Pagina 1 van 2

voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 14:26
door -PP-
Ik heb er nu Kumho ecsta onder zitten en achter is nog redelijk goed, voor heeft nog 3 mm. Gelijk alle vier vervangen, of twee andere voor doen? En dan weer per se voor kumho ecsta's gaan, of kan er voor wat anders op en zo ja, wat?

Vragen (profiel voor 3 mm, achter meer):
- 4 x vervangen of alleen voor?
- Bij alleen voor vervangen, zelfde band als achter, of andere?
- Bij 4 x vervangen, welke banden?

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 14:40
door ChrisV40
Ik zou de voorbanden naar achteren zetten en vice versa... Tot ze allemaal op zijn en dan 4 nieuwe kopen.

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 14:49
door -PP-
he, da's ook een optie. Nog niet aan gedacht. Wat denkt de rest hier van? En als het een goed idee is, hoe doe ik dat met mijn ene krikje?

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 14:52
door Edwins40
Bandje eraf, reservebandje erop zetten, dan voor opkrikken, achterbandje naar voor zetten, achterkan opkrikken, reservewiel eraf, voorband erachter opzetten en dit ook voor de linker kant :vertag oftewel; neem er even de tijd voor haha!

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 14:54
door Christopher_T4
Heb het net gedaan afgelopen weekend. Alleen had ik assteunen, dus hoefde geen reservewiel erop te leggen.

Maargoed, zou het inderdaad zo doen. Sowieso, 3mm is nog niet direct aan vervanging toe :)

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:11
door -PP-
en qua balanceren dan? Breng je dat niet in de war?

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:15
door ChrisV40
Nee, de balans van het wiel is afhankelijk van de loodjes op de velg. Die haal je er niet af, dus dat moet goed blijven. Tenzij je banden op de auto uitgeballanceerd zijn, maar da's meer de uitzondering lijkt me.

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:27
door Justin_V40
Ik zou ook gaan voor voor / achter wisselen, de grens is 1.6 mm dus die banden kunnen bij normaal gebruik nog wel even.

Balanceren betreft inderdaad alleen band en velg combinatie, dus maakt niets uit. Ook voor de uitlijning maakt het niet uit.

Ik gebruik de krik van de auto en een garagekrik, dan kun je één kant helemaal omhoog zetten en is het zo gepiept.

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:31
door Dodo-tje
I agree!
volgende week gaat onze V voor de APK en de achterbanden waren zo slecht dat er een waarschuwing op de keuring zou komen. Aangezien ze klinken als tractor banden gaan de voorbanden naar achter (zijn nog goed) en voor dus twee nieuwe!

Het is voor de apk geloof ik vereist dat links en rechts gelijk zijn qua type e.d. Voor en achter maakt niet uit.

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:31
door Edwins40
Daar kom je tijdens het rijden wel achter.. Toen ik mijn banden van achter naar voor had gezet (of andersom, hoe je het wil zien) bleek dat m'n achterste banden flink aan het 'cuppen' waren. Dit resulteerde in een flink schokkend stuur en een afwijking naar rechts bij remmen. het hoeft dus niet perse goed uit te pakken

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 15:48
door stefmen
Edwins40 schreef:Daar kom je tijdens het rijden wel achter.. Toen ik mijn banden van achter naar voor had gezet (of andersom, hoe je het wil zien) bleek dat m'n achterste banden flink aan het 'cuppen' waren. Dit resulteerde in een flink schokkend stuur en een afwijking naar rechts bij remmen. het hoeft dus niet perse goed uit te pakken
Inderdaad.. Dit had ik bij mijn vorige auto (440) ook... En volgens mij zijn mijn achterbanden nu ook 'gecuped'.. Uitproberen dus ben ik bang... :P

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 18:49
door schaefer
Banden idd van voor naar achter wisselen. Wat betreft het moeilijk doen met een reserveband?? :O doe toch niet zo lastig. Gewoon de hele linkerkant opkrikken en voor en achter verwisselen, dan de rechterkant. Gewoon krik in het midden v/d auto plaatsen zodat voor en achterwiel v/d grond komen.

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 18:59
door DinanT
schaefer schreef:Gewoon krik in het midden v/d auto plaatsen zodat voor en achterwiel v/d grond komen.
Dát zou ik dus niet doen! gewoon het kriksteunpunt aan de voorkant gebruiken en dan voldoende opkrikken dat je achterwiel ook net loskomt. Wél even goed op de handrem zetten, en desnoods een blokje vóór en áchter het tegenoverliggende achterwiel

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 21:45
door Christopher_T4
Ik wou net zeggen.. krik in het midden? :tumbdown Volgens mij zijn er niet voor niets krikpunten...

Assteunen, anders reservewiel. :vertag

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 22:30
door Arie
Heb ooit bij m'n VW Vento de krik een eind naast het kriksteunpunt gezet. Wat er dan gebeurt bij het opkrikken wil je niet meemaken. :tumbdown
Ik vermoed dat het bij een X40 niet anders is en ik zou de steunpunten gewoon gebruiken.

Better safe than sorry. :-D

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: ma 15 mar 2010, 22:43
door corhog
Of 2 krikken gebruiken om 1 zijde op te krikken

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: di 16 mar 2010, 08:31
door Dodo-tje
@Edwin, ik dacht dat dat wel goed moest gaan, is het dan niet een kwestie van draairichting verwisseld? (dus toch links rechts) maar goed, ik merk het wel na een tijdje of het goed gaat. Gister gebeld, maandag liggen er 2 nieuwe slofjes klaar! :D

EDIT:

Oja, ik zou ook niet willen aanraden om de auto in een keer op zijn kant te zetten, ook niet al te best voor de 2 wielen (ophanging) die de kracht moeten dragen aan de andere kant, toch?

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: di 16 mar 2010, 09:53
door Volvodriver86
In de regel is het zo dat als je wat mindere banden op de auto hebt zitten deze altijd achter op gaat en de nieuwe banden voorop. Dit omdat je voor aandrijving hebt! Maar ze zijn in principe nog niet aan vervanging toe!
Ik weet niet wat voor een banden maat je er op heb zitten?? Maar mocht je toch andere banden willen is dat dan nog wat? http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=2206 (A)

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: di 16 mar 2010, 20:00
door martink
Eigelijk moet je de beste banden achter hebben, dit omdat de achterkant bepaalt waar de auto heen gaat. Dus bij de beste banden voor een meer grip met het wegrijden en beste banden achter meer grip achter dus breekt hij minder snel uit. Dit hebben ik allemaal uitgelegt gekregen bij een slipcurses.

Re: voor weinig profiel, achter meer, wat te doen?

Geplaatst: di 16 mar 2010, 20:16
door sibi
De kans dat je Volvo achteraan uitbreekt lijkt me eigenlijk een pák kleiner dan dat je 's fors de remmen moet gebruiken... ik heb de mijne toch nog nooit weten uitbreken achteraan. En als ik een noodstop wil doen, dan heb ik toch 't liefst de beste banden vooraan hoor (die moeten bij een noodstop immers quasi alles opvangen, gezien het duiken van de wagen). Die paar meter remweg minder kan een wereld van verschil maken.