Wastegate en actuator
Wastegate en actuator
Alles over de wastegate.
De wastegate is een overdrukklepje. Deze gaat automatisch open als de turbodruk te hoog dreigt te worden en bevindt zich in het uitlaatgedeelte van de motor (tussen de uitlaat van 't blok en het turbinewiel van de turbo).
Hier een voorbeeld van een externe wastegate, waarbij de uitlaatgassen niet via de uitlaat maar naar de buitenlucht (niet toegestaan) worden uitgestoten. De screamer pipe versterkt dit geluid:
(dit is enigszins vergelijkbaar met een externe blowoffvalve (waar het om gewoon lucht/turbodruk gaat)
De actuator bedient de wastegate:
De wastegate is een overdrukklepje. Deze gaat automatisch open als de turbodruk te hoog dreigt te worden en bevindt zich in het uitlaatgedeelte van de motor (tussen de uitlaat van 't blok en het turbinewiel van de turbo).
Hier een voorbeeld van een externe wastegate, waarbij de uitlaatgassen niet via de uitlaat maar naar de buitenlucht (niet toegestaan) worden uitgestoten. De screamer pipe versterkt dit geluid:
(dit is enigszins vergelijkbaar met een externe blowoffvalve (waar het om gewoon lucht/turbodruk gaat)
De actuator bedient de wastegate:
Re: Wastegate en actuator
1. Er bestaan zwaardere actuators. Dwz dat er een zwaardere veer in zit, die pas bij een hogere druk de wastegate opent. 2. Een andere oplossing is een MBC (manual boost controller) om zelf de (maximale) turbodruk te kunnen bepalen.
Daarnaast kan er wel of niet gebruik gemaakt worden van de boostregeling (zie TCV), wat weer invloed heeft op de wijze waarop de boost tot stand komt.
Dat is wat globale theorie die ik heb gevonden, maar heeft iemand praktische ervaring met 1 van de bovengenoemde upgrades?
Daarnaast kan er wel of niet gebruik gemaakt worden van de boostregeling (zie TCV), wat weer invloed heeft op de wijze waarop de boost tot stand komt.
Dat is wat globale theorie die ik heb gevonden, maar heeft iemand praktische ervaring met 1 van de bovengenoemde upgrades?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
- 14
Re: Wastegate en actuator
Op de foto staat een interne Wastgate en een actuator voor een interne wastegate.
Een zwaardere actuator zal de druk meer constant houden, maar de ECU icm de TCV regelt de druk.
Een MBC is geen oplossing, eerder een goedkoop lapmiddel om de ECU te misleiden. Je laat namelijk druk weglekken tussen turbo en TCV waardoor de TCV een lagere waarde dan de werkelijke meet en dus de wastegate dicht houd.
Met een MBC zou ik niet gaan knoeien, zéker niet als je niet 110% weet waar je mee bezig bent en de gevolgen weet.
Een zwaardere actuator zal de druk meer constant houden, maar de ECU icm de TCV regelt de druk.
Een MBC is geen oplossing, eerder een goedkoop lapmiddel om de ECU te misleiden. Je laat namelijk druk weglekken tussen turbo en TCV waardoor de TCV een lagere waarde dan de werkelijke meet en dus de wastegate dicht houd.
Met een MBC zou ik niet gaan knoeien, zéker niet als je niet 110% weet waar je mee bezig bent en de gevolgen weet.
Re: Wastegate en actuator
Ja, klopt. Zoals wij 'm ook hebben.Op de foto staat een interne Wastgate en een actuator voor een interne wastegate.
Je kunt ook de TCV afkoppelen, waardoor je meteen maximale druk hebt. Niet iets wat ik zelf zou preferen, maar dat wordt wel gedaan las ik. Heeft weer een paar nadelen.Een zwaardere actuator zal de druk meer constant houden, maar de ECU icm de TCV regelt de druk.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: Wastegate en actuator
En wat zijn die nadelen dan?sdirkx schreef:Ja, klopt. Zoals wij 'm ook hebben.Op de foto staat een interne Wastgate en een actuator voor een interne wastegate.Je kunt ook de TCV afkoppelen, waardoor je meteen maximale druk hebt. Niet iets wat ik zelf zou preferen, maar dat wordt wel gedaan las ik. Heeft weer een paar nadelen.Een zwaardere actuator zal de druk meer constant houden, maar de ECU icm de TCV regelt de druk.
