Alles over ABS, gecasteleerde ring, + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Moerdijk
Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?
thx voor de reactie. Had al eerder gehoopt dat het de abs ring was, maar deze is nog volledig intact.
2 vraagjes:
- de naafbout door de hub: Bedoel je die 36mm bout ? Of is dit een hele domme vraag ?
- was me verder opgevallen dat de afstand tussen abs-sensor en ring best wel groot is. Dacht dat deze maximaal een paar millimeter zou zijn. Bij het vervangen een alternatief op origineel-nr. 30854299 gevonden, en die was even lang als de oorspronkelijke, maar was toch verrast door de afstand. Is zo ongeveer een hele cm.
2 vraagjes:
- de naafbout door de hub: Bedoel je die 36mm bout ? Of is dit een hele domme vraag ?
- was me verder opgevallen dat de afstand tussen abs-sensor en ring best wel groot is. Dacht dat deze maximaal een paar millimeter zou zijn. Bij het vervangen een alternatief op origineel-nr. 30854299 gevonden, en die was even lang als de oorspronkelijke, maar was toch verrast door de afstand. Is zo ongeveer een hele cm.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?
update: als ikw at plaatje opzoek is het blijkbaar een moer, niet een bout:
helemaal links aan het uiteinde zie je de draad voor een moer (36mm??) die de naaf in de hub trekt, en net na de naaf, zie je de gecasteleerde abs ring zitten....die ring is dus te vervangen en de moer moet dus zorgen dat de naaf niet uit de hub getrokken word en dus de abs ring naar binnen richting bak verschuift.
Is net ff wat anders dan een S60, maar principe is hetzelfde.
Ik weet niet uit mijn hoofd of het de 36mm is; maar het is simpelweg de bout die je ziet als je onder je wielnaafdop in het midden van je schijfrem...m.a.w. de bout die je los kunt draaien in het middelpunt van je wiel/remschijf. Die trekt namelijk de aandrijfas in de hub/wielnaaf en zorgt dat axiale speling (dus speling in de richting bak <-> wiel) door vering (indrukken van de afstand hub-bak) aan de bak kant gebeurt en niet
aan de wiel kant.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een nieuwe aandrijfas wel het probleem oplost en een nieuwe abs ring niet; of die ring zit er scheef op, of hij is te dun geworden (wat me sterk lijkt)...maar wat een nieuwe ring niet kan oplossen kan denk ik een nieuwe aandrijf as ook niet oplossen.....
helemaal links aan het uiteinde zie je de draad voor een moer (36mm??) die de naaf in de hub trekt, en net na de naaf, zie je de gecasteleerde abs ring zitten....die ring is dus te vervangen en de moer moet dus zorgen dat de naaf niet uit de hub getrokken word en dus de abs ring naar binnen richting bak verschuift.
Is net ff wat anders dan een S60, maar principe is hetzelfde.
Ik weet niet uit mijn hoofd of het de 36mm is; maar het is simpelweg de bout die je ziet als je onder je wielnaafdop in het midden van je schijfrem...m.a.w. de bout die je los kunt draaien in het middelpunt van je wiel/remschijf. Die trekt namelijk de aandrijfas in de hub/wielnaaf en zorgt dat axiale speling (dus speling in de richting bak <-> wiel) door vering (indrukken van de afstand hub-bak) aan de bak kant gebeurt en niet
aan de wiel kant.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een nieuwe aandrijfas wel het probleem oplost en een nieuwe abs ring niet; of die ring zit er scheef op, of hij is te dun geworden (wat me sterk lijkt)...maar wat een nieuwe ring niet kan oplossen kan denk ik een nieuwe aandrijf as ook niet oplossen.....
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Moerdijk
Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?
gracias! Ik ga volgende vrijdag even naar onze lokale autoheld die wel een 36mm dop heeft. (En kan ik de familie gelukkig maken, heb ik weer iets voor'n verlanglijst) Tof dat nog iemand denkt dat een nieuwe as een wat gekke oplossing is :) Wordt vervolgd.
- ronker
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ronald
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp
Gloeiende gloeiende
Gisteren even geprobeerd de sensor RV te demonteren, misschien vervuild? Sensor kwam er in twee delen uit, door corrosie zat het onderste deel muurvast in de naaf, was daardoor wel meteen dubbel verdacht, teveel opsluiting door corrosie kan zo'n sensor slopen.
Goed, nieuwe sensor besteld, middag besteed aan het verwijderen van het achtergebleven deel .
Vanmorgen sensor opgehaald, origineel Bosch, en na wat schuren en invetten geplaatst zonder al te veel trubbels. Accu weer aangekoppeld, contact aan, gestart..... lampjes uit, ik voorzichtig blij.
