Alles over kleur veren , hulpveren / verzwaarde veren
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Alles over kleur veren , hulpveren / verzwaarde veren
Ik ben op zoek naar nieuwe schokdempers aan de achterkant. De huidige zijn aan gort en kunnen weinig meer hebben. Daar de hoogte van de auto mij wat minder interesseert en de functionaliteit meer (samen met de regelmaat van toch wat zwaardere beladingen) ben ik ook op zoek naar een wat zwaardere uitvoering.
Ik ben echter nog niet zo weg in alle termen: als het mij gaat om het goed verdragen van een zware belasting, moet ik dan voor standaard schokdempers gaan? Een sporty uitvoering?
Dan zie ik op bijvoorbeeld Onderdelendirect.nl het merk Gabriel langskomen voor de V40 met prijzen van 60 tot 70 eu per stuk.
Daarnaast, in het zelfde licht gezien, hoe zit het met de vering? zijn die net goed in verschillende uitvoeringen te verkrijgen (in standaard maten, niet verlaagd dus)?
Ik ben echter nog niet zo weg in alle termen: als het mij gaat om het goed verdragen van een zware belasting, moet ik dan voor standaard schokdempers gaan? Een sporty uitvoering?
Dan zie ik op bijvoorbeeld Onderdelendirect.nl het merk Gabriel langskomen voor de V40 met prijzen van 60 tot 70 eu per stuk.
Daarnaast, in het zelfde licht gezien, hoe zit het met de vering? zijn die net goed in verschillende uitvoeringen te verkrijgen (in standaard maten, niet verlaagd dus)?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Veteraan
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 14
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Als je eventjes rondzoekt kun je al een hoop vinden over vering.
Ik heb begrepen dat Monroe gasdempers goed geschikt zijn voor zware belasting.
En stel je je ook eventjes voor in het Wie is Wie topic? Wel zo netjes
Ik heb begrepen dat Monroe gasdempers goed geschikt zijn voor zware belasting.
En stel je je ook eventjes voor in het Wie is Wie topic? Wel zo netjes
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
-
- Engine off
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 19:49
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Wouw
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Je kunt ook gaan voor progressieve veren, dan hoef je alleen de veren te vervangen. Zijn je schokbrekers echt aan gort of "hangt" ie alleen maar aan de achterkant?
Groeten Martin
Groeten Martin
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Nou jah, aan gort... Ze hangt behoorlijk, maar ik kan er nog mee rijden zonder al te veel problemen.
Wat ik wel merk is dat ze (zonder belasting) al problemen heeft met ruw terrein, kuilen en erg rottige drempels. Ze zit dan al snel aan het einde van de veerweg (of hoe je dat ook moet noemen) met een vervelend gebonk tot gevolg (wat mij dan weer zenuwachtig maakt met de vraag, hoe lang houdt ze dit vol?)...
Mijn ongeoefende oog en mijn onwetende verstand zegt dan dat de schokdempers lek zijn, en dat ik dus nieuwe nodig heb. En als ik dan toch bezig ben wil ik herhaling voorkomen en wat zwaarder spul er in zetten.
Iemand merknamen / type? Wat betreft die progressieve vering, zijn dat die Nivomats?
Wat ik wel merk is dat ze (zonder belasting) al problemen heeft met ruw terrein, kuilen en erg rottige drempels. Ze zit dan al snel aan het einde van de veerweg (of hoe je dat ook moet noemen) met een vervelend gebonk tot gevolg (wat mij dan weer zenuwachtig maakt met de vraag, hoe lang houdt ze dit vol?)...
Mijn ongeoefende oog en mijn onwetende verstand zegt dan dat de schokdempers lek zijn, en dat ik dus nieuwe nodig heb. En als ik dan toch bezig ben wil ik herhaling voorkomen en wat zwaarder spul er in zetten.
Iemand merknamen / type? Wat betreft die progressieve vering, zijn dat die Nivomats?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Veteraan
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 14
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Je kunt controleren of je schokbrekers lek zijn door de auto aan de achterkant naar beneden te duwen, als hij blijft na deinen zijn ze lek, veert hij 1 of 2x en is daarna (zo goed als) stil, dan is je vering gewoon doorgezakt, wat een veelvoorkomende kwaal is bij deze auto's
Post eens een zij aanzicht van je wagen, dan kunnen we tenminste zien hoe hij doorhangt
Post eens een zij aanzicht van je wagen, dan kunnen we tenminste zien hoe hij doorhangt
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
-
- Engine off
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 19:49
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Wouw
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Voor progressieve veren even kijken op www.carsupport.nl. Ik heb ze zelf ook, helaas alleen de verkeerde. Als je oude veren de code rood-rood hebben, dan niet aan beginnen. Bij mij gaan ze er namelijk weer onderuit vanwege de te hoge stand.
