Pagina 1 van 16

Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 22:13
door Raoul
Pfff laat ik net mijn nieuwe aanwinst aan een vriend zien gaan we een stukje rijden en komen we erachter dat hij stotterd.
Hij stotterd als je volgas geeft rond de 5000 toeren, hou houdt in/stotterd 1 keer en dan paktie hem weer.

Wat kan dit zijn?? verder looptie wel goed volgens mij, er zit nog wel V power in misshien is dat het?

Ik hoop dat jullie nog wat ideëen hebben en dat het niks ernstig is.

Ik baal er flink van, ben altijd bang dat het iets ernstig is

Raoul

Re: Stotteren

Geplaatst: ma 22 jun 2009, 22:16
door René
Heb ik ook een tijdje gehad Raoul maar niet kunnen vinden.
Bobines en bougies vervangen.
Gelukkig kon ik een luchtmassameter lenen om te proberen.
Niet echt de oplossing gevonden maar nu heb ik er geen last meer van.

Hou ons in ieder geval op de hoogte wat betreft veranderingen of reparaties.
Je kan hem ook even laten uitlezen natuurlijk.
Misschien ergens een foutcode?
Succes.

Re: Stotteren

Geplaatst: di 23 jun 2009, 17:37
door Raoul
Vandaag weer geprobeerd maar hij lijkt het nu wel weer te doen. Ik weet het niet zeker want ik kan niet volgas blijven rijden :-D
3xvolgas in zijn twee en volgens mij deetie het normaal.

Iemand nog een idee wat het kan zijn of wat het was?

Ben er toch nog niet helemaal gerust op...... :tumbdown

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken T4

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 17:25
door DirkT4
Wat voor ECU heb je?

- Siemens 1.2 ECU = klachten / inhouden / stotteren

- Siemans 1.3 ECU = nieuwe software en betere ECU.


Dit zijn twee ECU's:
Afbeelding

ECU kan je hier vinden:
Afbeelding

En op deze manier loskoppelen:
Afbeelding
Dan zit er nog een bout op de voorkant en achterkant welke je los moet draaien, dopje 10 dacht ik.
Op de onderkant van de ECU kun je zien wat er op staat.

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken T4

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 17:46
door napperd
Afbeelding

Van binnenuit kan ik zien aan het tapijtje, maar verder? (H)

Waar is dat precies. Gaan deze dan ineens kapot, en de 1.3 ECU niet? Ikzelf merk nu ook wat gestotter.

Wat kost een ECU?

Gr
Jan

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken T4

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 19:40
door DirkT4
Klopt, het zit onder je dashboard bij je voeten.

Kosten die verschillen nogal. Hou rekening met een bedrag tussen de 550 en 750 euro.

En ze gaan niet ineens kapot, Volvo heeft gewoon een slecht product geleverd wat benedenmaats presteert.
Er is zelfs een soort van terugroepactie op geweest. Hij werd dan gratis vervangen.
Maar veel Volvodealers hebben hier geen gehoor aan gegeven waardoor er in NL VEEL T4's rijden met een slechte ECU.
In het buitenland zijn ze bijna altijd allemaal vervangen.

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken T4

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 22:22
door DirkT4
danyt4 schreef:Ik heb het zelfde probleem ongeveer alleen is het niet bij een koude of warme motor.
Maar hoe kom je er achter of het idd aan de ecu ligt?
Ik heb ook een phase 1 v40t4
Eerst de rest uitsluiten wat erg kostbaar kan worden.
Het kan gewoon aan zoveel dingen liggen met zekerheid is het niet te zeggen.

Bij mij lag het dus echt aan de ECU, die kon namelijk op dat moment ook niet voorzien worden van tunings software.

Maar je kan de ECU dus ook gemakkelijk even uitbouwen en de nummers checken, dan zie je gelijk welke ECU het betreft.
(wel een tijdje van te voren de accu ontkoppelen voor je dit doet)

Jammergenoeg kan je de T4 ECU's niet onderling uitwisselen (bij een 850 T5 kan dit wel) want de ECU gaat direct een huwelijk aan met de startblokkering zodra hij gemonteerd is.

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken

Geplaatst: zo 09 aug 2009, 23:29
door devnullT4
Dat stotteren tijdens het aanvragen van de volledige pk'tjes heb ik ook, maar niet altijd. Ik heb een 1.3 ECU. Tevens kan het niet aan de brandstof liggen ( 95 bv. ) want op LPG heb ik er ook last van. Ik ben nog niet achter de oorzaak aan gegaan omdat ik steeds denk dat het verdwenen is, tijdje later komt het dan toch weer terug.. Is dat bij meerderen het geval of vindt het bij anderen altijd plaats bij plankgas en 3000+rpm?
Wat ik wel vreemd vind is dat zoveel T4's hier last van hebben terwijl het dus niet altijd de ECU hoeft te zijn, wellicht nog een andere zwakke plek ergens van de T4?

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken

Geplaatst: di 11 aug 2009, 08:57
door DirkT4
Zullen we anders een lijst maken met alle mogelijke boosdoeners voor een T4 die inhoud, stottert, vermogen mist, niet lekker loopt.

Gaarne de lijst kopieren en aanvullen:

- TCV klep achter luchtfilterbehuizing 9155936 + klep bij IC 8627005
- bobines (2x waarvan 1x al met bougieskabels)
- originele bougies + bougiekabel
- luchtfilter
- lekkende vacuum/turbo of andere slang
- ECU 1.2 zou moeten zijn 1.3
- LMM
- turbo
- wastegate
- scheur in spruitstuk
- verkeerde brandstof (altijd ron 98 tanken)
- benzinefilter
- injectoren
- benzinepomp
-
-

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken

Geplaatst: do 13 aug 2009, 22:18
door evdbeek
Mijn Volvo T4 hield ook in. Ook het meest voor de hand liggende gedaan.

