Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR
Uitlaatgassen zullen niet meer door het blok gaan. gassen komen nog wel in het geribbelde pijpje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 14
Re: Alles over de EGR
@dannyw: bedankt voor de informatie!
Het is nu toch al 300km goed gegaan en ik heb de indruk dat hij wat sneller op het gas reageert.
maar of dit zo lijkt of echt zo is...
Verschil dat ik zeker merk is na een lang stuk op cruise control eens goed gas geven dat ik niet meer zo'n gigantische zwarte wolk kreeg als voorheen
Grts
Bavo
Het is nu toch al 300km goed gegaan en ik heb de indruk dat hij wat sneller op het gas reageert.
maar of dit zo lijkt of echt zo is...
Verschil dat ik zeker merk is na een lang stuk op cruise control eens goed gas geven dat ik niet meer zo'n gigantische zwarte wolk kreeg als voorheen
Grts
Bavo
- mikey
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
- 13
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: hoorn
Re: Alles over de EGR
Om dit Topic nog verder aan te vullen..
ik heb ook mijn EGR schoongemaakt (zat helemaal vol met drap) en terug geplaatst zonder stekker en krijg geen storing. auto rijd naar mijn inziens normaal en heb zelfs het idee dat het wat beter is..
uiteraard moet ik nog even afwachten voor de langere termijn.. maar tot nu toe rijd de V normaal met uitgeschakelde EGR klep.
mijn V is van 2003 met 1.9D 102pk erin.
wanneer er toch problemen ontstaan door de uitgeschakelde EGR zal ik het posten..
Grts Mike
ik heb ook mijn EGR schoongemaakt (zat helemaal vol met drap) en terug geplaatst zonder stekker en krijg geen storing. auto rijd naar mijn inziens normaal en heb zelfs het idee dat het wat beter is..
uiteraard moet ik nog even afwachten voor de langere termijn.. maar tot nu toe rijd de V normaal met uitgeschakelde EGR klep.
mijn V is van 2003 met 1.9D 102pk erin.
wanneer er toch problemen ontstaan door de uitgeschakelde EGR zal ik het posten..
Grts Mike
The future is today !
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR
Ik rij nu alweer 30.000 km met afgekoppelde stekker van de E.G.R. en tot nu toe geen storingen.
Dus voor mij hoeft ie er nooit meer op!!!
Gr Danny
Dus voor mij hoeft ie er nooit meer op!!!
Gr Danny
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 00:49
- 13
Re: Alles over de EGR
Kan iemand vertellen waar de egr klep zit op een V40 '98 TD en die ook met een stekkertje af te koppelen is?
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: Alles over de EGR
Heb olielekkage langs de egr, losgehaald en er zat inderdaad iets olie in de inlaat, iemand een idee hoe dit kan? Boel gereinigd en weer gemonteerd maar nu wat kan dit zijn?
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: Alles over de EGR
Las op een ander forum dat er ook een egr vacuumleiding moest zijn en deze moets worden afgesloten? Iemand een idee?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over de EGR
Dit heb je zeker van een V.A.G. forum.
Kan me nog iets van mijn golf tdi herinneren, dat je een boutje in een vacuumleiding kon draaien.
Volgens mij werden deze kleppen doormiddel van vacuum of druk bediend.
Dit is bij de v40 niet het geval !
Gr Danny
Kan me nog iets van mijn golf tdi herinneren, dat je een boutje in een vacuumleiding kon draaien.
Volgens mij werden deze kleppen doormiddel van vacuum of druk bediend.
Dit is bij de v40 niet het geval !
Gr Danny
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: Alles over de EGR
Eerst had ik alleen de stekker eruit, op den duur lekte hier iets olie langs, waardoor ik vandaag het volgende heb gedaan.
1 stekker afgeknipt, draden versmolten en
In het plastic buisje verstopt wat normaal Ter bescherming hier eromheen zit! (geribbeld)
2 de egr eruit gehaald doormiddengebroken want.
Egr bestaat uit 2 delen, buitenste deel in de ton weggegooid
Gedeelte wat in de egr gaat er weer in gedaan omdat hij nu doormidden is
Kun je er iets in kijken vanaf de buitenkant, hier een schroef in gedaan zodat de egr
Ook niet door lucht open kan, daarna een plaatje gemaakt en hier precies op
Gemaakt, en dit met vloeibare pakking erop gedraaid en ja
Nu merk ik pas dat hij iets beter rijd.
3 zo weg met die rotzooi en scheelt nog gewicht ook!!
