Alles over de Multiriem MULTIRIEM (dus NIET distributieriem is apart topic)
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10697
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over de Multiriem
Toch blijft het een vreemde wens
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Multiriemspanner
Beste liefhebbers,
Ik heb me een rotje gezocht op dit mooie forum
En ook wel wat gevonden....maar de foto’s doen het niet dus ik kom er niet lekker uit, afijn misschien kan iemand mij helpen:
Mijn rol van de riemspanner stond in de fik Eerst een luid gekrijs en de vonken spoten eruit, lager totaal gesmolten. Goed dan maar een nieuwe en gelijk een nieuwe riem. Maar hoe zit dat ding vast?? Moeten de dynamo en stuurpomp los? Ik lees ergens dat hij met 1 bout vast zit
Ik kom er niet goed uit.
Vast bedankt voor de reacties!
Ik heb me een rotje gezocht op dit mooie forum
En ook wel wat gevonden....maar de foto’s doen het niet dus ik kom er niet lekker uit, afijn misschien kan iemand mij helpen:
Mijn rol van de riemspanner stond in de fik Eerst een luid gekrijs en de vonken spoten eruit, lager totaal gesmolten. Goed dan maar een nieuwe en gelijk een nieuwe riem. Maar hoe zit dat ding vast?? Moeten de dynamo en stuurpomp los? Ik lees ergens dat hij met 1 bout vast zit
Ik kom er niet goed uit.
Vast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
spanner eraf en zo de riem opleggen denk ik
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Zal het even voor je na kijken straks.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Alles over de Multiriem
De riem kun je makkelijk ontspannen met een steeksleutel, maar denk dat je dat al gelukt is? Om de riem te vervangen hoeft verder niets los. Als ik me niet vergis hoeft er verder ook niets los om de spanner zelf te vervangen. Heb vorige week mn D-riem vervangen, toen had ik ook de motorsteun los en gaf flink wat ruimte om te bewegen en te kijken!
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
1996 / begin 1997 heeft een ouder en ander systeem dan de overige modellen van 1997 tot 2004
Eerste modellen hebben ook een geheel andere spanrol (lees hydrologische), en distributieriem dan de modellen erna.
Eerste modellen hebben ook een geheel andere spanrol (lees hydrologische), en distributieriem dan de modellen erna.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 25
- Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Alles over de Multiriem
Ohw okee! Weer iets geleerd. Dacht dat het verschil alleen in distributieriem zat...
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Re: Alles over de Multiriem
Bedankt voor jullie reacties!
Mijn v40 is van 97 dus het oudere model spanner. Het is een soort ronde pot. De poulie is er totaal af gefikt, dus ik moet de spanner wel totaal vervangen. Uiteraard ook een nieuwe riem.
Het punt is dat ik niet weet hoe dat ding vast zit. Moeten de dynamo en stuurpomp verwijderd worden?
Misschien heeft iemand een tekening?
Mijn v40 is van 97 dus het oudere model spanner. Het is een soort ronde pot. De poulie is er totaal af gefikt, dus ik moet de spanner wel totaal vervangen. Uiteraard ook een nieuwe riem.
Het punt is dat ik niet weet hoe dat ding vast zit. Moeten de dynamo en stuurpomp verwijderd worden?
Misschien heeft iemand een tekening?
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
De geleiderol is zo te vervangen.
bout los halen, oude er af, nieuwe er op... aanhaal moment is 20nm (hand vast)
is het hele ding dus stuk... word het een operatie
Geleiderol verwijderen.
"verwijder de middelste bout aan de achterkant"
en daarna kan je de hele spanner er uit halen.
Nu zit daar wel het 1 en het ander in de weg... zoals een pomp eventueel uitlaatspruitstuk etc.
kijk maar even of je er een beetje bij kan komen.
ook de bout aan de achterkant, handvast (20Nm)
bout los halen, oude er af, nieuwe er op... aanhaal moment is 20nm (hand vast)
is het hele ding dus stuk... word het een operatie
Geleiderol verwijderen.
"verwijder de middelste bout aan de achterkant"
en daarna kan je de hele spanner er uit halen.
