Pagina 12 van 19

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: wo 11 mei 2016, 01:02
door volvoS40
Vliegwiel/krukas blokkeren en de nokkenas

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: wo 11 mei 2016, 08:57
door dannyw
sjoerdb schreef:kunnen jullie vertellen of er speciaal gereedschap nodig is om een distributieriem te vervangen van een 1.9D 115PK. ik ben als monteur landbouwmechanisatie wel wat gewend maar nooit veel hoeven doen met dit soort riemen. hoe zit het bijvoorbeeld met timing/merktekens. staan die op de riem of kun je heel eenvoudig tandjes tellen en zelf merkvlakjes aanbrengen? en wie kan me vertellen wat een goeie tip kan zijn kwa aanschaf van distributieset, incl of excl waterpomp? ik zal ook eens informeren wat het bij een garage kan gaan kosten, wie weet ga ik er niet eens voor liggen tobben op de oprit. alvast bedankt!
Kijk eens bij vadis verzoekjes blz 13, hier staat stap voor stap hoe het werkt hier ik het toen ook mee gedaan.
Ik heb toen zelf de krukas niet geblokkeerd, verder wel alle merktekens eerst goed gezet.

Wat ik je verder aanraad is dat je de kunststof geleiderrol van de multiriem ook wissel. Hier komt speling op te zitten, waardoor de riem scheef gaat lopen.

Dit zelf de eerste keer ook laten zitten, waardoor de nieuwe multiriem het na 25k het begaf. Mijn geluk was het met stationeer, waardoor geen andere schade.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: wo 11 mei 2016, 15:49
door volvoS40
Blokkeer toch het vliegwiel xD
Als je er maar 1 tandje er naast zit ligt je hele motor al in puin, ja ervaring :whistle hebt me een 2.0 hdi gekost.

moet nieuwe riem 142 of 148 tanden hebben, voor mijn T2.0 160 pk

Geplaatst: zo 29 mei 2016, 18:06
door wbeetje
:snooty Volgende week gaat mijn monteur (in de avonduren) de distributieriem van mijn Volvo S40 2.0 T 160 pk uit april 2000 , vervangen. Bij mister Auto ga ik nu alvast de onderdelen bestellen, waarschijnlijk Waterpomp + distrib. riemset van Continental. Echter zie ik er met 142 tanden, maar ook 148 tanden. Welke moet ik nu nemen? Iemand raad? :snooty

distributie riem vervangen

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 09:16
door Sanderkelder
iemand hier een how to om een distributieriem te vervangen op een volvo v40 2.0t uit 2000/2001 ? ik zie hier die van een s40 staan maar die is volgens mij anders dan mijn uitvoering.

Re: distributie riem vervangen

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 10:11
door MarcO
Sanderkelder schreef:iemand hier een how to om een distributieriem te vervangen op een volvo v40 2.0t uit 2000/2001 ? ik zie hier die van een s40 staan maar die is volgens mij anders dan mijn uitvoering.
In de How-To is een Phase 1 maar de werkwijze blijft hetzelfde. Neem anders even contact op met de maker van de How-To.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 11:48
door Sanderkelder
volgens mij heb ik namelijk die druk regelaar niet maar wel die span roller. ik ga het binnenkort gewoon wagen en anders even kijken of iemand van het forum zin en tijd heeft om te helpen.
hoe belangrijk is het om alles met de juiste hoeveelheid Nm aan te spannen ? of kan ik gewoon vast is vast gebruiken ?

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 11:51
door volvoS40
Ik woon maar 40km verder op.
Oude en nieuwe model verschillen niet bijster veel, kan wel toe kijken of het goed gaat.

Ph2 heeft een spanrol ipv de andere spanner, en even opletten dat de vvt op zijn plek goed blijft staan

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: di 18 okt 2016, 20:45
door Sanderkelder
nog even een bonus vraag. riemen ga ik binnenkort bestellen aangezien het steeds meer nodig word maar nu een vraag waar het hele www mij niet zo snel een antwoord op kan geven.
hoe kan je er achter komen of je timing wel goed staat ? stel hij is een tandje verschoven of versprongen of wat dan ook, wat is hier het gevolg van ? is dat iets wat meteen merkbaar is of niet ? en als dat niet altijd merkbaar is hoe kom je er achter dat het wel is gebeurd ?

