Alles over roest
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 21:31
- 14
Alles over roest
Vandaag heb ik de deurrubbers opgetild om de lak dr onder te controlleren van mijn Volvo V40 T4 van 1998. Bij de achterdeuren zat in beide bovenhoeken wat oppervlakkige roest (kleine plekjes van een paar mm). Nu heb ik die plekjes iets schoongemaakt en een roest omvormer erop gedaan (Novorox).
Hebben jullie dit ook? En wat hebben jullie hieraan gedaan?
Hebben jullie dit ook? En wat hebben jullie hieraan gedaan?
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5756
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Roest onder de deurrubbers
Ik had wat roest op wat steenslagplekjes die ik al eens had bijgelakt. Ik heb er nu ook roestomvormer op zitten en weer afgelakt. Onder de deurrubbers heb ik ook wel wat plekjes, maar die ga ik later dit jaar pas aanpakken.
Er is ook een middeltje uit de oldtimerwereld. Het heet Fertan en zou zeer goede resultaten geven op roestplekken. Zie: http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm en hier: http://www.fertan.de/fertan.html
Je moet na behandeling echter wel altijd binnen 12uur lak opzetten, anders komt het gewoon weer terug.
Er is ook een middeltje uit de oldtimerwereld. Het heet Fertan en zou zeer goede resultaten geven op roestplekken. Zie: http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm en hier: http://www.fertan.de/fertan.html
Je moet na behandeling echter wel altijd binnen 12uur lak opzetten, anders komt het gewoon weer terug.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Idle
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
- 14
ervaringen roestpreventie
Beste lezers,
Wie heeft er ervaring met roestpreventie voor een V40 ?
Mijn V40 (1998) heeft een tijdje stilgestaan voor ik de auto kocht, en heeft roest op de bodemplaat, draagarmen ed. Niets bijzonder ernstig, maar ik moet er wel wat aan doen om het proces te vertragen.
Wie heeft daar ervaring mee, met name met bedrijven, of middelen die goed zijn bevallen.
En wat zijn de gevoelige plekken bij een V40, hoe is de fabriekspreventie van de kokerbalken ed, of moet ik daar ook nog aan denken ? Is de carosserie verzinkt ?
Ik denk zelf aan dinitrol of waxoyl, maar ongetwijfeld is er veel meer.
Bedankt
Theo
Wie heeft er ervaring met roestpreventie voor een V40 ?
Mijn V40 (1998) heeft een tijdje stilgestaan voor ik de auto kocht, en heeft roest op de bodemplaat, draagarmen ed. Niets bijzonder ernstig, maar ik moet er wel wat aan doen om het proces te vertragen.
Wie heeft daar ervaring mee, met name met bedrijven, of middelen die goed zijn bevallen.
En wat zijn de gevoelige plekken bij een V40, hoe is de fabriekspreventie van de kokerbalken ed, of moet ik daar ook nog aan denken ? Is de carosserie verzinkt ?
Ik denk zelf aan dinitrol of waxoyl, maar ongetwijfeld is er veel meer.
Bedankt
Theo
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 14
Re: ervaringen roestpreventie
Ik heb al een paar keer gehoord van roest rond de tankdop.
Zelf had ik last van roest aan 1 van mijn wielkappen achteraan (op de naar binnengaande kant).
En op beide achterste wielkappen, onderaan waar de plaat weer omhooggeplooid is. (op die rand die omhoogkomt)
en onderaan aan de voorvleugels (dus achter het wiel waar de vleugel onder de auto gaat, net in het hoekje.)
Toen de vleugel er af was aan 1 kant ook roest ontdekt aan de stijl die achter de voorvleugel zat, was een gat van 1 op 3 toen alle roest weg was. (ik zag maar een lijntje roest eerst).
Wat polyester erover (zit toch achter de vleugel dus kan niet afgekeurd worden, chasis moet normaal gelast worden) en weer oké.
Hoe ik het meestal oplos:
staalborstel op de roest om losse stukken lak te verwijderen (opletten dat je geen krassen in de goede lak maakt!
Daarna wat schuren (tot alle roest/aanslag verdwenen is).
dan een roestomvormer erover (verwijderd nog de restjes roest en vormt dan een harde roestwerende laag)
Naar gelang de plaats:
-onderkant, gewoon bodemprotectie eronder spuiten (kan je in spuitbussen kopen, is zwart en blijft wat elastisch)
-lak: Grondlaag erop (als je tot blote meetaal gaat is dat nodig voor hechting) daarna lak erover en dan blanke laklaag.
Toen ik hem vorig jaar kocht (ook van '98) heb ik ook heel de bodem eens goed proper gemaakt en wat met staalborstel op roestplekjes bewerkt. Daarna heb ik heel de bodem (en wielkasten) met bodemprotectie ingespoten.(behalve de uitlaat, daar brand het anders vanaf).
Gewoon voor de zekerheid.