Groeten, Martin
Groeten, Martin
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
@ Martin
Net even op de site van carsupport gekeken, zij geven verschillende typen veren aan, met daarbij de kleurcode van de oude veren. Komt dit bij jou wel overeen ? Of is inderdaad de volgens hen goede veer, bij jou te hoog ?
Zelf ook op zoek naar verzwaarde veren, vandaar !
Gr Tijs
Net even op de site van carsupport gekeken, zij geven verschillende typen veren aan, met daarbij de kleurcode van de oude veren. Komt dit bij jou wel overeen ? Of is inderdaad de volgens hen goede veer, bij jou te hoog ?
Zelf ook op zoek naar verzwaarde veren, vandaar !
Gr Tijs
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:30
- 14
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
verzwaarde veren gewoon bij de dealer halen zijn heel goed auto hangt niet meer en rijdt beter .
kosten waren rond de 100 euro zelf geplaatst.
groeten ronald
kosten waren rond de 100 euro zelf geplaatst.
groeten ronald
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Nivomats, gebruikte zijn bij mij goed bevallen.
Huub
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Alleen jammer dat ze zo slecht gebruikt te vinden zijn.
Zal eerdaags nog eens contact opnemen met Rima in Druten.
Gr Tijs
Zal eerdaags nog eens contact opnemen met Rima in Druten.
Gr Tijs
- Erwin538
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 25 jun 2009, 18:46
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Locatie: Arnhem
Blauwe Achter vering
hallo, ik kijk wel eens naar de wegliching en vering van andere v40 modellen,
het viel mij namelijk op dat mijn echterkant een beetje stug op de weg ligt.
hier heb ik een foto waar je een beetje kan zien wat voor spiraal veer erop gemonteerd zit.
is deze origineel, of juist extra stug ivm evt caravan?
het viel mij namelijk op dat mijn echterkant een beetje stug op de weg ligt.
hier heb ik een foto waar je een beetje kan zien wat voor spiraal veer erop gemonteerd zit.
is deze origineel, of juist extra stug ivm evt caravan?
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Achter vering
Is geen standaard veer nee, lijkt me inderdaad een extra stugge veer.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Achter vering
Een zogeheten verzwaarde veer, die blauwe.
Gr Tijs
Gr Tijs
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Achter vering
De x40 modellen hebben de manco dat ze standaard veren hebben die gaan doorhangen.
Extra zware veren worden aanbevolen voor mensen die zwaar beladen rijden, een LPG rijder bijvoorbeeld.
Ik heb er hulp veren onder zitten, maakt het dat de volvo naar originele hoogte ging i.p.v. doorgezakt en aan het einde van de vering als ik meer mensen mee nam.
Wellicht heb je er progressie veren onder zitten.
Extra zware veren worden aanbevolen voor mensen die zwaar beladen rijden, een LPG rijder bijvoorbeeld.
Ik heb er hulp veren onder zitten, maakt het dat de volvo naar originele hoogte ging i.p.v. doorgezakt en aan het einde van de vering als ik meer mensen mee nam.
Wellicht heb je er progressie veren onder zitten.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
- Erwin538
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 25 jun 2009, 18:46
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Locatie: Arnhem
Re: Achter vering
op zich is dus wel beter dat ik deze veren heb.
ook als ik eens met een twinnyload rijd dan blijft mijn auto mooi recht in model dus.
vind ik wel een positive gedachte.
ook als ik eens met een twinnyload rijd dan blijft mijn auto mooi recht in model dus.
vind ik wel een positive gedachte.
Volvo V40 - 2.0 Europa - Phase 1.5
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
ecc - cruise control - half leder - 250000 km
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Achter vering
Ik heb eveneens een fietsendrager, de fietsen blijven stabieler met mijn hulpveren, dus het komt je fiets vast ook nog ten goede
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- Engine off
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 20:31
- 14
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
Hallo net nieuw hier en sinds kort een v40 fan( 1.8 automaat 1997 ecc cruisecontrol)
Kocht deze auto voor weinig met apk,kon dus wat dingen verwachtten.
