Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: wo 29 jul 2009, 22:40
- 14
Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz
Mijn Volvo V40 T4 wordt als deze met draaiende motor stilstaat 102 graden. De ventilator springt ook aan...is dit een normale gang van zaken? De temperatuur daalt dan wel weer langzaam.
Mvrgr.
Willem K
Mvrgr.
Willem K
-
- Idle
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
- 14
Re: Bedrijfstemperatuur V40 T4 - 1998
Toevallig heb ik dit laatst opgezocht en de koelvin moet bij 102 graden aanslaan, dus is perfect. Zeker met de temperaturen van de afgelopen dagen kan de koelvloeistof temperatuur aardig oplopen. De maximale temperatuur is volgens mij 110 graden celsius voor de koelvloeistof.
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Bedrijfstemperatuur V40 T4 - 1998
Helemaal goed!
Als je twijfelt kun je ook altijd nog een nieuwe thermostaat erin zetten en je koelvloeistof vervangen. Kost ook niet de wereld!
Als je twijfelt kun je ook altijd nog een nieuwe thermostaat erin zetten en je koelvloeistof vervangen. Kost ook niet de wereld!
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- Engine off
- Berichten: 23
- Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:46
- 14
- Locatie: Axel
B wat is de motortemperatuur, wanneer hoort ventilator aan?
Het valt me op dat de ventilator bij de radiator vrij vroeg (60 graden) aanspringt, deze hoort toch pas bij +/_ 90 graden te gaan draaien?
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 14
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: bij welke temp hoort je ventilator aan te gaan
Als de airco aanstaat kan de fan wel eerder aanslaan hoor,maar net onder de 100 zou standaard moeten zijn
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- 1st Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 12:59
- 14
- Locatie: Zaandam
B Ventilator gaat uit bij contact uit
Als ik een tijdje gemanouvreerd heb, bij inparkeren, slaat de ventilator van de radiateur aan. Dit is allemaal vrij logisch. Maar nu komt het volgende. Als ik dan mijn motor uit zet en het contact ook (dus sleutel eruit, zeg maar) dan gaat de ventilator uit (terwijl die motor nog bloedjeheet is, zeg maar). Als ik hem dan weer op contact zet, dan gaat de ventilator wel weer aan.
Het is toch normaal dat die ventilator blijft draaien als de motor heet is? Ook al staat het contact/de motor uit? Kan me voorstellen dat er schade kan ontstaan zo...
Iemand een idee?
Het is toch normaal dat die ventilator blijft draaien als de motor heet is? Ook al staat het contact/de motor uit? Kan me voorstellen dat er schade kan ontstaan zo...
Iemand een idee?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10709
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: B Ventilator gaat uit bij contact uit
Ik heb hetzelfde.
Ik laat meestal de motor even doordraaien totdat de fan uit is.
Ik laat zowiezo ff draaien om de turbo te koelen.
Ik laat meestal de motor even doordraaien totdat de fan uit is.
Ik laat zowiezo ff draaien om de turbo te koelen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: B Ventilator gaat uit bij contact uit
zodra je je ventilator hoort aanslaan nooit de motor uitzetten!
En als de ventilator wel zo aanblijven dan hebben we er nog niks aan want wij hebben geen electrische pompen voor de olie en water en kan dus nooit afkoelen.
Daarom is het zeker belangrijk bij een turbo motor dat je hem nog laat draaien.
Mijn neefje heeft een audi s3 en die kan je wel gelijk uitzetten, maar had er laatst een nieuwe turbo opgezet omdat ie versleten was.
Nu kan ie weer een nieuwe opzetten omdat hij niet wist dat zijn electrische waterpomp het niet meer deed!
Dus blijf dan maar even wat langer in je auto zitten zodat je zeker weet dat het goed gaat.
En als de ventilator wel zo aanblijven dan hebben we er nog niks aan want wij hebben geen electrische pompen voor de olie en water en kan dus nooit afkoelen.
Daarom is het zeker belangrijk bij een turbo motor dat je hem nog laat draaien.
Mijn neefje heeft een audi s3 en die kan je wel gelijk uitzetten, maar had er laatst een nieuwe turbo opgezet omdat ie versleten was.
Nu kan ie weer een nieuwe opzetten omdat hij niet wist dat zijn electrische waterpomp het niet meer deed!
Dus blijf dan maar even wat langer in je auto zitten zodat je zeker weet dat het goed gaat.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: B Ventilator gaat uit bij contact uit
De mijne gaat ook uit met contact, maar met echt heet weer, na een lange (snelle) rit, blijft hij wel nadraaien als de sleutel eruit is.
Gebeurt bijna nooit, ik heb het nu 2 keer gehad.
Gr Tijs
Gebeurt bijna nooit, ik heb het nu 2 keer gehad.
Gr Tijs
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?