Grts
Bavo
Zelf had ik last van roest aan 1 van mijn wielkappen achteraan (op de naar binnengaande kant).
En op beide achterste wielkappen, onderaan waar de plaat weer omhooggeplooid is. (op die rand die omhoogkomt)
en onderaan aan de voorvleugels (dus achter het wiel waar de vleugel onder de auto gaat, net in het hoekje.)
Toen de vleugel er af was aan 1 kant ook roest ontdekt aan de stijl die achter de voorvleugel zat, was een gat van 1 op 3 toen alle roest weg was. (ik zag maar een lijntje roest eerst).
Wat polyester erover (zit toch achter de vleugel dus kan niet afgekeurd worden, chasis moet normaal gelast worden) en weer oké.
Hoe ik het meestal oplos:
staalborstel op de roest om losse stukken lak te verwijderen (opletten dat je geen krassen in de goede lak maakt!
Daarna wat schuren (tot alle roest/aanslag verdwenen is).
dan een roestomvormer erover (verwijderd nog de restjes roest en vormt dan een harde roestwerende laag)
Naar gelang de plaats:
-onderkant, gewoon bodemprotectie eronder spuiten (kan je in spuitbussen kopen, is zwart en blijft wat elastisch)
-lak: Grondlaag erop (als je tot blote meetaal gaat is dat nodig voor hechting) daarna lak erover en dan blanke laklaag.
Toen ik hem vorig jaar kocht (ook van '98) heb ik ook heel de bodem eens goed proper gemaakt en wat met staalborstel op roestplekjes bewerkt. Daarna heb ik heel de bodem (en wielkasten) met bodemprotectie ingespoten.(behalve de uitlaat, daar brand het anders vanaf).
Gewoon voor de zekerheid.
Grts
Bavo
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: ervaringen roestpreventie
voor de onderkant v/d auto kun je naar mijn idee beste een busje tectyl kopen. Prima spul ter bescherming. Lekker erop spuiten en klaar is k..s.
suc6
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Engine off
- Berichten: 4
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 13:41
- 14
Klein roestplekje behandelen
Zoals ik al vertelde in mijn voorsteltopic heeft mijn v40 hier en daar wat esthetische mankementjes. Op zich geen probleem, maar wat mij wel zorgen baart is een heel klein roestvlekje op het dak. Het is een plekje van pakweg 1mmx5mm, waarschijnlijk doordat er ooit iets op het dak gevallen is en de lak beschadigd werd.
Nu lijkt het me voor zo een klein plekje een beetje onzinnig om naar een carossier te gaan, en lijkt het best wel zelf op te lossen.
Is het voldoende om eerst voorzichtig de roest weg te nemen, en dan wat bij te werken met lak, of is dat echt vragen om problemen? Ik weet dat je normaal ook een grondlaag en zo moet aanbrengen, maar voor zo'n klein plekje lijkt me dat erg moeilijk, en ik heb ook niet veel zin (/de moed) om zelf grote vlakken af te beginnen schuren e.d.
Dat het een klein beetje zichtbaar zal zijn, stoort me absoluut niet. Een opgeschuurde plek van 30x30cm lijkt me al wat minder jolig.
Iemand ideeen of raad?
Nu lijkt het me voor zo een klein plekje een beetje onzinnig om naar een carossier te gaan, en lijkt het best wel zelf op te lossen.
Is het voldoende om eerst voorzichtig de roest weg te nemen, en dan wat bij te werken met lak, of is dat echt vragen om problemen? Ik weet dat je normaal ook een grondlaag en zo moet aanbrengen, maar voor zo'n klein plekje lijkt me dat erg moeilijk, en ik heb ook niet veel zin (/de moed) om zelf grote vlakken af te beginnen schuren e.d.
Dat het een klein beetje zichtbaar zal zijn, stoort me absoluut niet. Een opgeschuurde plek van 30x30cm lijkt me al wat minder jolig.
Iemand ideeen of raad?
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Klein roestplekje behandelen
Ik heb toevallig een zelfde soort plekje maar dan op mijn motorkap. Zag ik toen ik laatst toevallig bij de spuiter was.
Ik heb hem toen even gevraagd van hoe en wat en volgens hem kon ik gewoon met een schroevendraaier de bloemkooltjes weghalen en de roest verwijderen. Dan een beetje primer er op en dan een beetje autolak in kleur. Ga er zo nog weer heen, zal hem nog eens vragen voor de zekerheid of ik het goed begrepen had en of hij verder nog tips heeft.
Ik heb hem toen even gevraagd van hoe en wat en volgens hem kon ik gewoon met een schroevendraaier de bloemkooltjes weghalen en de roest verwijderen. Dan een beetje primer er op en dan een beetje autolak in kleur. Ga er zo nog weer heen, zal hem nog eens vragen voor de zekerheid of ik het goed begrepen had en of hij verder nog tips heeft.