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: di 18 okt 2016, 21:10
door volvoS40
Op alle tandwielen staan merktekens.
Mocht het onverhoopt toch mis gaan... kan het wezen dat de motor niet lekker draaid, geen goed vermogen etc.

In ergste geval raakt ie de kleppen zodat de compressie niet goed meer is en ook niet meer goed komt, kortom je blok (lees kop met kleppen) is naar zijn grootje en op het ronddraaien na, start ie niet meer weer.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: di 18 okt 2016, 22:22
door Sanderkelder
en als zo'n tandwiel er vanaf is geweest en terug geplaatst ? staan ze dan ook nog op dezelfde stand ? zag laatst iemand een how to doen en dan stonden er 2 lettertjes op die tandwielen maar die zaten helemaal niet op de timing waar hij hem op afstelde. zal eens snel zoeken of ik hem zo terug vind.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: di 18 okt 2016, 22:32
door Sanderkelder
kan het zo snel niet meer vinden. mja komt goed. :tumbup

Distributieriem vervangen

Geplaatst: za 22 okt 2016, 16:21
door Toom
Heeft iemand nog een goed(koop) adresje voor het vervangen van de distributieriem in de omgeving van Delft?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Re: Distributieriem vervangen

Geplaatst: za 22 okt 2016, 19:31
door René
Niet zo uit mijn hoofd in de buurt van Delft.
Tilburg misschien een optie?
Neem even contact op met Ivar dan :-D
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 03&t=13419

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: za 22 okt 2016, 19:55
door Toom
Bedankt voor de tip. Uurtje rijden is op zich te doen

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: za 29 okt 2016, 19:50
door Sanderkelder
zo trots als een aapje met 7 l*llen. vandaag distributieriem en v snaar vervangen samen met de spanrollers, geleiderollers en waterpomp. het is opzich goed te doen als je maar goed oplet in welke volgorde je het doet en je oplet hoe je nokkenas staat. ik heb gewoon gedraaid tot hij precies op zijn markeringen stond en toen onder afgetekend, was maar goed ook want bij het loshalen van de riem schoten de 2 bovenste nokkenassen meteen van hun plek af. het is denk ik toch wel handiger met een nokkenass tooltje maar zonder is het ook te doen. ik heb ook de onderste poelie van de v snaar laten zitten aangezien ik ergens had horen vallen dat deze er niet af hoefde als je langs de poelie een kapje er af haalde. dit gedaan en idd ik kon zo de riem er af halen met beetje dwars houden. bij het terug zetten even lopen stoeien met de nokkenassen om ze goed te krijgen maar nadat ik alles op spanning had gezet kwam alles precies uit. eerst een rondje handmatig gedraaid. dit ging zonder haperingen en toen heb ik alles maar weer terug in elkaar gezet. koelvloeistof weer gevuld. wiel weer gemonteerd en starten maar, spannend !!!! :shhh sleutel omdraaien. een rondje en hij draaide meteen :dance :dance :dance liep meteen als naai machientje. heerlijk. :tumbup :tumbup :tumbup stukje gereden en v snaar piept niet meer en heerlijke gas reactie. ben echt blij. al met al ben ik uurtje of 4 a 5 bezig geweest en de grootste pijn was om de waterpomp te vervangen. kon niet goed bij alle boutjes.

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: do 24 nov 2016, 15:13
door stijnb
Is hier iemand die voor een mooie prijs een distributieriem en waterpomp kan vervangen in een V40 1999,- benzine?

edit: Het liefst in omgeving Noord Holland/Amsterdam

Gr

Stijn

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: do 24 nov 2016, 23:42
door MarcO
Ivar :whistle

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 06:34
door volvoS40
Had al een pb en 1 terug gestuurd

Re: Distributieriem; de overige vragen (bv tips, controle, welke

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 09:29
door PKing
Kan Ivar mooi zijn nieuwe timingsetje uitproberen...