Veerpootlagers toplagers topmount
-
- 1st Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
- 13
Re: Krakende en knoepende veren
Net naar de garage geweest en blijkbaar zijn de toplagers kapot en deugen de veren voor geen meter. Kon niet meer vervangen/gerepareerd worden.
Fijn is dat.
Fijn is dat.
Re: Krakende en knoepende veren
Toplagers gaan ook vaak kapot als je andere veren of dempers plaatst, dus daarom heb ik die ook meteen meegenomen. Wordt voor de voorzijde wel vaak aangeraden iig.
Toplagers kun je toch vervangen? En wat deugt er dan niet aan de veren? Zag er niet abnormaal uit op de foto's.
Toplagers kun je toch vervangen? En wat deugt er dan niet aan de veren? Zag er niet abnormaal uit op de foto's.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
- 13
Re: Krakende en knoepende veren
Die toplagers zullen vast wel te vervangen zijn, maar ik vertrek overmorgen op vakantie, alle garages zitten vol, ik heb geen nieuwe of goede toplagers en ik heb niet het gereedschap om dit probleem op te kunnen lossen.
Volgens de monteur waren de veren niet goed omdat deze nagenoeg los in de veerschotels lagen toen de auto op de brug stond (en de vering helemaal uitgezakt was). Ik heb hem verteld dat het Intrax veren zijn en dat die wel goed horen te zijn, maar hij vond het maar niks.
Nu op zoek naar een setje orginele schokdempers met goede toplagers, die niet uit elkaar gehaald zijn en dan omwisselen.
En dan nooit meer aan die kuttige verlagingsveren beginnen en het gewoon bij fatsoenlijke schroefsets houden.
Volgens de monteur waren de veren niet goed omdat deze nagenoeg los in de veerschotels lagen toen de auto op de brug stond (en de vering helemaal uitgezakt was). Ik heb hem verteld dat het Intrax veren zijn en dat die wel goed horen te zijn, maar hij vond het maar niks.
Nu op zoek naar een setje orginele schokdempers met goede toplagers, die niet uit elkaar gehaald zijn en dan omwisselen.
En dan nooit meer aan die kuttige verlagingsveren beginnen en het gewoon bij fatsoenlijke schroefsets houden.
Re: Krakende en knoepende veren
Let wel: Een helemaal complete set kun je wellicht alleen op de sloop halen, omdat bij een verlaging (zelfs een schroefset) de topmounts (en soms dus toplagers) hergebruikt worden. Die zitten ook niet bij een verlagingsset!
Alleen aan extra (nieuwe) onderdelen zoals topmounts en toplagers was ik zo'n 300,= kwijt! Als je het goed doet, ben je dus al gauw >1000,= kwijt aan een fatsoenlijke schroefset.
Alleen aan extra (nieuwe) onderdelen zoals topmounts en toplagers was ik zo'n 300,= kwijt! Als je het goed doet, ben je dus al gauw >1000,= kwijt aan een fatsoenlijke schroefset.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
- 13
Re: Krakende en knoepende veren
Een schroefset wil ik niet op deze auto en verlagingsveren wil ik dus ook niet meer, dus maar weer gewoon terug naar origineel.
Zal me wel een flinke smak geld gaan kosten, maar ach, het is een hobby he..
Zal me wel een flinke smak geld gaan kosten, maar ach, het is een hobby he..
Re: Krakende en knoepende veren
Oh OK. Je zei: "...en het gewoon bij fatsoenlijke schroefsets houden." Dus dacht even dat je dat van plan was.
Re: Krakende en knoepende veren
De losse dempers heb ik wel (zie je te koop topic). Maar daar zit dus verder niks bij. Dus moet je 'r nog een hoop bij kopen dan. Je zou toch de sloop kunnen proberen, maar je weet dan nooit wat je precies krijgt.
Re: Krakende en knoepende veren
Lees dit 's. Kan zeker met de montage te maken hebben. Ik heb het alleen met volledige stuuruitslag (keren/parkeren). Moet hier ook 's goed naar kijken...
http://www.30forty50.com/forum/topic/16 ... -after-rr/
"I took the strut assmbly apart and saw all was good. I reassembled everything making sure to increase the gap between bottom spring tab and end of spring to approx 8 mm as per original position (factory) when I 1st took it all apart. I had set it to approx 4 mm when I put it together 3 weeks ago.
Altogether took job took 2 hrs including preparing and clearing up all tools.
The clunking has gone and suspension is quieter (as it was when I first did the R&R). I will monitor how it holds up. I suspect the strut top nut had somehow worked itself loose (done up by my FIL who is experienced mechanic) despite it being a nylon lined nut. I checked L strut and it was tight."
http://www.30forty50.com/forum/topic/16 ... -after-rr/
"I took the strut assmbly apart and saw all was good. I reassembled everything making sure to increase the gap between bottom spring tab and end of spring to approx 8 mm as per original position (factory) when I 1st took it all apart. I had set it to approx 4 mm when I put it together 3 weeks ago.