Injector reiniger
Benzine filter
Originele bougies
Bobines en kabels
Luchtmassamter gereinigd

Het hielp allemaal maar het was nog niet weg. Nadat ik de luchtmassameter had vervangen was het probleem echt weg en rijd mijn auto weer als een trein :-).

Re: B Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 21:32
door 2lturbo
ik had zelf ook met door trekken van de auto dat hij ook schokerig deed hoe warme hoe erger heb de brandstofdruk gemeten was te laag 1.5 bar moet 3 bar zijn even een nieuwe pomp gemonteerd en geen problemen weer gehad

B Inhouden bij koude motorin lage toeren, S40 2.0

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 18:41
door ronnymennings
Mijn S40 2.0 uit '96, 200.000km, houdt bij koude motor in, hij "hikt"tijdens optrekken vanaf lage toeren.... In hogere toeren en bij warme motor loopt ie goed...

Wat kan dit zijn??

Re: Inhouden bij koude motorin lage toeren, S40 2.0

Geplaatst: vr 04 dec 2009, 21:18
door JohanH
Pakt ie valse lucht misschien? Vacuüm slang lek of inlaat pakking?
Stottert ie ook stationair? Dan kan het een uitlaat pakking zijn die eruit licht.

Re: Inhouden bij koude motorin lage toeren, S40 2.0

Geplaatst: za 05 dec 2009, 10:50
door ronnymennings
Stationair loopt ie normaal, het is echt tijdens de opwarm fase... Als ie warm is, is het hikken weg.....

Re: Inhouden bij koude motorin lage toeren, S40 2.0

Geplaatst: za 05 dec 2009, 12:39
door wbe
Wanneer zijn de bougies en bougie kabels vervangen? Want daar wil het nog wel eens aan liggen kijk eens wat voor bougies er in zitten want ze lopen toch het beste op de originele bougies.

groeten Watze

Re: Bij warm inhouden/stotteren als je door wil trekken

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 20:32
door Wouter
Makkelijke manier om bougie kabels te controleren.
Als je last hebt van slecht door trekken van de motor (stotteren van de motor) in een van de versnellingen.

Haal de kap van de motor af 4x torx
Bovenop zie je 4 bougie doppen waarvan de bedrading naar achteren gaat naar twee ontsteekspoelen
- Controleer de bougies, zijn deze schoon, rechte hoeken bij twijfel vervangen.
Controleer je bougie kabels als volgt :
- neem een plantenspuit met fijne nevel, laat de motor lopen en vernevel wat water over de bougie kabels.
begint de motor nu slechter te lopen of zie je kleine vonkjes overspringen naar het blok, vervang de bougie kabels.
Meestal is dit de oorzaak

Anders moet je denken aan controle benzinedruk(benzinepomp) of de twee ontsteekspoelen (vaak bij zware lasten bijv caravan).
Het beste is dan het uitwisselen of lenen van deze componenten om het zeker te weten, ze zijn nogal prijzig.

Re: B Inhouden bij koude motorin lage toeren, S40 2.0

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 21:23
door Wouter
Hoe loopt de motor stationair als je deze net gestart hebt?

+/- 1000 toeren en als hij warm loopt zakt deze dan zelf netjes terug naar +/- 600 toeren.

Als de stationair klep niet goed werkt of vuil is, heb je een te laag toerental en zal hij niet lekker rijden zolang die koud is.

Link met plaatjes en engelse uitleg:
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... ight=guide

Als dit zo is reinig de stekker en het aansluitpunt van de stationair klep (zit op gasklep met twee torx schroefjes) met contact reiniger.
Maak stationairklep schoon met carbarateur reiniger en laat het klep gedeelte even weken in de reiniger, monteer deze dan weer met een nieuwe pakking.

Groetjes Wouter

probleem met onze t4

Geplaatst: di 29 dec 2009, 10:37
door berrie
Een vraag voor de techneuten onder ons hier op het forum ik heb een vraag en hoop dat iemand mij antwoord kan geven
als ik met onze t4 rustig rijdt dan rijdt hij zeer lekker maar als ik op het gas gaat staan gaat hij goed van zijn plaats maar alleen er zitten schokken tussen en ik heb al van alles vernieuwd nieuwe bougies nieuwe bobine´s maar help ook niet echt veel ik heb wel een van de eerste t4´s maar er is mij mijn verteld dat er een fout in de ecu kan zitten en die er niet uitgehaald kan worden daarom wil ik de auto laten chippen om te kijken of dit probleem dan weg is ik vraag me af of er meer t4 rijders dit probleem kennen advies en tips zijn welkom want als dit probleem blijft dan verkoop ik de auto!




( ik heb uiteraard ook ff gezocht op het forum maar kon hier weinig info over vinden)

groetjes berrie

Re: probleem met onze t4

Geplaatst: di 29 dec 2009, 11:17
door Wouter
Probeer ook de plantenspuit controle eens.
Je ziet niets aan je kabels maar de luchtvochtigheid bij 20000 Volt kan een hoop veranderen.
Er staat op je bougiekabels ook een vier cijferig datum code.

Groetjes Wouter

Re: (Bij warm) inhouden/stotteren als je door wil trekken

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 01:15
door Wouter
Hoe schoon is je gasklep en stationairklep.
Bij bruine aanslag (= olie dampen afkomstig van carterventilatie), deze goed reinigen met carbarateur reiniger.
Na het schoonmaken auto stationair laten draaien, carbarateur reiniger in de gasklep spuiten en met de hand het instorten van het toerental opvangen.
Reiniger z'n werk laten doen, motor stationair laten lopen.

Groetjes Wouter