Ik vind jouw dealer wel erg duur.
Heb in mei mijn V bij de Volvo dealer (Svala) een nieuwe koppelingsgroep laten geven (bedieningscylinder en koppelingsset incl. druklager). Kostte me afgerond 750 euro inclusief montage en btw. Nu weet ik dat een dubbelmassa vliegwiel ongeveer 500 euro kost, maar dan kom ik nog lang niet op die 1860 euro...
Misschien loont het de moeite om bij wat andere garages een offerte op te vragen?
Ik ben in dit topic correct verbeterd, een dubbelmassavliegwiel kost inderdaad rond de 700 euro, maar dan kom ik NOG STEEDS niet op die 1860
Die 700 is alleen het vliegwiel. Dan komen er de koppeling zelf nog bij en de uren. En geloof me die uren zijn het duurste
gister de onderdelen ontvangen maar nu heb ik een paar vragen:
1 de koppeling is volgens mij niet zelf stellend maar dat zou volgens vadis wel zo moeten zijn maar het originele onderdeel nummer (30711578) wat ik van de dealer heb staat er wel bij op de website dus weet niet wat nu juist is ( ik heb de verkoper ook al een mail gestuurd misschien dat hij opheldering kan geven)
2 ik dacht dat er in het vliegwiel ook nog een lager zou zitten waar de as uit de versnellings bak weer in rust maar die zit er dus niet in maar kan ook nergens vinden of dat wel zo hoort.
De drukgroep ziet er idem uit aan dat gene wat er bij mij toen de tijd is in gegaan.
Dat scheelt.
Heb je ook nog foto's van het vliegwiel?
Bij de aanschaf van mijn vliegwiel heb ik toen niet gehoord over dat "lager" misschien is het verstandig om een Volvo dealer in de buurt te raadplegen, die schijnen er wel het een en ander van af te weten
net even met de dealer gebeld en pries as lager besteld volgens hem zou er wel speciaal gereedschap voor nodig zijn dus wel een zelfstellende koppeling maar hij kwam niet heel zeker over en moest het aan een monteur vragen dus denk dat ik komend weekend maar gewoon begin en dan kijk ik wel waar het strand
maar even voor de duidelijkheid voor de koppelingset op de foto heb ik toch geen speciaal gereedschap nodig ?
misschien een rare vraag maar zou een gewone koppelingsset gaan passen als er normaal een zelfstellende koppeling in zit ?
en zo ja wat zouden dan de nadelen zijn? een gewone koppeling heb ik ook nooit geen problemen mee gehad en die gaan ook jaren mee
en dan nog een vraag ik ga ook de krukaskeering vervangen moet dan de olie er eerst ook uit en moet ik verder nog ergens op letten ?
laatste vraag de bouten waarmee de drukgroep op het vliegwiel zit moet ik weer gebruiken en omdat deze maar op een laag moment aangedraaid moeten worden lijkt mij dat geen probleem maar ik vraag me af of het misschien ook verstandig is om er even een drupje borgings loctite op te doen.
Nee, droog eruit, droog erin.
Motor word warm, bak ook.
En als hetgeen wat je er aan smeert door de warmte gaat uitzetten krijg je haarscheurtjes in je vliegwiel met alle gevolgen van dien.
vandaag al even bezig geweest en gelukkig zijn het wel de juiste onderdelen ik kon alleen het toplager voor de pries as wat eigenlijk gewoon een stalen bus je is niet plaatsen ik snap niet waar die zou moeten komen dacht dat deze de pries as zou steunen maar het gat in het busje is ook maar 15 mm terwijl de pries as veel dikker is
ik ga ook meteen de versnellingsbak olie verversen maar vraag me af wat er in moet ik zag op de website van kroon olie dat zij 75w80 voorschrijven
ik heb hier nog 80w90 staan van kendal maar denk dat dat iets te dik is