Pagina 7 van 10

Re: wat gebeurt er bij teveel olie in blok

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 17:14
door maikelv
Wat Hans zegt klopt en dat is dus de belangrijkste reden om nooit teveel olie bij te vullen ! Maar 1cm boven de max is geen enkel probleem :D

Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 18:28
door JorisLolvo
Ik had het al een keer eerder gepost en dacht toen de oplossing te hebben.

waar steeds olie ligt:

Afbeelding

(dit was toen ik het ontdekte, het is niet veel maar wel steeds een paar druppels)

er komt ergens olie bij de kleppendeksel naar buiten maar ik kom er maar niet achter waar het vandaan komt, eerst toen ik een topic las over dat gat wat op de kleppendeksel zit dat daar wel eens olie wilt uitkomen.

Afbeelding

Heb ik dit netjes afgedopt:

http://i61.tinypic.com/6r7pky.jpg

Maar aangezien er nog steeds olie op de kleppendeksel terecht komt en dit altijd rond de carterventilatie aansluiting op de kleppendeksel ligt. Dacht ik dat het hier misschien uit komt, doordat de PCV niet goed werkt? Druk opbouw en dat het dan de makkelijkste weg zoekt?

Toen heb ik deze truck geprobeerd



Maar komt geen rook uit de oliepeilstok opening, ook blaast die de handschoen niet op maar zoog die hem 2x toe op (vacuüm)

Iemand nog tips?

Re: Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 18:41
door volvoS40
Carterventilatie systeem vervangen ?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 18:46
door JorisLolvo
Toch? ondanks het laatste wat ik typte? (de handschoen niet opblies, maar opzoog)

Kwaad zal het zeker niet kunnen dat klopt, maar zou het wel graag willen uitsluiten.

de auto heeft nu 197 d km ergens gelopen.

Re: Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 19:37
door ChristiaanW200
Rubber van de vuldop vervangen, en klemmetje van de slang ernaast opnieuw vast zetten of nieuw klemmetje op doen

Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk

Re: Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: wo 29 jul 2015, 22:07
door maikelv
Komt van je carter ventilatie af.... mijne heeft het ook. Kan hij heel oud mee worden (A)

Re: Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: do 30 jul 2015, 01:27
door JorisLolvo
Ok duidelijk :tumbup

En hoe kom je er vanaf :P hoe maak je het? of is het kwestie van leer er maar mee leven :P

Re: Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: do 30 jul 2015, 02:13
door volvoS40
Staat in de how to afdeling, carter potje verwijderen ;) Leuke klus, ben je wel even mee zoet

Re: Olie op de kleppendeksel

Geplaatst: do 30 jul 2015, 21:13
door maikelv
Ik maak het niet. Vind het wel prima zo, keertje doekje erlangs is ook geen moeite (A) En bij mij is het maar heel weinig.

Olielek B4204S2

Geplaatst: za 30 jan 2016, 15:05
door 75HarmV40
Hoi allen,

onze pas aangeschafte V40 uit '99 lekt wat druppels olie.
Het komt van verschillende plekken en gebeurt vaak nadat we hebben gereden, (duh!) en als hij stilstaat houdt het na enige tijd op.
Het gebied waar het lekt zit ongeveer 30 cm naast het re-voorwiel.
Ik hou het oliepeil goed in de gaten en dit gaat tot nu toe goed.
Heb de kap al van het distributiesysteem afgehaald. Er zit wat zwarte olie op die ''tandraderwielen'', maar veel lijkt het me niet. De kap zelf lijkt schoon.
Nou ben ik al wat wezen googlen voor olielekkage en middeltjes om het te stoppen. Ik ben dus nog niet naar een garage geweest om de oorzaak te bekijken, geen tijd voor kunnen vinden helaas. Ik weet dat dit het beste is, maar wou toch even jullie mening en advies peilen.

Nou is mijn vraag: Is zo'n middeltje wat om eens te proberen de lekken af te dichten? Wellicht zijn er wat keerringen poreus? Zou het helpen? Misschien dat er wat mensen zijn die er ervaring mee hebben?
Heb al gekeken speciaal op mijn motorcode en kwam bij dit: http://www.easycarparts.nl/volvo/v40-vw ... toevoeging . -->> zie ''OLIEVERLIES-STOP. (9,95)

Graag jullie advies en thnx alvast! :tumbup

Re: Olielek B4204S2

Geplaatst: za 30 jan 2016, 17:00
door volvoS40
Dat soort middelen zijn "lapmiddelen".
"Als" het een afdicht ring is, en ding is verstafd, brood of what effer, is ie gewoon op.

Dan rest 1 ding, en dat is vervangen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Olielek B4204S2

Geplaatst: za 30 jan 2016, 17:49
door ronker
Eens, maar toch kleine kanttekening :whistle

Er zijn een paar toevoegingen die verharde rubberafdichtingen weer soepel kunnen maken en dus ook weer zorgen voor een goede afdichting. Oa Forté heeft daar een goedje voor.

Zaken zoals krukaskeerringen (scrabble iemand?) edg kunnen dan echt weer verbeteren, maar inderdaad zaken zoals brosse en ehh verstafde? afdichtingen ga je daar ook niet meer mee redden.

Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 11:47
door 75HarmV40
Hoi allen,

onze V40 2.0 uit 2000 (benzine) lekt olie in de buurt van de distributieriem. (linkerkant motorblok dus als je ervoor staat) ;)
Wat is de beste manier om nu de plek van het lek te vinden? Laatst op de brug bij een lokale uni-garage zat er overal zoveel drek dat het niet te zien was.
Kan ik het blok aan de linkerkant zo schoonspuiten of kom ik in de buurt van elektronica?
Wat zouden jullie adviseren? Ik weet dat er ontvetters zijn, maar kan ik die zo gebruiken bij een wasstraat??

Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 12:18
door Marnixjee
het beste is hem schoonmaken met ontvetter en papier doekjes of keukenpapier, paar rondjes rijden en dan weer kijken of je iets ziet ( wel alles grondig weghalen anders heeft het niet veel nut) :-D

Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 12:28
door volvoS40
Hogedruk is opzich geen probleem. Dynamo, abs etc wat afschermen. Verder zit daar weinig aan elektronica.

Wel met afgekoelde motor.

Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 12:38
door Marnixjee
hogedruk kan maar de kans is dan een heel stuk groter dat je ergens water inspuit als dat je het met de tuinslang doet of alleen de olievlekken met ontvetter weghalen.

Re: Motorblok schoonspuiten? Olielek vinden.

Geplaatst: di 14 mar 2017, 13:03
door volvoS40
:-D je moet wel met zon ding overweg kunnen natuurlijk :-D

Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Geplaatst: do 23 mar 2017, 00:53
door Caesar
Even mijn input geven aangaande dit probleem;

op de dashboard meeting kwam ik erachter dat mijn olie retour leiding lekt (blok zijde); ik heb nu ein-de-lijk de tijd gehad om hem te vervangen (ik rij niet veel). Ik had nieuwe pijp, pakking turbo zijde, ringetje motor zijde en 2 maal bouten besteld (inbus, 5mm dacht ik).

Hele middag ervoor uitgetrokken omdat ik wist dat het een rotklus zou worden, maar uiteindelijk in een uurtje gepiept. Je hoeft niets anders los te maken, maar het juiste gereedschap is het halve werk:

1 bout kun je makkelijk bij van onderen, maar de andere heb je een knietje/flexibele koppeling nodig en een +/- 30cm lang verlengstuk van je 1/4 sleutelset. Dikker (1/2 of 3/4) werkt niet, dat is allemaal te dik om ertussen te komen. M.a.w. inbus 5mm / torx 27 (ligt eraan wat er gemonteerd zit) koppeling + knietje + verlengstuk allemaal max 1/4 sleutelset. Dan heb je de meeste ruimte (en genoeg ruimte)

Overigens zijn de bouten die al aanwezig waren torx 27, terwijl de nieuwe bouten inbus 5mm zijn. Ik heb echter de orginele buis en torx bouten gebruikt, omdat torx betrouwbaarder is m.b.t. doldraaien en mijn orginele buis nog mint gaaf was (niet ovaal, nagemeten met schuifmaat). Echter het ringetje was helemaal verweerd en vergaan.

Tip van flip; ik heb eerst een lange 6mm bout gebruikt om de pakking + buis aan de turbo zijde te monteren. Anders valt de pakking er hele tijd tussen uit als je de buis tegen de flens probeert te monteren. Daarna de 'moeilijke' bout vastzetten met een orgineel en dan de lange 6mm eruit en vervangen voor een orgineel.

Zoals gezegd, al met al een uurtje en meeste werk was om de buis op zijn plaats terug te krijgen; het lijkt niet te passen (gaten lijnden niet op), maar beetje pielen en duwen en toen schoot hij op zijn plaats. Je moet zorgen dat hij goed aan de motor zijde in het gat gedrukt zit.

Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Geplaatst: do 17 aug 2017, 16:20
door 75HarmV40
Hoi,

weet niet of ik mijn vraag hier zo 1,2,3 mag en kan zetten, maar ff het volgende:
Heb hier dus een flesje LeakLock liggen omdat onze V40 uit 2000 dus af en toe wat lekt, ene keer meer dan anders.
Heb gelezen dat je dan 3% van je totale motorolieinhoud moet nemen.
Dat is dus 4.3 liter X 3% is ongeveer 130 ml.
Maar hoe weet ik dat er nou ongeveer 4.3 liter aan olie in het blok zit???
Te meten aan het peil lukt het niet lijkt me.....
Sorry if stupid question...... :think

Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz

Geplaatst: do 17 aug 2017, 16:41
door PKing
Olieinhoud is volgens mij zelfs 5 liter en een beetje.
Maar lekt hij wel motorolie, is het geen bakolie?

En spul om olielekkage tegen te gaan maakt meestal meer kapot dan dat het helpt.
Wat het in de basis doet is de rubber afdichtingen wat zachter maken, dat is een rare manier om olielekkage tegen te gaan.
Ik zou toch eerst kijken waar de lekkage vandaan komt.