Proefrit van km of 10 gemaakt, drempels, rotondes, klinkerweggetje meegepakt en lampjes bleven uit en snelheidsmeter doet weer wat ie moet doen, ik helemaal happy
Dit alles bij een bewolkte hemel en lage temperatuur.
Inmiddels was de zon gaan schijnen en aangezien Truus al dagen stil stond was ze meer geel van het stuifmeel dan blauw zoals het hoort, dus ik wil even naar de wasstraat, en wat denk je...... de storing is er weer als vanouds en blijft.
Het kan niet anders (in mijn ogen) dan dat het temperatuursafhankelijk is, de 1e warme dag is de storing begonnen en de 1e koude dag is ie weg, totdat de zon vol gaat schijnen.
Nu heb ik ergens gelezen dat mogelijk een oplossing zou zijn om de printplaat van de ABS computer door te solderen, is het mogelijk de computer van de pomp te halen terwijl die nog in de auto zit?
Gisteren even geprobeerd de sensor RV te demonteren, misschien vervuild? Sensor kwam er in twee delen uit, door corrosie zat het onderste deel muurvast in de naaf, was daardoor wel meteen dubbel verdacht, teveel opsluiting door corrosie kan zo'n sensor slopen.
Goed, nieuwe sensor besteld, middag besteed aan het verwijderen van het achtergebleven deel .
Vanmorgen sensor opgehaald, origineel Bosch, en na wat schuren en invetten geplaatst zonder al te veel trubbels. Accu weer aangekoppeld, contact aan, gestart..... lampjes uit, ik voorzichtig blij.
Proefrit van km of 10 gemaakt, drempels, rotondes, klinkerweggetje meegepakt en lampjes bleven uit en snelheidsmeter doet weer wat ie moet doen, ik helemaal happy
Dit alles bij een bewolkte hemel en lage temperatuur.
Inmiddels was de zon gaan schijnen en aangezien Truus al dagen stil stond was ze meer geel van het stuifmeel dan blauw zoals het hoort, dus ik wil even naar de wasstraat, en wat denk je...... de storing is er weer als vanouds en blijft.
Het kan niet anders (in mijn ogen) dan dat het temperatuursafhankelijk is, de 1e warme dag is de storing begonnen en de 1e koude dag is ie weg, totdat de zon vol gaat schijnen.
Nu heb ik ergens gelezen dat mogelijk een oplossing zou zijn om de printplaat van de ABS computer door te solderen, is het mogelijk de computer van de pomp te halen terwijl die nog in de auto zit?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
- ronker
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ronald
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp
Storing is op zeker temperatuursafhakelijk en daardoor is de printplaat van de ABS computer meteen hoofdverdachte.
Gisteren een koude en vooral bewolkte dag, Truus gestart, geen storingslampjes en snelheidsmeter werkt. Kilometer of 15 gereden, geen enkel probleem. Auto geparkeerd en een uurtje gewandeld, de warmte van de motor had even tijd gehad om alles onder de kap op te warmen en bij het opnieuw starten om naar huis te gaan, storing is er weer en blijft tijdens het rijden.
Vandaag, zelfde weer, koud en bewolkt, en weer geen storing te bekennen
Gisteren een koude en vooral bewolkte dag, Truus gestart, geen storingslampjes en snelheidsmeter werkt. Kilometer of 15 gereden, geen enkel probleem. Auto geparkeerd en een uurtje gewandeld, de warmte van de motor had even tijd gehad om alles onder de kap op te warmen en bij het opnieuw starten om naar huis te gaan, storing is er weer en blijft tijdens het rijden.
Vandaag, zelfde weer, koud en bewolkt, en weer geen storing te bekennen
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Moerdijk
Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?
vandaag eens even goed gekeken. Conclusie: dr staat linksvoor gewoon niet de juiste homokineet in. Binnenkort maar's even vervangen; zou dan verholpen moeten zijn.
-
- Idle
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 19:10
- 9
- Model: S60
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Overijssel
Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, po
Sensor was goed, maar er bleek een draadbreuk te zijn.w.rusman schreef:ook na het resetten blijft de code terugkomen ?
dan zou ik gaan kijken of de sensor goed is (tweedehands of nieuw?) en daarna bekabeling na gaan lopen
Is door de garage gefixed en gereset..nu brandt er geen ABS lampje meer.
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Moerdijk
Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?
gut. nieuwe conclusie: er zijn 2 verschillende abs-ringen, afhankelijk van het type motor. Er was bij mij dus voor'k hem kocht de verkeerde opgezet. De ene is wat dikker als de andere, daarom dat het signaal niet goed door kwam. Doet't nu weer.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 751
- Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Etten-Leur
Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?