Vraagje is het normaal dat de meter zo laag staat (zie foto)
Dit was na ongeveer 250 snelweg kilometers,verder geen problemen ofzo de kachel doet het nammelijk ook goed maar ik vind het wel vaag. Als iemand iets weet hoor ik het wel.
Dit was na ongeveer 250 snelweg kilometers,verder geen problemen ofzo de kachel doet het nammelijk ook goed maar ik vind het wel vaag. Als iemand iets weet hoor ik het wel.
-
- Supporting Member
- Berichten: 1118
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
- 14
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Daniel
- Locatie: Groningen
Re: Is het normaal dat de temperatuurmeter zo laag staat
Kan ook zijn dat de thermostaat kapot is en open blijft staan. Dit was bij mijn vorige V ook het geval.
Bleef ook ver onder het midden staan maar als ik een stuk had gereden en ik stond b.v. in de file liep hij
wel omhoog, krijg je geen luchtkoeling meer.
Ging ik weer rijden op de snelweg zakte hij weer naar beneden.
Bleef ook ver onder het midden staan maar als ik een stuk had gereden en ik stond b.v. in de file liep hij
wel omhoog, krijg je geen luchtkoeling meer.
Ging ik weer rijden op de snelweg zakte hij weer naar beneden.
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: Is het normaal dat de temperatuurmeter zo laag staat
Inderdaad, je thermostaat is kapot. Zit in de bovenste dikke slang tpv de overgang naar je motorblok.
Kost een tientje, 200ml koelvloeistof en 10 minuten werk.
Kost een tientje, 200ml koelvloeistof en 10 minuten werk.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 14
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: Is het normaal dat de temperatuurmeter zo laag staat
Laatst gewijzigd door corhog op zo 25 okt 2009, 10:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Misschien thermostaat stuk?
is de thermostaat. Gegarandeerd, en makkelijk te vervangen.
De 4 torx bouten van de kap losdraaien die op de motor zit. Dan zie je links vooraan een grote dikke koelslang dat op een metalen 'geval' zit. Deze zit met 2 imbusbouten vast in het blok en hieronder zit de thermostaat. Zodra de boel los is kun je de thermostaat er zo los uitpakken en de andere erin leggen. Gebruik kunststof klemmen op alle koelslangen om zo min mogelijk koelvloeistof te verspillen of maak van de gelegenheid gebruik en vervang de koelvloeistof in zijn geheel.
Wel goed ontluchten hierna. Kosten van originele thermostaat bij de dealer is 20 euro incl...
De 4 torx bouten van de kap losdraaien die op de motor zit. Dan zie je links vooraan een grote dikke koelslang dat op een metalen 'geval' zit. Deze zit met 2 imbusbouten vast in het blok en hieronder zit de thermostaat. Zodra de boel los is kun je de thermostaat er zo los uitpakken en de andere erin leggen. Gebruik kunststof klemmen op alle koelslangen om zo min mogelijk koelvloeistof te verspillen of maak van de gelegenheid gebruik en vervang de koelvloeistof in zijn geheel.
Wel goed ontluchten hierna. Kosten van originele thermostaat bij de dealer is 20 euro incl...
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Idle
- Berichten: 46
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 15:05
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Zoetermeer
Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?
Ik heb net ook een poging gedaan om me thermostaat te vervangen, maar ik krijg die schroeven die in dat metalen ding zitten met geen mogelijkheid los.
Heeft iemand een tip of een suggestie?
Ik kan het gewoon niet hebben dat het me niet lukt
Heeft iemand een tip of een suggestie?
Ik kan het gewoon niet hebben dat het me niet lukt
Volvo V40 1.8 / 04-1999 / 244 CLASSIC GREEN / DARK GREEN
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?
Probeer het eens met een warm motorblok en dan alleen om de schroeven te lossen. (metaal zet uit als het warm wordt en krimpt als het koud wordt)
Voor een betere kracht overbrenging, gebruik een ratel set met torx bit. Druk dan goed op het centrale gedeelte om de bit goed in de schroef te houden.
Je kunt ook een slagschroevedraaier gebruiker, waarmee je door er op te tikken de schroef los schrikt (LET OP: doe dit voorzichtig ivm aluminium kop, instelbare pneumatische ratel is beter).
Dan moet het lukken.
Groetjes Wouter
Voor een betere kracht overbrenging, gebruik een ratel set met torx bit. Druk dan goed op het centrale gedeelte om de bit goed in de schroef te houden.
Je kunt ook een slagschroevedraaier gebruiker, waarmee je door er op te tikken de schroef los schrikt (LET OP: doe dit voorzichtig ivm aluminium kop, instelbare pneumatische ratel is beter).
Dan moet het lukken.
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op do 23 dec 2010, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?
Wat er gebeurd:
Als de thermostaat een beetje open blijft staan, blijft de koelvloeistof via de radiateur zijn omloop maken.