1 stekker afgeknipt, draden versmolten en
In het plastic buisje verstopt wat normaal Ter bescherming hier eromheen zit! (geribbeld)
2 de egr eruit gehaald doormiddengebroken want.
Egr bestaat uit 2 delen, buitenste deel in de ton weggegooid
Gedeelte wat in de egr gaat er weer in gedaan omdat hij nu doormidden is
Kun je er iets in kijken vanaf de buitenkant, hier een schroef in gedaan zodat de egr
Ook niet door lucht open kan, daarna een plaatje gemaakt en hier precies op
Gemaakt, en dit met vloeibare pakking erop gedraaid en ja
Nu merk ik pas dat hij iets beter rijd.
3 zo weg met die rotzooi en scheelt nog gewicht ook!!
- yannickc
- 4th Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: zo 08 mei 2011, 00:57
- 13
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Sint-Niklaas België
Re: Alles over de EGR
Ik rij ook ondertussen bijna 3 maand zonder EGR stekker erop.
En tot hier toe geen problemen.
Maar blijft de inlaat zo vuil? Of reinigt deze na een tijd met de stekker eraf?
En ga het merken als de inlaat properder is ? (meer lucht meer vermogen?)
En tot hier toe geen problemen.
Maar blijft de inlaat zo vuil? Of reinigt deze na een tijd met de stekker eraf?
En ga het merken als de inlaat properder is ? (meer lucht meer vermogen?)
- GB40
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:40
- 13
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Lemmer
Re: Alles over de EGR
Dat vroeg ik mij ook al af. Ik heb sinds vorige week de EGR uitgeschakeld en de vraag is of al bestaande vervuiling op den duur ook uit de inlaat verdwijnt. Nieuwe vervuiling wordt door de uitschakeling van de EGR in ieder geval voorkomen.
- V40 Prestige
- 2nd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: za 22 aug 2009, 20:11
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Haarlem
Re: Alles over de EGR
Heb het hele topic door gelezen, en heb misschien een stomme vraag...
Ik heb een V40 1.9D 102pk, en heb ook last van die lekkage rechtsboven (is een O-ring begrijp ik)
Maar wat is nu het Voordeel van het uitschakelen van de EGR klep en wat doet de klep normaal gesproken?
En als het inderdaad aan te raden is, waar zit die klep...
Gr. Sebastiaan
Ik heb een V40 1.9D 102pk, en heb ook last van die lekkage rechtsboven (is een O-ring begrijp ik)
Maar wat is nu het Voordeel van het uitschakelen van de EGR klep en wat doet de klep normaal gesproken?
En als het inderdaad aan te raden is, waar zit die klep...
Gr. Sebastiaan
Volvo V40 1.9D 102pk Europa Prestige Navigator Sports Line - 8 januari 2004 - 346 Black Saphire - Leder 7970 - Cyborg
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
- GB40
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 18:40
- 13
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Lemmer
Re: Alles over de EGR
De werking van de EGR staat hier duidelijk uitgelegd. Heel kort gezegd zorgt het voor een schonere verbranding (beter voor het milieu) en meer roet in de motor (slecht voor de auto). Door de klep uit te schakelen houd je je motor schoner en (naar alle waarschijnlijkheid) langer in goede staat. Het milieu komt er een fractie slechter vanaf doordat je meer stikstofoxide uitstoot.
-
- Supporting Member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
- 14
- Model: V40
- Bouwjaar: 2016
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Arcen
Re: Alles over de EGR
IK heb de stekker ook los gemaakt. Minder roet bij het optrekken. Auto moet a.s. woensdag gekeurd worden. Zeg niets van deze losgekoppelde stekker. Ben benieuwd of ze hier achter komen. Roetmeting doen ze niet altijd met de keuring om kosten voor mij te besparen.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 463
- Lid geworden op: di 19 jan 2010, 20:56
- 14
- Model: V70
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2006
Re: Alles over de EGR
Nou ik dacht vanmorgen, laat ik die EGR-stekker ook maar eens los trekken.
5 minuutjes werk en toch wel een heel verschil.
Zo ongeveer geen rook meer bij t optrekken (kreeg voorheen nog wel eens commentaar datie toch wel erg rookte haha).
Tot 2000 toeren heb ik echt het gevoel dat ie beter trekt.
Nog niet veel gereden maar tot nog toe geen lampjes die gaan branden .
Ik ben helemaal blij nu, hopen dat t zo blijft
5 minuutjes werk en toch wel een heel verschil.