Ik heb denk ik praktisch hetzelfde probleem sinds een paar dagen na vervangen van homokineet Linksvoor en registreert pas vanaf de 10km/h we snappen er niks van normaal werkt een sensor gewoon wel of niet..
From bottom to top!
-
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Moerdijk
Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?
raad je aan gewoon even naar de afstand tussen sensor en ring te kijken. Als die behoorlijk is, heb je't zelfde euvel als ik had. Gelukkig kan je de ring los krijgen en vervangen. Succes!
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 19:54
- 14
Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Stom, .........
ring kapot
rechts achter bij schijf
Hoe te repareren?
Edit:
Verkeerd gezocht, zoekterm.
Hier de link voor demontage.
Is zoiets tweede hands te krijgen?
ring kapot
rechts achter bij schijf
Hoe te repareren?
Edit:
Verkeerd gezocht, zoekterm.
Hier de link voor demontage.
Is zoiets tweede hands te krijgen?
Laatst gewijzigd door KLX_V40 op za 06 aug 2016, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Veenendaal
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Niet. Is gietijzer zo te zien. Draait rond, dus er komen krachten op. En het is een veiligheidsonderdeel (ABS). Dus gewoon een andere (nieuw of gebruikt) kopen. Mijn €0,02...
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 19:54
- 14
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Bedankt voor je snelle reactie.
Neem je aanbod aan voor €0,02.......kan je hem vandaag nog opsturen?
Die inbus van de remschijf is ondertussen dol.
Dat is vast een lastige.
Neem je aanbod aan voor €0,02.......kan je hem vandaag nog opsturen?
Die inbus van de remschijf is ondertussen dol.
Dat is vast een lastige.
Laatst gewijzigd door KLX_V40 op za 06 aug 2016, 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Veenendaal
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Very funnyKLX_V40 schreef:Bedankt voor je snelle reactie.
Neem je aanbod aan voor €0,02.......kan je hem vandaag nog opsturen?
Die imbus van de remschijf is ondertussen dol.
Dat vast een lastige.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Ik zou geen 2e hands nemen. Risico dat die ook stuk gaat is groter dan een nieuwe
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Die inbus, zou ik zijn kopje eraf slijpen (voorzichtig dat je de schijf niet te veel raakt), schijf eraf en dan met een tang de bout beetpakken en losdraaien. Nieuw boutje halen bij de dealer of eentje zoeken die dezelfde draad en lengte heeft.
ABS ring heeft als partnr 30814718 (phase 2) of 30880013 (phase 1 wagens zonder turbo)
ABS ring heeft als partnr 30814718 (phase 2) of 30880013 (phase 1 wagens zonder turbo)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 751
- Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Etten-Leur
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Wanneer je een nieuwe besteld meet je oude ff op en tel de tandjes. Ze komen blijkbaar in 2 verschillende breedte maten voor die van ons. Mijn monteurtje een dag aan t bekvechten geweest met zijn leverancier erover en ik 2 weken met rotte abs rondgereden die iedere laatste 3meter remmen liep te klooien handig haha
From bottom to top!
-
- Idle
- Berichten: 28
- Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 19:54
- 14
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Juist met het verwijderen uitboren inbusmoer gebeurde het, die zat zo vast.
Bedankt alle, deze info die jullie zo even oprakelen vindt je niet 123 allemaal. hij moet snel voor de keuring. Maandag.
Dus zal zo'n ring snel willen hebben.
Ik vroeg me ondertussen wel af hoe vast de asmoer op de as wordt aangetrokken.
Zal vast ergens in het forum staan.
Is een 2002 (kenteken) 1.8 bi-fuel station.
Dat moet ik dus ook even bekijken. Welk nummer.
Bedankt alle, deze info die jullie zo even oprakelen vindt je niet 123 allemaal. hij moet snel voor de keuring. Maandag.
Dus zal zo'n ring snel willen hebben.
Ik vroeg me ondertussen wel af hoe vast de asmoer op de as wordt aangetrokken.
Zal vast ergens in het forum staan.
Is een 2002 (kenteken) 1.8 bi-fuel station.
Dat moet ik dus ook even bekijken. Welk nummer.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Asmoer, staat in het topic dat je eelf gelinkt heb, over het demonteren
Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Ring kapot, bij sensor achterwiel.
Zie ook dit draadje en mijn reactie; http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=42&t=14521
ring is los te bestellen, kost niet veel (wellicht via ebay UK); ff goed opschuren van de naaf en dan zachtjes met blokhout en hamertje erop kloppen.
ring is los te bestellen, kost niet veel (wellicht via ebay UK); ff goed opschuren van de naaf en dan zachtjes met blokhout en hamertje erop kloppen.