Re: Wastegate en actuator
Dat de druk niet gecontroleerd tot stand komt. De druk is dan bv temperatuurafhankelijk. Als het vriest zal deze hoger zijn dan de bedoeling is. Met een MBC kun je dat dan wel voorkomen.
Let wel: dit is geen praktijkervaring, maar wat ik van diverse fora momenteel leer. So correct me if I'm wrong.
Let wel: dit is geen praktijkervaring, maar wat ik van diverse fora momenteel leer. So correct me if I'm wrong.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: Wastegate en actuator
Dus dan zou je de actuator kunnen afkoppelen en de MCB aansluiten en dan zelf gaan bepalen hoe hoog je druk word? Ik heb al een turbodrukmeter dus kan het gelijk chekken. Hm lijkt me wel erg interessant.sdirkx schreef:Dat de druk niet gecontroleerd tot stand komt. De druk is dan bv temperatuurafhankelijk. Als het vriest zal deze hoger zijn dan de bedoeling is. Met een MBC kun je dat dan wel voorkomen.
Let wel: dit is geen praktijkervaring, maar wat ik van diverse fora momenteel leer. So correct me if I'm wrong.
Als mijn vriendin er mee gaat rijden dan maar een druk van 0,1 want alleen ik mag plezier hebben
Re: Wastegate en actuator
Niet de actuator. De TCV.Dus dan zou je de actuator kunnen afkoppelen
Je kunt je turbodruk niet zomaar verhogen. Je moet wel weten wat kan en niet kan. Het is niet zo dat je auto dan vanzelfsprekend sneller is. De combinatie met een remap (chippen) is zinvoller.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Locatie: Eindhoven
Re: Wastegate en actuator
Even een oude koe uit de sloot halen en kijken of ik het in gewoon Nederlands begrepen heb (ik probeer wat te leren hier ):
De MBC wordt aangesloten op de slang vanaf het spruitstukuitlaat naar de actuator (dezelfde leiding waar je ook een boostmeter op aansluit). Als je dan de MBC open zet, neem je bij acceleratie dus druk weg van de leiding, waardoor je in feite de wastegate actuator om de tuin leidt die op zijn beurt (omdat hij door de stand van de MBC denkt dat ie minder druk krijgt) de wastegate langer dichthoudt. Hierdoor krijgt de turbo kans om meer druk op te bouwen en daarmee meer boost kan afgeven.
Is dit het correcte verhaal, kort door de bocht genomen?
Als dit inderdaad klopt, dan snap ik even 1 ding niet. Mijn boostmeter, die dus op dat traject zit aangesloten, zou na montage van een MBC dus niet meer de goede druk aflezen, doordat de druk gewoon minder is. Althans, hij leest wel de goede druk af op die slang, maar niet de daadwerkelijke druk die in de turbo wordt opgebouwd. Hoe los je dat op?
Ik zit fout. De boostmeter loopt van spruitstuk naar de turbo. De MBC moet tussen turbo en wastegate actuator...
De MBC wordt aangesloten op de slang vanaf het spruitstukuitlaat naar de actuator (dezelfde leiding waar je ook een boostmeter op aansluit). Als je dan de MBC open zet, neem je bij acceleratie dus druk weg van de leiding, waardoor je in feite de wastegate actuator om de tuin leidt die op zijn beurt (omdat hij door de stand van de MBC denkt dat ie minder druk krijgt) de wastegate langer dichthoudt. Hierdoor krijgt de turbo kans om meer druk op te bouwen en daarmee meer boost kan afgeven.
Is dit het correcte verhaal, kort door de bocht genomen?
Als dit inderdaad klopt, dan snap ik even 1 ding niet. Mijn boostmeter, die dus op dat traject zit aangesloten, zou na montage van een MBC dus niet meer de goede druk aflezen, doordat de druk gewoon minder is. Althans, hij leest wel de goede druk af op die slang, maar niet de daadwerkelijke druk die in de turbo wordt opgebouwd. Hoe los je dat op?
Ik zit fout. De boostmeter loopt van spruitstuk naar de turbo. De MBC moet tussen turbo en wastegate actuator...
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Volvo V40 T4