Zo ongeveer geen rook meer bij t optrekken (kreeg voorheen nog wel eens commentaar datie toch wel erg rookte haha).
Tot 2000 toeren heb ik echt het gevoel dat ie beter trekt.
Nog niet veel gereden maar tot nog toe geen lampjes die gaan branden .
Ik ben helemaal blij nu, hopen dat t zo blijft
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 14
Re: Alles over de EGR
Gisteren naar de keuring geweest met m'n v40(1.9d 102pk, 106dkm) terwijl de EGR stekker eraf is(die is er al een 15dkm af).
Geen enkel probleem, geen enkel opmerking,... (waardes weet ik niet)
Dus ook voor de keuring in België, geen probleem!
Grts
Bavo
Geen enkel probleem, geen enkel opmerking,... (waardes weet ik niet)
Dus ook voor de keuring in België, geen probleem!
Grts
Bavo
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 00:21
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9TD 90/95pk
- Bouwjaar: 2000
Re: D olielek
Zit alsook met dat olielek. maar ik beschik over een commonrail 1.9TD en lekt ook daar ergens. maar ik dacht eerder aan spruitstukpakking omdat er bij mij geen appart gedeelte is tussen luchtslang en inlaatspuitstuk met 3 bouten waar een stopklep zit.
info?
info?
-
- Idle
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 17:06
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Nieuwkoop
Re: Alles over de EGR
meest al lekt de pakking (16) bij de inlaat
als ik bij mijn auto de stekker van de egr eraf trek, gaat het motorlampje
branden en ik heb een permanente storing .
als ik bij mijn auto de stekker van de egr eraf trek, gaat het motorlampje
branden en ik heb een permanente storing .
Laatst gewijzigd door MarcO op wo 29 feb 2012, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1,9D(115Pk), MY.04 pimped by Heico High-Performance Soundsystem met HU655 en I-Pod
Wie tip-foutjes vind, mag deze houden ! Volvo For Life! als ik mercedes wil rijden, bel ik een taxi
Wie tip-foutjes vind, mag deze houden ! Volvo For Life! als ik mercedes wil rijden, bel ik een taxi
-
- Idle
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:29
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Uden
Re: Alles over de EGR
Hoi Sonnie,
Ik heb ook een V40 van 2004 en heb hetzelfde als jou.
Ik dacht na het lezen van deze topic ook gewoon de stekker eraf te halen maar kreeg ook een permanente storing en motormanagement lampje ging branden.
Ik heb de storing eruit gehaald met uitlees apparatuur en vervolgens de EGR uit elkaar gehaald en gereinigd.
Ik heb dat met van die turbocleaner gedaan omdat die het gesmoorde vuil oplost.
Met carburateurcleaner gaat het ook want het is eigenlijk puur gom / vuilafzetting op en in die egr klep.
Wel alles met beleid doen, want anders breekt het geheit af.
Ik ben ondertussen ook nog even aan het kijken wat de beste oplossing is voor dit euvel..
Voor meer ifno mag je altijd een pm sturen.
Groeten Bjorn
Ik heb ook een V40 van 2004 en heb hetzelfde als jou.
Ik dacht na het lezen van deze topic ook gewoon de stekker eraf te halen maar kreeg ook een permanente storing en motormanagement lampje ging branden.
Ik heb de storing eruit gehaald met uitlees apparatuur en vervolgens de EGR uit elkaar gehaald en gereinigd.
Ik heb dat met van die turbocleaner gedaan omdat die het gesmoorde vuil oplost.
Met carburateurcleaner gaat het ook want het is eigenlijk puur gom / vuilafzetting op en in die egr klep.
Wel alles met beleid doen, want anders breekt het geheit af.
Ik ben ondertussen ook nog even aan het kijken wat de beste oplossing is voor dit euvel..
Voor meer ifno mag je altijd een pm sturen.
Groeten Bjorn
-
- Idle
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 17:06
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Nieuwkoop
Re: Alles over de EGR
ik heb de EGR zelf ook al medere keer eruit gehaald en ook gereinigt.heb zelfs nog een tweede liggen.ben ook al een keer op zoek geweest voor een EGr-Dummy, maar heb helaas niets kunnen vinden.
V40 1,9D(115Pk), MY.04 pimped by Heico High-Performance Soundsystem met HU655 en I-Pod
Wie tip-foutjes vind, mag deze houden ! Volvo For Life! als ik mercedes wil rijden, bel ik een taxi
Wie tip-foutjes vind, mag deze houden ! Volvo For Life! als ik mercedes wil rijden, bel ik een taxi