Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen enz
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 22 jun 2014, 22:03
- 9
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Hier helpt maar 1 ding, en dat is de slijptol, bouten voorzichtig doorslijpen, en stangen incl. bouten vervangen.
Let wel op dat je daarna de auto uit moet laten lijnen.
Succes
Let wel op dat je daarna de auto uit moet laten lijnen.
Succes
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9395
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over de stabilisator stang (bv de rubbers ervan en
Heel
Veel
Plezier
Heerlijk klusje.
Neem een handzame slijptol, ruimte is heerlijk beperkt daarachter
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Inderdaad leuk klusje (als je klaar bent )
Slijptol, multitool, decoupeerzaag, HANDZAAGje. Ik heb ze allemaal gehad. Uiteindelijk gaf de bout zich gewonnen (vergelijkbaar probleem).
En bij het monteren de bout even lekker insmeren met (koper)vet, zodat vocht minder kans heeft.
Slijptol, multitool, decoupeerzaag, HANDZAAGje. Ik heb ze allemaal gehad. Uiteindelijk gaf de bout zich gewonnen (vergelijkbaar probleem).
En bij het monteren de bout even lekker insmeren met (koper)vet, zodat vocht minder kans heeft.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9395
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
zolang je het schroefdraad maar niet in smeert
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Paar fotootjes van het vervangen van de onderste dwars-draagarm rubbers achter:
1 kant ging makkelijk los, andere met bout en al eronder uit moeten slijpen/zagen:
Zo heb ik het rubber er uit kunnen krijgen (kun je nagaan hoe versleten het rubber was...)
De bussen uit de draagarm halen: ik heb eerst een ring uit het midden gezaagd om er van beide zijkanten beter bij te kunnen. Vervolgens aan elke kant door het gat heen met een los ijzerzaagblad de cylinder-wand doorzagen (OPLETTEN dat je niet ineens in de draagarm staat te zagen!!). Nu is de spanning van de geperste bus er af. En dan kun je aan 2 kanten het stuk bus eruit tikken.
Een impressie van wat er overblijft:
Het nieuwe rubber erin persen was even puzzelen, maar het kan met bankschroef, maar eigenlijk veel beter nog met een draadeind 12mm + 2 ringen en moeren. Ik heb mijn doppenset kunnen gebruiken. Ik heb het uiteindelijk afgekund zonder verwarmen van de draagarm en bevriezen van de nieuwe bus-met-rubber.
Wel eerst iets gemaakt voor binnenin de draagarm (ongeveer 2.54 cm dik), zodat zie niet vervormt:
Of zo (bovendien nog makkelijker te centreren ook), maar dan in de draagarm natuurlijk:
(Draadeind invetten!)
TIP: ik heb bij een garage een oud lager gehaald die precies om het uitstekende randje van de draagarm past (niet op de foto). Dat hielp mij net om de laatste mm erin te krijgen: de bovenste dop in de rechterfoto hield ook de nieuwe bus tegen aan het eind.
Nog een klein stukje... (maar wat een verschil met de oude rubbers!):
Zoals je ziet heeft het (bouwmarkt-)draadeind het moeilijk gehad in het laatste stukje...
1 kant ging makkelijk los, andere met bout en al eronder uit moeten slijpen/zagen:
Zo heb ik het rubber er uit kunnen krijgen (kun je nagaan hoe versleten het rubber was...)
De bussen uit de draagarm halen: ik heb eerst een ring uit het midden gezaagd om er van beide zijkanten beter bij te kunnen. Vervolgens aan elke kant door het gat heen met een los ijzerzaagblad de cylinder-wand doorzagen (OPLETTEN dat je niet ineens in de draagarm staat te zagen!!). Nu is de spanning van de geperste bus er af. En dan kun je aan 2 kanten het stuk bus eruit tikken.
Een impressie van wat er overblijft:
Het nieuwe rubber erin persen was even puzzelen, maar het kan met bankschroef, maar eigenlijk veel beter nog met een draadeind 12mm + 2 ringen en moeren. Ik heb mijn doppenset kunnen gebruiken. Ik heb het uiteindelijk afgekund zonder verwarmen van de draagarm en bevriezen van de nieuwe bus-met-rubber.
Wel eerst iets gemaakt voor binnenin de draagarm (ongeveer 2.54 cm dik), zodat zie niet vervormt:
Of zo (bovendien nog makkelijker te centreren ook), maar dan in de draagarm natuurlijk:
(Draadeind invetten!)
TIP: ik heb bij een garage een oud lager gehaald die precies om het uitstekende randje van de draagarm past (niet op de foto). Dat hielp mij net om de laatste mm erin te krijgen: de bovenste dop in de rechterfoto hield ook de nieuwe bus tegen aan het eind.
Nog een klein stukje... (maar wat een verschil met de oude rubbers!):
Zoals je ziet heeft het (bouwmarkt-)draadeind het moeilijk gehad in het laatste stukje...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Knap werk, plankje prima idee
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Haha super idee dit
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9395
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Heerlijk die creativiteit
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9395
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Rubber hoesje van de fuseekogels L + R zijn versleten.
