Pagina 1 van 1

Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:31
door cees1977
Wanneer ik 's ochtends wegrijd, en ik schakel naar de tweede versnelling schiet het toerental iets omhoog.
Heeft dit te maken met de choke oid? Of moet de gasklep gereinigd worden?
Het verbruik is vrij hoog vind ik, 10-10,5L/100km(S40 1.8 bj. 2001).

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:32
door dutchlimits
Hoeveel toeren maakt die. Met koude motor moet de motor meer toeren maken.

Is dat verbruik gemiddeld incl met warme motor? Veel te hoog dan.

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 13:03
door cees1977
De motor maakt rond de 1100-1200 toeren wat mij normaal lijkt. Maar zodra je gas hebt gegeven en het gas loslaat, blijft deze als het ware even hangen.
Doet ie alleen bij koude motor.
En wat mij ook opvalt, misschien is dit het verkeerde topic daarvoor, is dat bij warme motor en nog steeds een zichtbare uitlaatgas/condens-walm uit de uitlaat komt.
Is dit een thermostaat gevalletje?

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 13:14
door dutchlimits
Als je koelwatertemp op 90 gr komt is je thermostaat goed.

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 14:23
door cees1977
Wat kan een oorzaak zijn van het hoge verbruik?
Dit is een gemiddeld verbruik.

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 14:36
door dutchlimits
Bijvoorbeeld thermostaat die niet deugdelijk is waardoor je inspuiting niet goed is

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 14:39
door cees1977
Welke thermostaat is dat?

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 14:49
door RichardV
1100\1200 stationair is ook te hoog, volgens mij moet dat rond de 750 zijn.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 15:09
door cees1977
Zal straks eens kijken naar het "exacte" toerental.

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 16:24
door MarcO
Bij een koude start is 1100/1200 toeren wel normaal hoor. En na bij het schakelen naar de 2e versnelling dat het gas 'blijft hangen' is ook normaal.
Er zit een automatische choke op dit dit regelt. Bij warme motor zit je op 750 toeren ongeveer.
Bedrijfstemperatuur kun je het beste aflezen met een OBD2 apparaat of een Dice met Vida.
De meter bij je klokken geeft niet exact de temperatuur weer, en zoals Alex zegt, komt het water op 90 graden dan is je thermostaat goed.

Hoge verbruik kan ook brandstof lekkage zijn.

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 19:25
door cees1977
Toerental is inderdaad 1100-1200. Rustig weggereden, kachel uit, bij 2000 toeren schakelen, door het dorp, binnen 2 minuten begint de temperatuur op te lopen. Na 4-5 minuten staat ie op zo'n 90 graden, ca. 3,5 kilometer verder.
Dit gaat wel heel erg snel.

Re: Bij koude motor lijkt het of het gas iets blijft hangen?

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 19:30
door Solaire
Is normaal hoor voor deze auto's om dan op temperatuur te zijn (let wel, alleen koelvloeistof is dan 80 graden, niet je hele blok).

Bij starten ligt mijne ook rond de 1100 toeren en als ik bij een onoverzichtelijke bocht kom wil ik dat met koude motor ook niet stapvoets in de twee doen want dan rijdt hij gewoon vrolijk door omdat de toeren omhoog schieten.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk