Pagina 1 van 6

Dumpvalve + blanking plate + alu buis intercooler gasklep

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 08:47
door Jimipepsie
Ik heb eens een onderzoek gedaan of er al een topic bestaat, maar er is niet heel veel te vinden.

http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... lve#p34678


http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... lve#p21251


Ik heb gegrepen dat een 2.0T een kleine turbo heeft (low pressure). Aangezien ik mijn auto ga laten chippen, zou een dumpvalve de prestaties van de turbo kunnen verbeteren?

Heeft het een positieve bijdrage om bij zo'n blok een dumpvalve te plaasten of blijft het veel geld betalen voor een pssssss ( en die pssssss is wel lekker hoor :P )

Zijn er bepaalde dingen waarop je op moeten letten qua aanschaf. Ik zit te denken aan een Forge dumpvalve. Die zijn helaas wel prijzig.
Ik wil tevens een aluminium buis aanschaffen (sowieso) i.p.v. van de rubberen slang, die van de intercooler loopt. Waar kan je die kopen?

Heel wat vragen op deze regenachtige woensdagochtend. :D

Re: Dumpvalve

Geplaatst: za 02 jan 2010, 13:38
door Jimipepsie
Wie rijdt er met een BOV rondt?
Ervaringen?

Ondertussen heb ik al een winkel gevonden waar ze aluminium buizen verkopen (175 graden).
Biesheuvel heeft ze niet in 175 graden.

Re: Dumpvalve

Geplaatst: za 02 jan 2010, 14:32
door v40jlt4
Jimipepsie schreef:Wie rijdt er met een BOV rondt?
Ervaringen?

Ondertussen heb ik al een winkel gevonden waar ze aluminium buizen verkopen (175 graden).
Biesheuvel heeft ze niet in 175 graden.
Zoek maar eens op s40concepts.net

Amerikaans forum, daar hebben ze allemaal 2.0T's (1.9T heten ze daar).

BOV is leuk, maar in de T4/2.0T niet "beter" dan de standaard recirculatie-valve. Zal geen PK's toevoegen. Het geluid is leuk.

Potentieel nadeel v/d BOV (die dus gewoon in de lucht afblaast) is dat het motormanagement "het" soms niet meer snapt. De MAF meet een bepaalde hoeveelheid lucht, maar niet alles blijft in het systeem (dat eerst gesloten was en nu open).

Doe het voor het geluid, niet voor de PK's

Ik heb het nooit gedaan omdat het niets aan PK's toevoegde (de standaard recirc valve deed het prima bij 323PK :-) )

Re: Dumpvalve

Geplaatst: za 02 jan 2010, 14:39
door Tijs
Jimipepsie schreef:Wie rijdt er met een BOV rondt?
Ervaringen?

Ondertussen heb ik al een winkel gevonden waar ze aluminium buizen verkopen (175 graden).
Biesheuvel heeft ze niet in 175 graden.
Welke winkel ?? Vind ik ook erg mooi staan !!

Dumpvalve is wel beter voor je turbo, hij wordt minder afgeremd, dus spoelt ie makkelijker weer op !!

Hou ons op de hoogte aub :tumbup

Gr Tijs

Re: Dumpvalve

Geplaatst: za 02 jan 2010, 14:49
door Jimipepsie
Tijs schreef:
Jimipepsie schreef:Wie rijdt er met een BOV rondt?
Ervaringen?

Ondertussen heb ik al een winkel gevonden waar ze aluminium buizen verkopen (175 graden).
Biesheuvel heeft ze niet in 175 graden.
Dumpvalve is wel beter voor je turbo, hij wordt minder afgeremd, dus spoelt ie makkelijker weer op !!

Gr Tijs
Dat is wat ik ook lees over dumpvalves, door verkopers.
Maar op s40concepts zijn ze er inderdaad niet allemaal happig op.

Ik heb ook geen zin om zoveel geld neer te leggen, alleen voor het geluidje.

Hier is een link waar ze aluminium buizen verkopen (175 graden).
https://www.kitcaronderdelen.nl/N_frame ... rdelen.nl/

Wellicht iets voor een groupsbuy? :-D

Re: Dumpvalve

Geplaatst: za 02 jan 2010, 15:03
door Tijs
Mooie link, zal eens op een rijtje moeten zetten wat je allemaal nodig hebt voor een 2,0T. (van intercooler naar turbo alu buis+sill koppelingen/ bochten)

Of heeft er soms iemand al een lijstje liggen, scheelt een hoop meten :-D

Wellicht als ze er een leuk setje van maken, is er misschien wel interesse voor een groupbuy ?!

