melk begon te lijken. In de pakking zit een ijzeren plaat en die is bij mij na een jaar of 12 beginnen te roesten waardoor koelvloeistof naar de oliekanalen lekte. Gelukkig hielden die ronde metalen ringen de koelvloeistof goed uit de cilinders...
Afbeelding

Re: Distributieriem geknapt - Revisie 1997 S40 2.0 B4204S

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 14:27
door deuce70
Gisteren was het perfect weer om verder te sleutelen aan de auto. Op de foto zie je de ijzeren buis die nodig was om de cilinderkop bouten 130 graden verder te draaien nadat ik ze met 20 en 60 Nm had vastgezet.
Afbeelding

Daarna heb ik het uitlaatspruitstuk, de koelaansluiting en het inlaatspruitstuk gemonteerd.
De kleppendeksel heb ik voorzien van vloeibare siliconen pakking (Wynns black gasket maker) en na het reinigen en insmeren van de nokkenassen heb ik de deksel vastgezet met de vele bouten.
Ondertussen heb ik met een lijmklem de riemspanner teruggeduwd:
Afbeelding

Daarna heb ik de distributieriem gemonteerd, gespannen (spijker uit de spanner getrokken) en heb ik de krukas twee keer rondgedraaid om hem echt strak te krijgen.
Afbeelding

Daarna heb ik de ontsteking weer terug gebouwd en leek het me tijd om te starten. Natuurlijk was de accu leeg en moest er een andere auto aan te pas komen. Maar toen....

... liep hij op 3 cilinders leek het (probleem 1)
:'(
... en kwam er blauwe rook uit de kleppendeksel (probleem 2).
:'( :'(

Nou heb ik nog bougies liggen van de vorige kop, die ga ik binnenkort proberen.
Maar de blauwe rook baart me zorgen.

-> Kan dit komen doordat ik de siliconenpakking niet lang genoeg heb laten drogen ??????? :wall :wall :wall

In ieder geval moet de deksel binnenkort maar weer eens open om naar de lagers te kijken.

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 15:08
door EnigmaEll
Ergens olieresten nog?

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 15:29
door sdirkx
Balen van de schade, maar interessant om te volgen. Succes met de laatste problemen.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 20:10
door volvoS40
Heb bij mijn wagen ook ellendig veel pakkingen in 1 keer vervangen.
Alsof de halve buurt in de fik stond zoveel rook wat er onder de kap vandaan kwam.

Dit is inderdaad afkomstig van alle olien en andere spullen die in/op/onder de pakkingen zitten.
moet na 5 a 10 minuten draaien wel zo'n beetje weg zijn getrokken.

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: di 01 apr 2014, 09:11
door deuce70
Hé mannen, dan valt het misschien nog mee met die rook. Ik heb nieuwe klepsteelrubbers en zeker weten olieresten aan de klepstelen, dus olieresten zouden zeker de reden kunnen zijn. Aan de andere kant: Ik verwacht dat die klepsteelrubbers uiteindelijk helemaal doordrenkt raken met motorolie? Maar dan rookt het misschien ook niet meer.

De rook kwam trouwens uit een open gaatje in de kleppendeksel. Nou zag ik op een foto hier op het forum daar daar ook wel eens een buisje aangeschroefd zit dat richting uitlaat loopt. Maar dat heb ik nooit gehad (en de auto's die ik op de sloop heb gezien ook niet, maar daar was het misschien al af)? In VADIS kan ik het ook niet vinden.

Zou het helpen om dit dicht te maken, dan is de deksel meer vacuum en dat verkleint misschien de kans op olie lekkage?
Afbeelding

Morgen ga ik de andere bougies proberen, die deden het nog goed toen de riem knapte. Ik houd jullie op de hoogte.

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: di 01 apr 2014, 10:56
door volvoS40
Dat gaatje moet je afdoppen.
Daar waar het buisje aan zit zijn veelal 1996 modellen. Waarbij een hetelucht pomp gemonteerd zit. Dit is in 1997 verwijderd bij alle modellen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: di 01 apr 2014, 12:48
door deuce70
Die ga ik dus mooi afdoppen, thanks!

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: do 03 apr 2014, 12:39
door deuce70
Hij doet het :dance !!!

Gisteren heb ik de bougiekabels nagemeten (1.2 - 1.7 kOhm) en de originele bougies erin gezet. Dat maakte eigenlijk niet eens zo veel verschil met eerst. De motor (één cilinder?) 'pufte' nog steeds behoorlijk toen ik net startte (daarom dacht ik dat hij op 3 cilinders liep), maar na een paar minuten liep hij mooi stationair al zeg ik het zelf.

De blauwe rook uit de deksel heb ik niet meer gezien (de pakking had ook 4 dagen gehad om te drogen), maar van de uitlaat kwam des te meer rook toen ik hem warm liet draaien. Ik had de draadeinden ook niet moeten insmeren...
Afbeelding

Als ik gas geef dan stottert hij nog wat, maar misschien verdwijnt dat als ik de klepstoters wat meer tijd geef om op te komen en als de olieresten weg zijn (doet misschien ook wel wat op de meting door de lambda sondes). Het oliefilter kan ook vol met opgelost vuil zitten. De volgende keer ga ik het hitteschild weer monteren bij de uitlaat, de deksel op de distributieriem zetten en de voorwielen monteren. Daarna wordt het eindelijk tijd voor een proefrit!

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: do 03 apr 2014, 13:19
door volvoS40
:tumbup

Dan kan je nu mooi met mijn blokje aan de slag ! :P

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: do 03 apr 2014, 21:35
door deuce70
OMG, niet nóg een blok onder handen nemen :swear ... Eerst moet mijn Eigen 2 liter gifbeker nog helemaal leeg...

Of bedoelde je het werkende blok dat je had staan? Daar kom ik na mijn proefrit om bedelen vrees ik. Ik weet alleen niet of mijn S40 blij is met een 1800 blok, dat is toch zoiets als down-daten...

Gr Marc

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: do 03 apr 2014, 22:30
door volvoS40
Hahahaha welnee.. bedoelde mijn goed lopende daf motor.
Simpeler kan je haast niet hebben.

Maar die mag voorlopig nog even in mijn daf blijven.
Blok trek ik volgend jaar eigen handig zelf uit elkaar. (net als de rest)

Re: Distributieriem geknapt

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 09:11
door deuce70
Mooi :tumbup

Een collega van me noemt zijn Volvo 940 een DAF en hij noemt mijn Berga accu een Belga... Is die even de weg kwijt!