Altogether took job took 2 hrs including preparing and clearing up all tools.
The clunking has gone and suspension is quieter (as it was when I first did the R&R). I will monitor how it holds up. I suspect the strut top nut had somehow worked itself loose (done up by my FIL who is experienced mechanic) despite it being a nylon lined nut. I checked L strut and it was tight."
- mikeyall
- 1st Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
Re: Krakende en knoepende veren
ik heb het ook rechtvoor ik spuit er gewoon een flessie olie op eens in de zoveel tijdKapiteinIglo schreef:Ik heb pas een set Intrax verlagingsveren op de auto gezet (30mm) en dat ziet er leuk uit, alleen de veren knoeperen en kraken nu heel erg tijdens het rijden. Het lijkt wel of alles in de ophanging los zit en langs erkaar aan het kraken is. Vooral in de bochten is het effect het ergste.
Zijn er meer mensen die hier ooit last van hebben gehad, en belangrijker nog: is er een oplossing voor?
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 18:06
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Spaubeek
Re: Krakende en knoepende veren
Heb dit probleem ook en spoot dit af en toe allemaal flink in met WD40 en dan is het een tijdje weg.
Echter verteld een monteur me laatst daar toch enigzins voorzichtig mee te zijn omdat de WD40 allerlei "vuil" kan vasthouden wat vervolgens bij het dempen op een beetje ongelukkige wijze in de dempingsbuis terecht kan komen wat weer voor verdere problemen kan zorgen.
Zit wat in, allen het knakken/knoeperige geluid wat vanaf de achterkant komt bevalt me dus echt niet alleen weet ik niet wat DE oplossing zal zijn.
De garage begint meteen te schreeuwen "de schokbrekers" en vervolgens blijkt na een test dat deze nog meer dan 70% zijn, en om nu maar alles een voor een te gaan vervangen en maar hopen dat vroeg of laat de oplossing komt is ook al zoiets.
Iemand een idee ????
Echter verteld een monteur me laatst daar toch enigzins voorzichtig mee te zijn omdat de WD40 allerlei "vuil" kan vasthouden wat vervolgens bij het dempen op een beetje ongelukkige wijze in de dempingsbuis terecht kan komen wat weer voor verdere problemen kan zorgen.
Zit wat in, allen het knakken/knoeperige geluid wat vanaf de achterkant komt bevalt me dus echt niet alleen weet ik niet wat DE oplossing zal zijn.
De garage begint meteen te schreeuwen "de schokbrekers" en vervolgens blijkt na een test dat deze nog meer dan 70% zijn, en om nu maar alles een voor een te gaan vervangen en maar hopen dat vroeg of laat de oplossing komt is ook al zoiets.
Iemand een idee ????
Re: Krakende en knoepende veren
Een kraak kan van allerlei onderdelen komen: veren, schokdempers, topmounts/lagers of andere rubbers van de ophanging. Helaas niet zo simpel om een gouden tip te geven. Goed visueel inspecteren en controleren op speling kan duidelijkheid geven.
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amstelveen
Piepend geluid T4
Tijdens de proefrit van mijn T4 kwam een piep aan het licht.
Ik zou zweren dat het uit het interieur kwam.
Nu ben ik daar een beetje ervarings deskundigen in na vele kilometers in een 480
Deal gemaakt dat de piep er uit moest voor ik hem kocht. Volgens verkoper probleem gevonden, stabilisatorstang.
Door ongelukkige omstandigheden niet meer kunnen testen voor de verkoop een feit werd.
Op de rit naar huis was de T4 eerst stil maar naar een paar km begon het weer ...
Vooral bij rechtuit rijden op de snelweg hoor je een vervelende piep. Het lijkt er op dat als je het stuur een beetje forceert (niet rechtuit rijd) dat het dan minder wordt of zelfs weg is.
Na thuiskomst en showen aan de aanwezige dames merkte ik dat tijdens het uitstappen van lief ik ook een piep hoorde.
Als ik de auto linksvoor indruk en los laat hoor ik het soms ook .....
Lijkt dus iets met de vering of stuurinrichting te maken te hebben.
Ik hoop op suggesties ..................
Lijkt echt op een droog gelopen rubber of dat er iets aanloopt.
RoN
Ik zou zweren dat het uit het interieur kwam.
Nu ben ik daar een beetje ervarings deskundigen in na vele kilometers in een 480
Deal gemaakt dat de piep er uit moest voor ik hem kocht. Volgens verkoper probleem gevonden, stabilisatorstang.
Door ongelukkige omstandigheden niet meer kunnen testen voor de verkoop een feit werd.
Op de rit naar huis was de T4 eerst stil maar naar een paar km begon het weer ...
Vooral bij rechtuit rijden op de snelweg hoor je een vervelende piep. Het lijkt er op dat als je het stuur een beetje forceert (niet rechtuit rijd) dat het dan minder wordt of zelfs weg is.
