Jimipepsie schreef:Maar moet dit ook gebeuren als alleen het hoesje vervangen moet worden?
JA! veel woorden voor klein klusje
Mmm..dat valt tegen. Dit lijkt mij echt zo'n klusje dat tegen kan vallen.
Wellicht laat ik het wel doen bij de garage. Heb wel zo'n hoesje gekocht voor een paar euro.
testkees schreef:
JA! veel woorden voor klein klusje
Mmm..dat valt tegen. Dit lijkt mij echt zo'n klusje dat tegen kan vallen.
Wellicht laat ik het wel doen bij de garage. Heb wel zo'n hoesje gekocht voor een paar euro.
Ik kwam bij vervangen van de veren een puntje van zorg tegen bij de bevestiging van de bovenste draagarm ('control arm'):
Moet ik me heel erg zorgen maken?
Het lijkt meer dan een klein gaatje
Grootste zorg is de bevestiging van het stangetje. Als dat nog maar niet is doorgeroest...
En als de bevestigingsboutjes afbreken, dan zijn we helemaal ver van huis..
over die boutjes zou ik me nog niet zo ontzettend druk maken.
Als je denkt dat ze niet willen mee zitten, ga dan als volgt te werk.
Opa manier
dag 1
spuit ze in met wd40 en laat dit een dag in trekken.
dag 2
spuit ze weer in met wd40 en geef ze een zachte tik met een hamer.
dag 3
zie dag 2
dag 4
zie dag 2 en zet er een ratel tussentijds op om te kijken of ze willen mee geven, zo ja, kan je proberen om ze er uit te draaien.
Nee ?
Dag 5
zie dag 4.
net zolang te ze er uit komen.
Op deze manier heb ik de bouten van mijn waterpomp van mijn oldtimer eruit gekregen, omdat het standaard was om een boormachine naast je wagen te leggen, dit omdat de meeste bouten zouden afbreken.
Helaas pindakaas... bij mij kwamen ze er heel uit.
Inspuiten met kruipolie doe ik al, maar dag na dag even een tikje uitdelen kende ik nog niet!
Dankje. Maar eerst m'n onderste draagarm er onderuit voor de veerpoot (het klusje waar ik eigenlijk mee bezig was....)
En dan wachten op een volgens weekend of andere vrije tijd ;-)
Even laten schrikken dat helpt veel, en als de bout na een paar slagen wat vaster komt, inspuiten met wd40 en een slag terug, en dan weer eruit proberen te krijgen en zo verder. Succes!
Even wat loszittende roest verwijderd: Ik moet echt aan het werk.
Het goede nieuws is dat de boutjes van de bovenste draagarm vastzit aan het metaal ACHTER het roestige gedeelte...
Met de vinger door het gat voel ik achter de boutjes geen roest.
Yep. Voorlopig staat ie stil op de bokken.
Ik baalde wel een beetje omdat ik eigenlijk alleen de veren wilde wisselen. Maar ja, wel zo veilig dat ik er nu op deze manier tegenaan liep.
Een tijdje geleden schreef fam-ploeg een HOWTO voor vervangen van draagarmrubbers (achter):
fam-ploeg schreef:...
- maak met een los ijzerzaagblad een kleine zaagsnede in de stalen bus van het oude draagarmrubber
- sla nu op deze plek een oude schroevendraaier of kleine beitel tussen de stalen bus en gat in de draagarm
- hierdoor verdwijnt de spanning in de ring (anders krijg je hem er zonder pers nooit uit)
- tik de stalen ring van het oude rubber er nu uit, met behulp van wat kruipolie gaat dit vrij makkelijk
...
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hoe krijg je de nieuwe stalen bus van het nieuwe rubber erin? (ik zie 'm niet in het tweede plaatje)
Ik zit op een andere plek (onderste dwarse draagarm) met een zelfde uitdaging.
De bussen met nieuwe rubbers moeten in de draagarm komen, maar ze lijken net (0.7 mm) iets dikker dan het gat waar ze in moeten. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Wie kan mij helpen, tijdens de laatste APK keuring zouden de stabilisatie stangen achter vervangen moeten worden. De twee boven zijn me zelf gelukt. De 2 onderste, de kortste, krijg ik beiden niet los. De monteur in de garage heeft het ook geprobeerd maar ze zitten muurvast en de bout zit vast in de bus. Graag advies of iemand die mij er mee kan helpen.
Bij voorbaat dank.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.