Nu zit daar wel het 1 en het ander in de weg... zoals een pomp eventueel uitlaatspruitstuk etc.
kijk maar even of je er een beetje bij kan komen.
ook de bout aan de achterkant, handvast (20Nm)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Re: Alles over de Multiriem
Pfff gedoe dus weer. Ga wel eerst even kijken of ik die bout kan vinden aan de achterzijde. Dus feitelijk door bochten van het spruitstuk
Bedankt voor het kijken!
Bedankt voor het kijken!
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
- RRRRamon
- Supporting Member
- Berichten: 543
- Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
- 10
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Ramon
- Locatie: Muiderberg
Re: Alles over de Multiriem
Ik heb al een tijdje een irritatiedingetje aan mijn V40 2.0T uit 2004. Bij optrekken of versnellen vanaf laag toeren hoor je steeds iets piepen. Het gebeurt zeg maar als je in de eerste of tweede versnelling door een woonerfje sukkelt zonder gas te geven. Wanneer je dan wilt versnellen openbaart het geluidje zich, bij iets meer toeren is het meteen weg. Ik verdenk de multiriem maar die is niet oud en ziet er niet gehavend uit of wat ook.
Het is een droog, zacht gepiep, maar niet zo dat ie stilstaat op een poulie ofzo. Geen gegil.
Misschien toch maar die riem vervangen? Of heeft er iemand een foefje om van dat gepiep af te komen? Laatst eens gelezen dat iemand er een kaars tijdens het draaien tegenaan hield, WD40 schijnt heel kort (2 dagen) iets op te lossen.
Het is een droog, zacht gepiep, maar niet zo dat ie stilstaat op een poulie ofzo. Geen gegil.
Misschien toch maar die riem vervangen? Of heeft er iemand een foefje om van dat gepiep af te komen? Laatst eens gelezen dat iemand er een kaars tijdens het draaien tegenaan hield, WD40 schijnt heel kort (2 dagen) iets op te lossen.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
- René
- Beheerder
- Berichten: 32026
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Ik hoor vaker klachten over gepiep bij een Gates riem.
Gates is op zich wel een gerenommeerd merk maar de riemen zijn stug.
Mocht je vervangen zou ik voor Conti gaan, veel soepeler.
Wat betreft origineel heb ik geen idee welke ze gebruiken.
Gates is op zich wel een gerenommeerd merk maar de riemen zijn stug.
Mocht je vervangen zou ik voor Conti gaan, veel soepeler.
Wat betreft origineel heb ik geen idee welke ze gebruiken.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
- RRRRamon
- Supporting Member
- Berichten: 543
- Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
- 10
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Ramon
- Locatie: Muiderberg
Re: Alles over de Multiriem
Ik heb er OEM Volvo op liggen nu. En nu ik erover nadenk zit ie er alweer 90K op
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Re: Alles over de Multiriem
In het geval van mijn riem, zijn er twee riemen mogelijk, het is afhankelijk van de motorcode.
Er zit 10 mm verschil in lengte. Ik heb ze beide gekocht,ik kan er een weer inleveren.
Er zit 10 mm verschil in lengte. Ik heb ze beide gekocht,ik kan er een weer inleveren.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
- René
- Beheerder
- Berichten: 32026
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Alles over de Multiriem
Zie je vaak terwijl er op kenteken gezocht is.
Soms 2 of zelfs 3 types met minimaal verschil en dan soms nog met of zonder airco enz.
Te krap is niet goed maar een riem rekt 'heel iets'
@ Ramon - toch maar eens vervangen, kijk maar eens of er al haarscheurtjes in zitten en de kosten van een riem doen het hem niet
Soms 2 of zelfs 3 types met minimaal verschil en dan soms nog met of zonder airco enz.
Te krap is niet goed maar een riem rekt 'heel iets'
@ Ramon - toch maar eens vervangen, kijk maar eens of er al haarscheurtjes in zitten en de kosten van een riem doen het hem niet
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 10 jan 2017, 20:22
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Thomas
Re: Alles over de Multiriem
Ik heb de spanner eraf. Viel mee. Als je de bovenste bevestiging van de dynamo losschroeft, en het beugeltje en wat bedrading van de dynamo loskoppelt, kun je zo de bout zien zitten. Met ringsleutel 14 draai je die zo los. Je kunt zelfs met je vingers erbij om hem helemaal los te maken.