Na thuiskomst en showen aan de aanwezige dames merkte ik dat tijdens het uitstappen van lief ik ook een piep hoorde.
Als ik de auto linksvoor indruk en los laat hoor ik het soms ook .....
Lijkt dus iets met de vering of stuurinrichting te maken te hebben.
Ik hoop op suggesties ..................
Lijkt echt op een droog gelopen rubber of dat er iets aanloopt.
RoN
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Piepend geluid T4
Het lijkt me handig om zelf eerst eens te controleren wat ze hebben vervangen.
Je kunt als je samen bent eens goed gaan luisteren waar het geluid vandaan komt, als de ander de auto beweegt op de manier dat deze piept.
Veel succes Wouter
Je kunt als je samen bent eens goed gaan luisteren waar het geluid vandaan komt, als de ander de auto beweegt op de manier dat deze piept.
Veel succes Wouter
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amstelveen
Re: Piepend geluid T4 - Opgelost!
Piep is opgelost. Na lang zoeken bleek het top lager ( of hoe het ook heten mag) van de linker veerpoot de piep te veroorzaken. Wat olie deed wonderen.
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 17:34
- 13
- Locatie: breezand
Re: Krakende en knoepende veren
heb hierzelf ook last mee gehad wanneer ik de bocht door wou of hard over een drempel heen ging. heb zelf ook verlagingsveren. had de auto uit zen vering gehangen, onderhoud gepleegd en kraken als een malle, bleek toch dat de vering niet goed in de schotels zat gemonteerd, hier zal je nog even goed naar moeten kijken. mvg joey
-
- 1st Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: do 13 jan 2011, 11:34
- 13
Re: Krakende en knoepende veren
Het probleem bij onze Volvo is inmiddels opgelost. Ik heb via mijnautoonderdelen.nl (ofzoiets) een setje lagers gekocht voor twee tientjes en de garage heeft die vervangen tijdens de APK en een beurtje. Naderhand heb ik alleen vernomen dat de veerschotels wel in de goede positie stonden, maar ik weet niet waar het probleem verder vandaan is gekomen (ik ben zelf niet in de garage geweest, mijn vriendin heeft de auto naar de garage gebracht in haar herfstvakantie).
Re: Krakende en knoepende veren
Versleten toplagers dus. Lijkt me een logische conclusie
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 28 aug 2011, 14:26
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amstelveen
Piepen linksvoor / tikkend geluid - T4
Al sinds de aanschaf wordt ik regelmatig getrakteerd op een piep die van linksvoor komt.
Een spuitje met WD40 in de topmount linksvoor doet het geluid een tijdje verstommen .....
Wat me eigenlijk vanavond opviel is dat de veerpoot linksvoor niet in het midden van de ronde opening zit.
Als ik dat vergelijk met rechts dan staat hij naar de voorkant.
Zou dat het piepen en eventuele tikken wat ik hoor verklaren?
Dit tikken hoor ik als ik bv over een hobbelige weg rijd, lijkt op een leiding die tegen het chassis tikt. Heb heel lang de airco leidingen verdacht maar na wat testen met rubbers ertussen kunnen die het niet zijn.
Wat moet ik dan vervangen?
Het veerpootlager?
Nog meer?
Is dit goed zelf te doen?
Bedankt voor jullie tips!
RoN
Een spuitje met WD40 in de topmount linksvoor doet het geluid een tijdje verstommen .....
Wat me eigenlijk vanavond opviel is dat de veerpoot linksvoor niet in het midden van de ronde opening zit.
Als ik dat vergelijk met rechts dan staat hij naar de voorkant.
Zou dat het piepen en eventuele tikken wat ik hoor verklaren?
Dit tikken hoor ik als ik bv over een hobbelige weg rijd, lijkt op een leiding die tegen het chassis tikt. Heb heel lang de airco leidingen verdacht maar na wat testen met rubbers ertussen kunnen die het niet zijn.
Wat moet ik dan vervangen?
Het veerpootlager?
Nog meer?
Is dit goed zelf te doen?
Bedankt voor jullie tips!
RoN
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Piepen linksvoor / tikkend geluid - T4
Ik zou beginnen met het vervangen van de topmount.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: Piepen linksvoor / tikkend geluid - T4
Ik had ook dat de veerpoot niet in het midden zat en hij maakte daardoor ook geluid.
Er zal wel ooit iemand deze verkeerd gemonteerd hebbn, de oplossing is vrij simpel door de poot op de juiste wijze in elkaar te zetten.
Dit doe je door de veer anders te plaatsen dus moet je een veerspanner gebruiken.
Huub
Er zal wel ooit iemand deze verkeerd gemonteerd hebbn, de oplossing is vrij simpel door de poot op de juiste wijze in elkaar te zetten.
Dit doe je door de veer anders te plaatsen dus moet je een veerspanner gebruiken.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.