Pagina 1 van 2

Stroef schakelen (bij koude motor en of koud weer

Geplaatst: do 21 nov 2013, 08:42
door LagerbergM
Ben een ontzettende leek in auto's en dergelijke, maar wil het toch even zeker weten :think

Het lijkt alsof naarmate de koud erger word, het schakelen (bij koude motor) steeds stroever gaat iemand daar ervaring mee?

Bijvoorbeeld bij aanremmen van een roodlicht wat vervolgens op groen springt en dan de auto in zijn 2 willen zetten (bij 15km/h).. dat gaat bij mij met een koude motor redelijk stroef. Sterker nog waneer mijn auto nog net een fractie rolt en ik hem in zijn 1 wil zetten dan gaat het helemaal lastig en voel ik als het waren door de pook heen de tandwielen in elkaar schieten. Neen ik duw dan uiteraard niet extra hard, maar met gepaste druk wacht ik 1 a 2 seconden tot het een soort van vanzelf gaat.

Is dit normaal, wat zijn jullie ervaringen hiermee en- of wat kan ik er aan doen :D ?

Gr. Michael

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: do 21 nov 2013, 10:00
door LarsJanse
Ik herken het verschijnsel.
Bij mij was het eerst (vorig jaar) alleen met 1e en 2e versnelling maar nu heb ik met elke schakelbeweging het gevoel dat de pook beetje "vast zit"
Heb de dealer ernaar laten kijken; die vertelde me dat de koppeling aan zijn eind was, en dan niet zozeer de platen maar meer het machanisme dat de bak vrijgeeft als je de koppeling intrapt. Daardoor zou je dat bijterige gevoel van de tandwielen in de pook kunnen krijgen.
Wil je niet ongerust maken want met de kou gaat alles wat stroever....

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: do 21 nov 2013, 10:06
door EdT4
Stroef schakelen bij kou is op zich niet gek, tenminste als na een tijdje rijden dit euvel over is. Als het na een tijdje niet soepel gaat, moet je naar mijn mening toch verder kijken en is het niet de kou die het veroorzaakt maar heb je een dieperliggend probleem.

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: do 21 nov 2013, 10:14
door EnigmaEll
Bij een koude motor en bij wegrijden is dit inderdaad normaal.
Bakolie e.d. moeten op temperatuur komen en dat duurt een paar kilometer.

Zoals Ed zegt, het moet wel na een minuut of 5 max 10 over zijn.
Anders zou je de bakolie eens kunnen laten vervangen of verder moeten kijken.
Bakolie vervangen heeft bij mij een heel stuk gescheeld.

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: do 21 nov 2013, 10:32
door LarsJanse
Had ik inderdaad nagelaten om te zeggen, als de boel (bak) warmgedraaid is (ongeveer zelfde moment dat de motor op temperatuur is) moet alles wel weer normaal soepel gaan. Zo niet dan is er wat anders aan de hand.
Bakolie wisselen kan helpen, maar dat deed het bij mij niet..... Ik ben nu offertes aan het aanvragen voor vervangen van koppeling inclusief drukgroep en de hele mikmak.

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: do 21 nov 2013, 13:14
door LagerbergM
Oke, dank voor de Feedback :tumbup

Na een minuut of 10 is het zeker weg dus ik denk dat ik het dan ook hier bij laat.. Zal wel gewoon zoals mijn vader gisteren zei "dikke smerige olie" zijn! :P

Misschien zijn er nog andere die iets weten, wacht voor de zekerheid nog even met sluiten (A)

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: do 27 mar 2014, 20:00
door Sejus
Sorry voor de kick, maar ik ben wel benieuwd.
Het is nu een half jaar later, hoe staat het met je bak?
Ik heb er vandaag ook voor het eerst last van gehad.
Auto heeft gisteren met de voorkant van de grond gestaan (steunen onder de vooras).
Zou het kunnen dat de olie/bak/koppeling hierdoor een stootje heeft gehad?

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 23:05
door volvoS40
Och ik meld me hier ook eens.

De V40 2.0t zou nieuwe platen etc hebben.
Nu is het werkelijk dat ie geen enkele versnelling in wil ! o nee ? nee !
auto uit, versnelling, starten en dan merk je ook al dat de auto eigenlijk al weg wil.

Achteruit idem, daar krijg ik de pook niet in, tenzij ik de wagen eerst uitzet en dan in de R zet en start.
Maar dan moet ie uiteindelijk ook weer vooruit.

Ik heb het idee dat ik de boel sneller mol dan de bedoeling is.
Je voelt gewoon hoe je langs de tandwielen heen klutst mocht het na een paar minuten wel willen schakelen.

Naarmate de temperatuur stijgt hoe soepeler het gaat, maar dan ben ik al bijna in utrecht voor de bak goed en lekker schakelt.