Gr Tijs

Re: Dumpvalve

Geplaatst: za 02 jan 2010, 15:15
door Jimipepsie
Zover ik heb begrepen is de buitendiameter 63 mm voor de aluminium buis (1X) en de binnendiameter voor de bellow/balg (2x) ook 63 mm.
Dan heb je ook nog 4 slangenklemmen nodig.

Dan heb je dit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wacht nog even met bestellen..........eens kijken hoeveel animo er is.

PS Ik las wel op s40concepts dat de buis de lucht warmer maakt dan de originele (rubberen) buis. In hoeverre zou dit merkbaar zijn in de prestaties? (warme lucht via een open luchtfilter willen we tenslotte ook niet).

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: za 02 jan 2010, 16:39
door R.O.B
Hier is er nog een topic over http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=10386 ergens staan er ook maten bij.
Over de warmte zou ik me niet druk maken. De buis wordt misschien warm, maar de lucht die er door gaat met ik denk een flinke snelheid erdoor en zal dan niet echt de tijd hebben om net zo warm te worden als de buis.

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: za 02 jan 2010, 16:52
door Jimipepsie
R.O.B schreef:Hier is er nog een topic over http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=10386 ergens staan er ook maten bij.
Over de warmte zou ik me niet druk maken. De buis wordt misschien warm, maar de lucht die er door gaat met ik denk een flinke snelheid erdoor en zal dan niet echt de tijd hebben om net zo warm te worden als de buis.
Afbeelding

Dit bedoel je zeker?

Ik zal kitcaronderdelen deze week nog eens bellen. Ik had hem al gebeld voor de exacte afmetingen, maar hij had er geen meer liggen.

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: za 02 jan 2010, 17:07
door R.O.B
Maar ik zou als ik jou was zelf het een en ander na meten voor de zekerheid.

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: za 02 jan 2010, 19:34
door Jimipepsie
Ik heb Hendri ook nog een mail gestuurd, aangezien hij zo'n aluminium buis heeft. Wellicht komen we zo aan de exacte maten.

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: za 02 jan 2010, 20:33
door volvov4020t
Dumpvalve is wel beter voor je turbo.
volgens mij niet,hij moet dan eerst druk opbouwen voor i los gaat,alst via de wastegate gaat niet,krijgtde compressor minder op zn kop

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:44
door Jimipepsie
Mocht iemand zo'n buis hebben, wil je dan even opmeten wat de maten zijn?

Ik heb de winkel, de foto met afmetingen gemaild en daar gaan ze kijken of het overeenkomt met degene die zij kunnen leveren.

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 21:51
door Tijs
Goed bezig hiero.......

Gr Tijs

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: di 05 jan 2010, 15:55
door Jimipepsie
Ik heb vandaag een mail terug gehad. Dit zijn de afmetingen:

Afbeelding

Deze is dus iets korter dan die werd gebruik door leden van s40concepts.
Dit lijkt mij echter ook te passen (breedte scheelt 1,5 cm, lengte scheelt 4 cm maar ik denk niet of dit een probleem zal zijn. Breedte zal spannender worden).

Ik ga er vandaag 1 bestellen en laat jullie dan wel weten of het wel of niet past.
Ik heb afgesproken dat ik de spullen kan terug sturen, mocht het niet passen.

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:03
door BOULLIET4
ik heb op me t4 nu een half jaar ongeveer een dumpvalve zitten maar het scheeld wel degelijk je turbo is sneller op druk ik merk het in ieder geval bij mijn auto
gr ruud

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: di 05 jan 2010, 18:13
door Jimipepsie
BOULLIET4 schreef:ik heb op me t4 nu een half jaar ongeveer een dumpvalve zitten maar het scheeld wel degelijk je turbo is sneller op druk ik merk het in ieder geval bij mijn auto
gr ruud
Maar zou dat ook zijn bij een 2.0T?

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: di 05 jan 2010, 20:59
door BOULLIET4
waarom niet de turbo werkt toch op de zelfde manier lijkt mij

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: wo 06 jan 2010, 09:00
door ChrisV40
Op youtube staan genoeg filmpjes van 2.0T met dumpvalve. Ik zal vanavond even een foto maken van de mijne... Door omstandigheden nog niet aan toegekomen.

Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep

Geplaatst: vr 08 jan 2010, 17:40
door Jimipepsie
Ik heb de spullen binnen. Het ziet er goed uit. (H)
Jammer dat het morgen te koud is om te monteren.

Afbeelding

Afbeelding


Tevens is mijn sport inlegfilter binnen gekomen: ik durfde een open lucht filter met cold air intake niet aan (mijn vrouw rijdt ook in de auto). Wellicht pakt de motor zo ook wat meer lucht.

Afbeelding