Echter alles viel mee alleen de vering achter maakt een piepend /knerpend geluidje ds schokdempers komen netjes ophoog na 1 a 2 keer.
De achterkant hangt aardig door.
Kunnen de veren daar de oorzaak van zijn of zijn het wel de schokbrekers ,in de advertentie van deze volvo stond dat er niveau regeling op zat maar hoe herken ik dat(zat ook twinnyloader op).
Dan heb ik ook nog lekkage van wat versnellingsbakolie (druppels niet veel) dat van een slangetje afkomt aan de rechter voorkant ongeveer 20 cm lang en dan richting versnelingsbak gaat (automaat).
Kan iemand mij adviseren wat ik moet doen en wat voor merk veren ,schokbrekers ik moet vervangen, en het slangetje/leiding is dat zelf te vervangen.
Ik hoop dat jullie mee advies kunnen geven
Kocht deze auto voor weinig met apk,kon dus wat dingen verwachtten.
Echter alles viel mee alleen de vering achter maakt een piepend /knerpend geluidje ds schokdempers komen netjes ophoog na 1 a 2 keer.
De achterkant hangt aardig door.
Kunnen de veren daar de oorzaak van zijn of zijn het wel de schokbrekers ,in de advertentie van deze volvo stond dat er niveau regeling op zat maar hoe herken ik dat(zat ook twinnyloader op).
Dan heb ik ook nog lekkage van wat versnellingsbakolie (druppels niet veel) dat van een slangetje afkomt aan de rechter voorkant ongeveer 20 cm lang en dan richting versnelingsbak gaat (automaat).
Kan iemand mij adviseren wat ik moet doen en wat voor merk veren ,schokbrekers ik moet vervangen, en het slangetje/leiding is dat zelf te vervangen.
Ik hoop dat jullie mee advies kunnen geven
-
- Idle
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 21:22
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
Re: Schokdempers / Vering voor zware lasten?
at kiwi
zou eerst eens beginnen met verzwaarde veren van de dealer.
en zelf plaatsen of door een alround garage of een mannetje.
vaak is dit de oplossing voor het doorzak probleem.
wagen komt dan wel een stuk hoger te staan aan achterzijde.
ik zelf ben er erg blij mee (heb gastank achterin)
En regel 2 schokdempers zodat als je lekke dempers tegenkomt bij het verwisselen van de veren, je deze er gelijk onder kan zetten. regel bij aankoop dat indien je ze niet gebruikt, je ze terug kan brengen en je geld terug krijgt.
suc6
zou eerst eens beginnen met verzwaarde veren van de dealer.
en zelf plaatsen of door een alround garage of een mannetje.
vaak is dit de oplossing voor het doorzak probleem.
wagen komt dan wel een stuk hoger te staan aan achterzijde.
ik zelf ben er erg blij mee (heb gastank achterin)
En regel 2 schokdempers zodat als je lekke dempers tegenkomt bij het verwisselen van de veren, je deze er gelijk onder kan zetten. regel bij aankoop dat indien je ze niet gebruikt, je ze terug kan brengen en je geld terug krijgt.
suc6
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Versterkte veren tbv LPG welke kleur???
Ik heb via de dealer in Groningen een setje verzwaarde veren gekocht voor mijn V40 2.0T uit 2004. Nou had ik begrepen dat dit blauwe veren zouden zijn??? Maar ze zijn groen?
Mijn vraag: Klopt dit? Is wel handig om te weten voor ze gemonteerd gaan worden...
Mijn vraag: Klopt dit? Is wel handig om te weten voor ze gemonteerd gaan worden...
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Versterkte veren tbv LPG welke kleur???
Dan zijn ze van een ander merk, meestal zijn ze blauw, ook de mijne.
Effuh googelen op verzwaarde vering, dan kom die groene jongens vanzelf tegen, ben het merk even kwijt, maar ik ben ze tijdens mijn zoektocht ook tegen gekomen.
Gr Tijs
Effuh googelen op verzwaarde vering, dan kom die groene jongens vanzelf tegen, ben het merk even kwijt, maar ik ben ze tijdens mijn zoektocht ook tegen gekomen.
Gr Tijs