Het gaat om de wagen waarbij beun de haas het 1 en het ander vervangen heeft en daarbij ook de wagen vernageld heeft (wagen wou niet starten / stigma zijn ex v40 / krukassensor beschadigd, diverse bouten niet aangedraaid, klemmen van slangen niet vast bla bla)

Hoe groot is de kans, dat er veeeeeels te dikke (en verkeerde) olie in zit ?
Of is het wat anders ?

Vind het allemaal een beetje raar schakelen in die wagen en heb er geen lekker gevoel bij.

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 23:12
door dutchlimits
Lijkt mij dat de olie te dik is Ivar, aangezien het na een paar minuten beter wordt. Verversen kan nooit kwaad. De mijne schakelt alleen maar moeilijk bij vries temperaturen bij koude start.

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 23:14
door volvoS40
Dan zal er wel stroop uit komen.... vind het werkelijk knap om niet te kunnen schakelen in een wagen met nieuw matteriaal er in.

Als (hobby) monteur behoor je toch neem ik aan te weten wat er voor specifieke olie in een bak hoort ?
Of op zijn minst te kijken wat er in hoort.

:tumbdown

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 23:16
door dutchlimits
Ja, aangezien er een prutser aan heeft zitten knoeien, zou het me niks verbazen, dus dan lijkt mij de eerste stap duidelijk!

Zou er ook niet te lang mee wachten...

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: vr 10 okt 2014, 23:54
door EnigmaEll
Idd, eerst maar eens bakolie verwisselen Ief.
Zal ws een slok op een borrel schelen. :tumbup

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: za 11 okt 2014, 01:29
door MarcO
Lijkt mij ook verkeerde olie.

Re: Stroef schakelen bij koude motor, normaal?

Geplaatst: za 11 okt 2014, 09:34
door Kuip
Klinkt mij eerder alsof de koppeling niet helemaal vrij komt.
Koppelingcilinder goed ontlucht? Als er een luchtbel in zit komt hij ook niet helemaal goed vrij.

Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Geplaatst: ma 22 okt 2018, 15:02
door DHVOLVO81
Sinds een paar weken bemerk ik een tweetal zaken tav de koppeling van mijn V40 2.0 Phase II.

1. Het koppelingspedaal heeft bijna geen vrije slag. Bijna direct na het omhoog komen van het pedaal begint hij aan te grijpen. Je moet hem dus echt helemaal ingedrukt houden om niet al heel langzaam in beweging te komen.

Verder slipt de koppeling absoluut niet en grijpt hij goed aan.


2. De 5 bak schakels bij koud weer soms stroef in het begin. Heel hakerig met soms tandenpoetsen tot gevolg. Net of de handel dan niet helemaal ontkoppeld is tijdens schakelen. Het pedaal ligt wel gewoon op de vloer tijdens het schakelen.


Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Geplaatst: ma 22 okt 2018, 15:10
door Kuip
Zou wel eens een kwestie kunnen zijn van ontluchten.....

Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Geplaatst: ma 22 okt 2018, 18:09
door DHVOLVO81
Ok, ik zal het eens navragen bij de dealer dan.

Verklaard dat beide punten? Is het zo dat als een cilinder niet goed is ontlucht de koppeling snel aangrijpt?

Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Geplaatst: ma 22 okt 2018, 21:52
door Kuip
Als er een luchtbel in de leiding zit en je trapt je pedaal in dan zal je aanvankelijk alleen lucht samen persen, voordat je ook daadwerkelijk de drukgroep in gaat drukken. Dan heb je daar nog maar een klein stukje slag van je pedaal voor over, en kan het best zijn dat je koppeling nog maar nét (of nét niet) vrij komt.
Tenminste, dat is mijn theorie... :think

Re: Schakelen gaat bij koud weer soms stroef

Geplaatst: ma 22 okt 2018, 22:33
door DHVOLVO81
Helder. Ik neem het mee.

Re: Stroef schakelen bij koude motor en of koud weer

Geplaatst: ma 29 okt 2018, 18:34
door DHVOLVO81
Gisteren de auto naar de garage gesleept ze gingen kijken wat het was en eventueel indien nodig zouden ze in overleg cilinders en of de hele koppeling vervangen. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in het niet kunnen ontluchten van de koppelingscilinder ivm een ‘verstopping’. Uiteindelijk bleek de verstopping geen verstopping, maar bleek de aansluiting op de beker van de remvloeistof niet opengesneden te zijn.

Deze beker is geheel met nieuwe remvloeistof en ontluchten vorig jaar bij de Volvo dealer vervangen. Ze hebben toen ‘vergeten’ deze aansluiting te openen! Toen ik vandaag de Volvo dealer confronteerde met deze situatie met de melding dat ik toch zeker enige compensatie verwacht vertelde hij me doodleuk dat dit mijn woord tegen de zijne is. En waarom ik voor reparatie niet naar hem was gereden? Alsof het in een jaar steeds minder goed functioneren van je koppeling door een normaal mens aan het foutiefvervangen van een remreservoir kan worden gekoppeld. Ben hier goed ziek van. Maar uiteindelijk we blij dat de koppeling geheel in orde is nu en hij weer echt super licht functioneert.

Belachelijk verhaal toch?