- René
- Beheerder
- Berichten: 32024
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Klein roestplekje behandelen
Klinkt misschien raar maar ik verwijs jullie naar de volgende specialist.
Hij weet op dit moment alles van het verhelpen van roest en opfleuren van de lak.
Klik hier en neem contact met hem op.
Dit kan natuurlijk ook.
Hij weet op dit moment alles van het verhelpen van roest en opfleuren van de lak.
Klik hier en neem contact met hem op.
Dit kan natuurlijk ook.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: Klein roestplekje behandelen
goed zo rene
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: Klein roestplekje behandelen
Jefke en chrisv40.
Tip: Als je een injectiespuitje hebt kan je hier wat primer in doen en dan voorzichtig in het putje doen wat ontstaan is, en hetzelfde doe je met de lak.
Laat het putje niet helemaal met primer vollopen anders kan er geen lak meer op.
Huub
Tip: Als je een injectiespuitje hebt kan je hier wat primer in doen en dan voorzichtig in het putje doen wat ontstaan is, en hetzelfde doe je met de lak.
Laat het putje niet helemaal met primer vollopen anders kan er geen lak meer op.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- Engine off
- Berichten: 4
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 13:41
- 14
Re: Klein roestplekje behandelen
Lijkt me toch een erg drastische oplossing :-)René schreef:Klinkt misschien raar maar ik verwijs jullie naar de volgende specialist.
Hij weet op dit moment alles van het verhelpen van roest en opfleuren van de lak.
Klik hier en neem contact met hem op.
Dit kan natuurlijk ook.
Bedankt voor de tips!
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5756
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Klein roestplekje behandelen
De roest er zo goed mogelijk uitkrabben (met een naald o.i.d.), ontvetten met 50/50% verdunde alcohol/ demi-water, behandelen met roest-stop, primer er op, lak aanbrengen en afwerken met blanke lak (indien gewenst). Natuurlijk wel droogtijden tussendoor handhaven.
Op m'n V40 zo toegepast en de roest was verdwenen en niet meer teruggekeerd.
Op m'n V40 zo toegepast en de roest was verdwenen en niet meer teruggekeerd.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
- JohanH
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
- 14
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: Klein roestplekje behandelen
Kaalkrabben of met een roestoplosser (fertan) erop, iig zorgen dat je blank metaal eronder ziet, bijtippen en blanke lak erover en het is wel weer goed. Enigste is dat je die plek wel blijft zien...
Grotere plekken kun je 'lak in laten leggen', maar niet iedere spuiter kan dat.
Grotere plekken kun je 'lak in laten leggen', maar niet iedere spuiter kan dat.
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5756
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Klein roestplekje behandelen
Even voor degenen die nog nooit van Fertan hebben gehoord: Fertan Anti Roest
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Re: ervaringen roestpreventie
Tip: op een uitlaat kun je wel aluminiumspray spuiten. Mooie zilverkleurig, hittebestendig en corrossiewerkend.Toen ik hem vorig jaar kocht (ook van '98) heb ik ook heel de bodem eens goed proper gemaakt en wat met staalborstel op roestplekjes bewerkt. Daarna heb ik heel de bodem (en wielkasten) met bodemprotectie ingespoten.(behalve de uitlaat, daar brand het anders vanaf).
Gewoon voor de zekerheid.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 14
Re: ervaringen roestpreventie
Is dat zoiets als "koud galvaniseer spray"?
En dan uitlaat ook opschuren en daarna opspuiten? houd dat goed roest tegen?
Grts
Bavo
En dan uitlaat ook opschuren en daarna opspuiten? houd dat goed roest tegen?
Grts
Bavo
Re: ervaringen roestpreventie
Heb het nog niet zo lang op de RVS-uitlaat van m'n huidige auto zitten, nadat ik die had gerepareerd (laswerk). Dus over duurzaamheid kan ik nog niet zoveel zeggen.
-
- Idle
- Berichten: 41
- Lid geworden op: do 20 nov 2014, 12:15
- 9
- Model: C30
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Dronten
Roest verwijderen
Ik heb vanaf de aankoop van mijn bolide al een roestplekje wat steeds meer een roestplek wordt.
Nu het weer wat mooier wordt een mooi moment dit eens aan te pakken.
Iemand enig idee of de roest op de foto's behandeld kan worden en zo ja hoe, of dat het handiger is om de raamlijst (of dit zo heet weet ik niet) te vervangen door een gebruikte?
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Roest verwijderen
Wow wat een plek
ìk zou eens proberen zover en zo vlak mogelijk schuren, en dan zie je wel of het met filler op te lossen valt, als je er echt door zit, nieuwe lijst op zetten.
ìk zou eens proberen zover en zo vlak mogelijk schuren, en dan zie je wel of het met filler op te lossen valt, als je er echt door zit, nieuwe lijst op zetten.
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Roest verwijderen
Probeer via sloperijen een deur in je kleur te regelen
max 50 euro compleet
max 50 euro compleet