Weet iemand daar de maat van ?
V40 mei 2000 2.0T phase 1,5
[ Geplaatst met iPhone ]
Weet iemand daar de maat van ?
V40 mei 2000 2.0T phase 1,5
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Vandaag gekeken waar het gebonk onder m'n auto vandaan kwam. Dit rubber aan de het achtereind van de draagarm, lijkt mij de boosdoener.
Ziet er namelijk wel erg versleten uit. Hopelijk is het ook de boosdoener van het gebonk bij het wegrijden en tijdens afremmen.
Nu mijn vraag, heeft iemand ervaring met het vervangen van dit rubber en tips voor mij, misschien OEM nummer en VADIS pagina voor de broodnodige onderdeel info?
Edit:
Na een uurtje zoeken op het forum en het internet kom ik al aardig wat info tegen.
- http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... rm#p246457
- http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 72510.html
- http://www.mister-auto.nl/fl/draagarmru ... -3632.html
Ziet er namelijk wel erg versleten uit. Hopelijk is het ook de boosdoener van het gebonk bij het wegrijden en tijdens afremmen.
Nu mijn vraag, heeft iemand ervaring met het vervangen van dit rubber en tips voor mij, misschien OEM nummer en VADIS pagina voor de broodnodige onderdeel info?
Edit:
Na een uurtje zoeken op het forum en het internet kom ik al aardig wat info tegen.
- http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... rm#p246457
- http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 72510.html
- http://www.mister-auto.nl/fl/draagarmru ... -3632.html
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
bonken tijdens optrekken en remmen komt over het algemeen door motorsteunen.
maar in jou geval zou het ook hiervan kunnen komen.
maar in jou geval zou het ook hiervan kunnen komen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Die motorsteunen zagen er nog goed uit, maarja goed uitzien hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze goed zijn. Heb er niet goed naar gekeken, misschien ook maar even doen deze week.
Het is ook niet 1 bonk, soms zijn het een paar achter elkaar als schokken. En er was ook geen beweging in te krijgen die ophanging. Dus begin nu een beetje te twijfelen door wat je zei. Ga zeker dus nog ff verder kijken. Als het wel zo is dan is het ook het geluk dat Volvo dealer naast m'n werk zit.
Het is ook niet 1 bonk, soms zijn het een paar achter elkaar als schokken. En er was ook geen beweging in te krijgen die ophanging. Dus begin nu een beetje te twijfelen door wat je zei. Ga zeker dus nog ff verder kijken. Als het wel zo is dan is het ook het geluk dat Volvo dealer naast m'n werk zit.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Ik heb niet in je wagen gereden.. maar onderste motorsteunen zijn wel een bekend euvel.
( logisch want je blok kantelt continu )
( logisch want je blok kantelt continu )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Dan gaat morgen wederom het linker voorwiel eraf om een tweede inspectie te doen. Auto dan maar even hoger opkrikken, zodat ik er beter bij kan. Wordt tijd dat die brug in de werkplaats er komt.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Bij inspectie bleek de voorste motorsteun scheuren te vertonen, de onderste gaan we dus vervangen.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Ik ben benieuwd :)
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Voorste motorsteun aan de onderkant was de boosdoener, die was gescheurt. Heb alleen die verangen omdat die direct te krijgen was, bij Hooftman in Waddinxveen hadden ze pas een set na 19 april. En ze kosten 60 euro de stuk nu. Maar goed achterste begon ook scheuren te vertonen, dus die wordt besteld en gaat ook in de vervanging, mooie was dat ik nu het onderdeelnummer kon opschrijven.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
klopt de laatste van nld zit nu in mijn wagen
btw ze kunnen ze wel bestellen via volvo zweden, die bekijken dan waar er in europa ( kan ook belgie zijn ) er nog steunen liggen.. kost je alleen wel geloof 7,95 transport kosten.
btw, is het bonken nu over
btw ze kunnen ze wel bestellen via volvo zweden, die bekijken dan waar er in europa ( kan ook belgie zijn ) er nog steunen liggen.. kost je alleen wel geloof 7,95 transport kosten.
btw, is het bonken nu over
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9395
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
60 euro ? Goeie genade, ik kan nog tijden herinneren (2012) dat die 30 a 40 euro PS kosten.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen
Bonken is nu over myalexx. Dus de achterste heeft geen haast. Ga ff op zoek naar dat rubber, onderdeelnummer heb ik wel even opgeschreven, dat stond op het rubber.
Ja 60 euro, schrok er ook van en dat voor een onderdeel dat hetzelfde is gebleven. Maar goed als ik hem niet goedkoper kan vinden dan helaas maar via de dealer.
[ Geplaatst met Android ]
Ja 60 euro, schrok er ook van en dat voor een onderdeel dat hetzelfde is gebleven. Maar goed als ik hem niet goedkoper kan vinden dan helaas maar via de dealer.
[ Geplaatst met Android ]