Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: do 26 dec 2013, 22:22
door sdirkx
2 jaar terug was t nog 1:10.000 km. Zou t nog s n keer moeten bijhouden. Af en toe 'n scheutje gaat er wel in, maar veel verbruikt de mijne nog niet.
Volsynthetische 5w40 is bij de turbomodellen prima. Verbruik tot 1:5000 lijkt me normaal.
Is allemaal afhankelijk van factoren als staat turbo, viscositeit olie, rijgedrag, etc...
[ Geplaatst met Android ]
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: do 26 dec 2013, 22:25
door stigma
sdirkx schreef:2 jaar terug was t nog 1:10.000 km. Zou t nog s n keer moeten bijhouden. Af en toe 'n scheutje gaat er wel in, maar veel verbruikt de mijne nog niet.
Positive Crank Ventilation, dus de carter ventilatie toch>?
De turbo zou best kunnen maar dan kan ik ook denken aan de schraapveer etc etc.
Het olie verbruik is altijd hoog geweest sinds aankoop en ondanks alles tikken de kleppen niet en loopt hij "goed".
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het terugvallen van stationair aan de carter ligt maar we merken het vanzelf.
Ik heb inmiddels genoeg turbo's gezien voor rond de 250,00 dus het gaat wel goed komen hoop ik, en anders toch maar niet
pro tip: je kan het controleren of de carter nog genoeg ventileert door na een lange rit de dipstick eruit te halen.
Als er damp via de dipstick naar boven komen werkt de ventilatie van de carter dus niet meer (correct).
[youtube][/youtube]
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: zo 29 dec 2013, 05:13
door stigma
@sdirkx:
Weet je zeker dat de handschoen test, de handschoen moet opblazen i.p.v. opzuigen?
Opzuigen klinkt logischer, vooral omdat de druk ook door de slangen zal moeten worden afgevoerd en niet via de "directe" weg naar boven.
Dit helpt ons ook een stukje verder in het "carter onderzoek" verhaal:
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: zo 29 dec 2013, 11:47
door volvoS40
Als een handschoen opblaast, kan hij zijn druk niet kwijt en blaast de handschoen op. = slecht
Als een handschoen vacuĆ¼m zuigt, kan hij de druk kwijt en blaast de handschoen niet op. = goed.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: zo 29 dec 2013, 13:16
door sdirkx
Hij moet juist niet opblazen inderdaad. Bij mij blijft ie dan ook redelijk neutraal qua volume.
[ Geplaatst met Android ]
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Er is een slang die kennelijk een "waternevel" injecteert/afzuigt....?
Deze nippel was TOTAAL dicht geslipt, het kostte mij een halve fles carburateur reiniger om deze opening weer open te krijgen...
Het complete inlaatspruitstuk had dermate aanslag dat ik me kan voorstellen dat de airflow enigzinz werd gehinderd.
Een kwart bus carburateur reiniger verder en ook hierna alles weer open en goed schoon (helaas heren/dames, geen foto's i.v.m. tijd(lees;daglicht)nood
Ik kan adviseren dat men vooral let op het feit dat de waterslang die aan linkerkant van het blok loopt (van het stuur gezien) dat er 2 ringetjes horen te zitten i.p.v. 1 dat scheelt een hoop tijd en koelvloeistof.
Helaas kan ik nog niet zeggen dat mijn problemen zijn opgelost omdat de geleverde ringetjes voor de injectoren te smal zijn waardoor er via de injectoren behoorlijk wat valse lucht word aangezogen, dus ik moet wederom nog steeds zonder LMM rijden.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Die namaak troep heb ik erin gezet.
Wat verwacht je dat er moet gebeuren in die pot?
Het is gewoon een stuk ABS, dat gebruikt de dealer ook.
Het zou mij niets verbazen als ze van dezelfde fabrikant komen...
De enige reden waarom ik die imitatie pot heb gekocht was ,omdat ik dacht dat deze pot bij Skandix goedkoper was en dat was hij dus ook (8 euro), helaas kwam ik er pas later achter hoe duur deze pot bij de dealer is maar goed, ik zou me er niet druk om maken, het is niets meer dan een holle pot.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: di 14 jan 2014, 16:12
door stigma
Naar het schijnt hebben wij een redelijk essentieel onderdeel vergeten te controleren voor het PVC systeem, de PTC.
VIDA zegt: doe eens gek en maak de multiriem los.
Dit gaat mij dus net even niet lukken...het los halen iig zal het probleem niet zijn
Anyone?
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: di 14 jan 2014, 20:44
door stigma
Het gaat dus om dit ding: PTC klep?
Dit is wel een voorbeeld van een aansluiting van een T5 van een 850 maar de opbouw van het motorblok is vrijwel gelijk aan een B420xTx.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: vr 11 apr 2014, 14:13
door latten
Jee mensen,
had me niet gerealiseerd dat er nog op een reactie van mij gewacht werd. Heb het erg druk gehad en opende dit topic nog eens, zag dat er flink wat reacties waren inmiddels...
Hoe dan ook; bij mij leek na reiniging van de motor eea. opgelost, handschoen blaast niet op, dus lijkt nu goed te zijn. Olie en filter zijn uiteraard ook ververst, hoop dat het nu ook goed blijft
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 15:23
door JorisLolvo
Het schoonmaken van deze pcv heeft dus nooit zin en zal dus altijd vervangen moeten worden?
Voor die 28 euro is het misschien ook maar beter raadzaam om bij het demonteren te vervangen.
Ik heb mijn olie < 1000 km terug vervangen, bijna zonde voor te vervangen
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: ma 03 aug 2015, 17:41
door JorisLolvo
Zijn die setjes compleet met pakking en slangen etc.
die paar slangen en klemmetjes kosten toch geen 130 euro?!
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Geplaatst: ma 03 aug 2015, 22:14
door volvoS40
Die slangetjes... ja.
waarvan die mooie lange er 1 is met meerdere leidingen waar water door heen gaat.... heel stug is en niet alles van plastic is.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic
Geplaatst: ma 01 aug 2016, 15:15
door opaslof
Die set van de link boven staat op 310 euro?
Ik denk dat ik ook de PCV zal moeten gaan vervangen. Mijn v40 phase I 2.0 met 400.000 houdt soms in bij lage toeren vermogen vragen. Vooral bij LPG (vialle). En als de aircomp aanspringt. Eenmaal op toeren lijk het wel weer goed te gaan. Verbrandt ook wat olie zo te ruiken en te peilen. En hij klinkt wat rauwer dan vroeger.
En het ECU lampje gaat af en toe aan, de rit erna is ie weer uit.
Maar voor hetzelfde geld moet ik misschien ook wel meer doen, zoals klepseals... Of zuigerveren? Er is zoveel te 'kiezen'.
Iemand idee waar te beginnen?
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic
Geplaatst: wo 17 mei 2017, 13:39
door Smoker
Is het mogelijk om de onderdeelnummers van de pakkingen/ringen e.d. te vermelden voor een V40 1.8 uit 2002?
Potje heb ik. Begrijp dat er pakkingen nodig zijn voor inlaatspruitstuk, gaskleppenhuis, stationair regeling, e.d.
Bvd.