CO CO2 meting te hoog APK (lambda sensor vervangen
Geplaatst: ma 02 aug 2010, 00:07
Bij mijn laatste APK vam mijn V40/Phase I, 2000) was de CO uitstoot bij stationair 4.5% waar deze max 0.5% mag zijn, zowel op gas als op benzine . Op toeren wel netjes onder de norm van 0.3%. Afgekeurd. Kon geen garage vinden die me op korte termijn kon helpen, dus zelf maar aan de slag gegaan. Eerst hier op het forum gekeken voor nuttige tips, maar niet helemaal gevonden wat ik zocht.
Bij deze daarom mijn ervaringen.
Met kabel en software de OBD uitgelezen en die gaven alleen een probleem aan in het pre-heat circuit van de voorste lambda sensor. Die had ik wel eerder gezien, maar volgens mij kan die niet echt belangrijk zijn omdat de lambda sensor na een paar minuutjes echt wel heet vamzelf heet wordt.
Maar goed, het was de enige foutcode en dus besloten om de sensor te vervangen. Bij de onderdelen handel een generieke Bosch sensor (LS-615, €125) gehaald.
Via VADIS bleek dat ik het interieur paneel aan de bijrijders kant (voetenruimte/middenconsole) lost moest halen. De lambda sensor kabel gaat in het midden van de auto door de bodem en connector zat vast op de verticale spijl direct achter het verwijderde paneel.
De rubber tule waardoor de sensor kabel door de de bodem gaat, kan voorzichtig door de bodem naar buiten gedrukt worden. Dan de sensor los. Tja. Ik heb geen brug, dus de auto aan de voorkant opgekrikt en op steunen gezet om ruimte te creeeren. De voorste lambda sensor (ik heb een phase I uit 2000 met een voorste en achterste lambda sensor) zit aan de motorkant op de cat.
Eerst geprobeerd met bacho, maar deze gleed van de moer af, met beschadiging als gevolg . kiwi had kennelijk meer geluk. Veel WD40 erop gespoten, een paar keer met een brander bewerkt (bezint eer ge begint) en uiteindelijk gelukt door een goede 22 ringsleutel over de connector/kabel/tule heen te schuiven en de sleutel te verlengen kon ik liggend onder de auto genoeg kracht zetten om 'm los te krijgen .
Had overigens ondertussen bij de vakhandel nog een speciale lambda sonde dop sleutel gehaald voor €50,- (deze heeft een sleuf in de dop om de kabel door te leiden), maar deze was te lang om in de beschikbare ruimte te passen .
Had natuurlijk ook de sensor kabel eraf kunnen zagen om er een dop sleutel overheen te zetten, maar was niet helemaal zeker van mijn zaak, dus ik stel dat soort onherroepelijke acties echt heel lang uit.
Nieuwe sensor installeren. Bosch levert een tabelletje mee met kabel kleurcodes... en mijn geel-rood-zwart-wit kabel kleur code van de originele sensor stond er natuurlijk niet tussen.
Met een beetje puzzelen en met http://www.lambdasensor.co.uk/main/mcolours.htm uiteindelijk uitgekomen op (geen garanties voor correctheid; ik schrijf dit vanuit herinnering)
[edit: niet zo'n slim plan; zie mijn latere post over titanium en zirconia sensors]
Een stuk kabel van het de originele sensor afgeknipt en deze met de sensor meegeleverde kabel connectors verbonden aan de nieuwe sensor. Er voor gezorgd dat de kabel verbinding in het interieur van de auto terechtkomt (en niet onder de auto) en omwikkeld met isolatie tape. Daarbij niet de kabel bus gebruikt die met de sensor meekomt, maar deze zou niet door het gat in de bodem van de auto heenkunnen en aanzien ik de verbinding hiermee in het interieur houd, lijkt het mij wel ok
Sensor geinstalleerd en getest. Er kwamen andere error codes uit de OBD, maar deze verdwenen ook weer.
wist verder niet zo goed wat ik daar mee aan moest, dus op naar de herkeuring.....en hij zag dat het goed was
Bij deze daarom mijn ervaringen.
Met kabel en software de OBD uitgelezen en die gaven alleen een probleem aan in het pre-heat circuit van de voorste lambda sensor. Die had ik wel eerder gezien, maar volgens mij kan die niet echt belangrijk zijn omdat de lambda sensor na een paar minuutjes echt wel heet vamzelf heet wordt.
Maar goed, het was de enige foutcode en dus besloten om de sensor te vervangen. Bij de onderdelen handel een generieke Bosch sensor (LS-615, €125) gehaald.
Via VADIS bleek dat ik het interieur paneel aan de bijrijders kant (voetenruimte/middenconsole) lost moest halen. De lambda sensor kabel gaat in het midden van de auto door de bodem en connector zat vast op de verticale spijl direct achter het verwijderde paneel.
De rubber tule waardoor de sensor kabel door de de bodem gaat, kan voorzichtig door de bodem naar buiten gedrukt worden. Dan de sensor los. Tja. Ik heb geen brug, dus de auto aan de voorkant opgekrikt en op steunen gezet om ruimte te creeeren. De voorste lambda sensor (ik heb een phase I uit 2000 met een voorste en achterste lambda sensor) zit aan de motorkant op de cat.
Eerst geprobeerd met bacho, maar deze gleed van de moer af, met beschadiging als gevolg . kiwi had kennelijk meer geluk. Veel WD40 erop gespoten, een paar keer met een brander bewerkt (bezint eer ge begint) en uiteindelijk gelukt door een goede 22 ringsleutel over de connector/kabel/tule heen te schuiven en de sleutel te verlengen kon ik liggend onder de auto genoeg kracht zetten om 'm los te krijgen .
Had overigens ondertussen bij de vakhandel nog een speciale lambda sonde dop sleutel gehaald voor €50,- (deze heeft een sleuf in de dop om de kabel door te leiden), maar deze was te lang om in de beschikbare ruimte te passen .
Had natuurlijk ook de sensor kabel eraf kunnen zagen om er een dop sleutel overheen te zetten, maar was niet helemaal zeker van mijn zaak, dus ik stel dat soort onherroepelijke acties echt heel lang uit.
Nieuwe sensor installeren. Bosch levert een tabelletje mee met kabel kleurcodes... en mijn geel-rood-zwart-wit kabel kleur code van de originele sensor stond er natuurlijk niet tussen.
Met een beetje puzzelen en met http://www.lambdasensor.co.uk/main/mcolours.htm uiteindelijk uitgekomen op (geen garanties voor correctheid; ik schrijf dit vanuit herinnering)
[edit: niet zo'n slim plan; zie mijn latere post over titanium en zirconia sensors]
Een stuk kabel van het de originele sensor afgeknipt en deze met de sensor meegeleverde kabel connectors verbonden aan de nieuwe sensor. Er voor gezorgd dat de kabel verbinding in het interieur van de auto terechtkomt (en niet onder de auto) en omwikkeld met isolatie tape. Daarbij niet de kabel bus gebruikt die met de sensor meekomt, maar deze zou niet door het gat in de bodem van de auto heenkunnen en aanzien ik de verbinding hiermee in het interieur houd, lijkt het mij wel ok
Sensor geinstalleerd en getest. Er kwamen andere error codes uit de OBD, maar deze verdwenen ook weer.
wist verder niet zo goed wat ik daar mee aan moest, dus op naar de herkeuring.....en hij zag dat het goed was