Als je rijd wordt door de motor aangedreven waterpomp de koelvloeistof dan ook sneller rond gepompt en koelt deze daardoor sneller af dan stationair voor het stoplicht.
Als de thermostaat dicht blijft staan, blijft de koelvloeistof in de motor circuleren. Dit gaat goed zolang deze niet te heet wordt, anders onstaat er te veel druk (denk aan fluitketel met kokend water) waardoor pakkingen en afdichtingen het kunnen begeven.
De thermostaat moet alleen opengaan boven de 90 graden en weer sluiten als de koelvloeistof onder de 90 graden komt. Dit om de motor op zijn ideale temperatuur te houden en de druk beheersbaar.
Misschien een mooie aanvulling op : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=1719
Samen met :
Motor ECU : temperatuur (wordt gemeten bij thermostaat) 90 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.
Instrumenten ECU : temperatuur (wordt gemeten linkerkant motorblok boven versnellingsbak) 100 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.
Groetjes Wouter
Als de thermostaat een beetje open blijft staan, blijft de koelvloeistof via de radiateur zijn omloop maken.
Als je rijd wordt door de motor aangedreven waterpomp de koelvloeistof dan ook sneller rond gepompt en koelt deze daardoor sneller af dan stationair voor het stoplicht.
Als de thermostaat dicht blijft staan, blijft de koelvloeistof in de motor circuleren. Dit gaat goed zolang deze niet te heet wordt, anders onstaat er te veel druk (denk aan fluitketel met kokend water) waardoor pakkingen en afdichtingen het kunnen begeven.
De thermostaat moet alleen opengaan boven de 90 graden en weer sluiten als de koelvloeistof onder de 90 graden komt. Dit om de motor op zijn ideale temperatuur te houden en de druk beheersbaar.
Misschien een mooie aanvulling op : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=1719
Samen met :
Bij diagnose rijd je een rondje:Wouter schreef:Probeer het eens met een warm motorblok en dan alleen om de schroeven te lossen. (metaal zet uit als het warm wordt en krimpt als het koud wordt)DenMen schreef:Ik heb net ook een poging gedaan om me thermostaat te vervangen, maar ik krijg die schroeven die in dat metalen ding zitten met geen mogelijkheid los.
Heeft iemand een tip of een suggestie?
Ik kan het gewoon niet hebben dat het me niet lukt
Voor een betere kracht overbrenging, gebruik een ratel set met torx bit. Druk dan goed op het centrale gedeelte om de bit goed in de schroef te houden.
Je kunt ook een slagschroevedraaier gebruiker, waarmee je door er op te tikken de schroef los schrikt.
Dan moet het lukken.
Groetjes Wouter
Motor ECU : temperatuur (wordt gemeten bij thermostaat) 90 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.
Instrumenten ECU : temperatuur (wordt gemeten linkerkant motorblok boven versnellingsbak) 100 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.
Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op do 21 jan 2010, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?
Gisteravond inderdaad maar snel de thermostaat vervangen en dat scheeld zeker!
Temp blijft nu rond eind 80 maar gaat zeker niet over de 90 heen.
Klus was zo geklaard maar de koelvloeistof lekte wel overal naartoe, in het half donker is het ook lastig!
`t weekend maak ik even een detail foto van de thermostaat!
Edit:
oja, hij rijdt veeeel lekkerder dan vd week!
en nog iets: Dank je wel allemaal, met name wouter voor de verheldering.
Temp blijft nu rond eind 80 maar gaat zeker niet over de 90 heen.
Klus was zo geklaard maar de koelvloeistof lekte wel overal naartoe, in het half donker is het ook lastig!
`t weekend maak ik even een detail foto van de thermostaat!
Edit:
oja, hij rijdt veeeel lekkerder dan vd week!
en nog iets: Dank je wel allemaal, met name wouter voor de verheldering.
Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?
Ik leg d'r zelf altijd een thermometer bij, maar niet iedereen heeft een thermometer die daar geschikt voor is.
-
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 16 jan 2010, 18:23
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Noord Brabant
Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?
Ik lees dit nu en zat te denken:
Mijn warmte meter loopt vrij snel (+5 min) naar ongeveer 25% van het streepje, en blijft daar dan opstaan. Ongeacht de rij omstandigheden. Verder ook geen probleemen met rijden. En ik heb de fan eigenlijk ook nog nooit aan horen gaan of gezien.
Heb ik welicht ook een probleempje met de thermostaat?
Mijn warmte meter loopt vrij snel (+5 min) naar ongeveer 25% van het streepje, en blijft daar dan opstaan. Ongeacht de rij omstandigheden. Verder ook geen probleemen met rijden. En ik heb de fan eigenlijk ook nog nooit aan horen gaan of gezien.
Heb ik welicht ook een probleempje met de thermostaat?