Je spanner kukelt dan zo naar beneden. Het zoeken en gokken was het meeste werk. Morgen nieuwe spanner in de bankschroef voorspannen en borgen met een pen. Scheelt weer gehannes in de krappe ruimte. Gelijk die andere omlooprol vervangen, ben toch bezig .
Bedankt voor jullie input
Nu de foto’s nog
Het verwijderen van de motorsteun is wel aan te raden. Al met al verrekte weinig ruimte en toch 2 uurtjes mee zoet geweest.
Je spanner kukelt dan zo naar beneden. Het zoeken en gokken was het meeste werk. Morgen nieuwe spanner in de bankschroef voorspannen en borgen met een pen. Scheelt weer gehannes in de krappe ruimte. Gelijk die andere omlooprol vervangen, ben toch bezig .
Bedankt voor jullie input
Nu de foto’s nog
Het verwijderen van de motorsteun is wel aan te raden. Al met al verrekte weinig ruimte en toch 2 uurtjes mee zoet geweest.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Thomas
-
- Idle
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 10:46
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Brecht (B)
Re: Alles over de Multiriem
Hey,
Vraagje kan je de waterpomp vervangen zonder de riemen te vervangen of is dit een domme vraag?
Bedankt
Vraagje kan je de waterpomp vervangen zonder de riemen te vervangen of is dit een domme vraag?
Bedankt
helaas geen v40 meer door een dronkelap die er 's nachts is opgeknald
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Alles over de Multiriem
Waarom zou je dat doen?
Het is heel veel werk, en als toch alles los en er uit is zou ik iig gelijk een nieuwe riem leggen voor die paar tientjes.
Sterker nog: Ik zou behalve de distributieriem (want daar zit de waterpomp) ook de loop- en spanrollen gelijk doen, dan is het weer klaar.
Dat geldt ook voor je multiriem.
Maar om je antwoord te geven: Het KAN wel natuurlijk.
Het is heel veel werk, en als toch alles los en er uit is zou ik iig gelijk een nieuwe riem leggen voor die paar tientjes.
Sterker nog: Ik zou behalve de distributieriem (want daar zit de waterpomp) ook de loop- en spanrollen gelijk doen, dan is het weer klaar.
Dat geldt ook voor je multiriem.
Maar om je antwoord te geven: Het KAN wel natuurlijk.
-
- Idle
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 10:46
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Brecht (B)
Re: Alles over de Multiriem
Snap je reactie volledig maar ik bedoelde eigenlijk of het mogelijk is om de waterpomp te vervangen zonder dat de distributie moet vervangen worden. Want dit is idd veel werk en geld en we willen eigenlijk geen grote kosten meer doen aan onze v. Wordt volgend jaar vervangen... daarom eigenlijkHJ2 schreef: ↑ma 04 mar 2019, 11:27 Waarom zou je dat doen?
Het is heel veel werk, en als toch alles los en er uit is zou ik iig gelijk een nieuwe riem leggen voor die paar tientjes.
Sterker nog: Ik zou behalve de distributieriem (want daar zit de waterpomp) ook de loop- en spanrollen gelijk doen, dan is het weer klaar.
Dat geldt ook voor je multiriem.
Maar om je antwoord te geven: Het KAN wel natuurlijk.
helaas geen v40 meer door een dronkelap die er 's nachts is opgeknald
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Alles over de Multiriem
Het is goed mogelijk, maar de hoeveelheid tijd die ermee is gemoeid is niet minder dan die van het vervangen van de riem. Je bespaart de kosten van de riem, de spanner en de looprol, maar je kunt je je afvragen of je straks bij verkoop deze geringe meerprijs weer terugverdient
Wil je echt besparen: dan heb ik nog wel mijn gebruikte, maar niet lekkende of vreselijk versleten pomp liggen, die mag je zo hebben.
Of het verstandig is.... moet je helemaal zelf bepalen in jouw situatie!
Wil je echt besparen: dan heb ik nog wel mijn gebruikte, maar niet lekkende of vreselijk versleten pomp liggen, die mag je zo hebben.
Of het verstandig is.... moet je helemaal zelf bepalen in jouw situatie!