Pagina 2 van 9

emissielampje brand wat nu?

Geplaatst: di 18 jan 2011, 16:33
door clk-p
sinds 3 weken brand bij mij het emissie lampje continu.
verder merk ik niets anders aan de auto, geen hoger verbruik niet inhouden e.d
wel is mij opgevallen dat deze 1 dag uitblijft na het tanken, maar vervolgens de volgende dag gewoon weer lekker gaat branden :tumbdown
wat zou dit kunnen wezen? ik heb wel een katvervanger onder de V maar die zit er al ruim een halfjaar onder. wie o wie heeft er een idee?

Re: rare zoom en foutcode

Geplaatst: za 29 jan 2011, 00:01
door leroy
hier de exacte foutcode maar wat is dit nu precies??

EFI-153 Rear heated oxygen sensor (HO2S), signal faulty


ook kreeg ik deze code net met het uitlezen erbij:

EFI-337 Torque limiting signal from DSA faulty

Wie kan mij helpen deze codes te ontcijferen?

Re: rare zoom en foutcode

Geplaatst: za 29 jan 2011, 00:11
door sdirkx
Je achterste lambda-sensor is dan (grote kans) kapot.
Heb nog een vrijwel nieuwe te koop (origineel): http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 96#p116596

Re: rare zoom en foutcode

Geplaatst: za 29 jan 2011, 00:16
door leroy
Is er verschil in type? of zijn het universele voor verschillende momenten?

anders kan het wel interessant zijn :tumbup

Re: rare zoom en foutcode

Geplaatst: za 29 jan 2011, 00:23
door sdirkx
Eigenlijk kun je het beste je VIN / chassisnummer invoeren in VADIS. PM me anders ff dat nummer. Wat heb je voor S40/V40? Motor? Bouwjaar?

Re: rare zoom en foutcode

Geplaatst: za 29 jan 2011, 02:24
door Wouter
leroy schreef:hier de exacte foutcode maar wat is dit nu precies??

EFI-153 Rear heated oxygen sensor (HO2S), signal faulty
Condition

Diagnostic trouble code EFI-153 is stored if either the heated oxygen sensor (HO2S) signal cable is short-circuited to ground, the control module interprets as a fault (signal too low) or if the heated oxygen sensor (HO2S) signal lies above or below a certain limit and has been interpreted as a fault. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the signal lies between the values but does not change (faulty signal).

Substitute value
-Fuel trim disabled.
-Catalytic cinverter diagnostics disabled.

Possible source

Signal too low:
-Short-circuit to ground in the signal cable
-Faulty heated oxygen sensor (HO2S).
Rich limit:
-Faulty heated oxygen sensor (HO2S).
Lean limit:
-Faulty heated oxygen sensor (HO2S).
Faulty signal
-Air leakage in the exhaust system.
-Defective rear heated oxygen sensor (HO2S).

Fault symptom
-None.


Controleer:
- de verbindingen stekkers van de Lambda sensor en verder.
- uitlaat geen lek
- andere lambda sensor plaatsen (30611233 chassisnr voor 168208 en 30864308 chassisnr vanaf 168209 tot modeljaar 2000)

ook kreeg ik deze code net met het uitlezen erbij:

EFI-337 Torque limiting signal from DSA faulty
Condition

During anti-spin control, the DSA control module transmits a signal to the engine control module (ECM) which requests torque limiting.
Diagnostic trouble code (DTC) EFI-337 is stored if the signal cable to the DSA control module is short-circuited to ground, short-circuited to supply voltage or there is an open-circuit in the circuit (signal missing), if the signal from the DSA control module exists but is faulty (faulty signal), if there are diagnostic trouble codes (DTCs) in the DSA control module (diagnostic trouble code (DTC) in the DSA) or if the initiating signal from the DSA control module is missing or is faulty (initiating fault) and the control module has interpreted as a fault.

Substitute value
DSA deactivated.

Possible source

Signal missing:
-Open-circuit in the signal cable.
-Short-circuit to ground in the signal cable.
-Short-circuit to supply voltage in the signal cable.
-Faulty DSA.
Faulty signal:
-Contact resistance in terminals.
-Loose connections.
-Faulty DSA.
Diagnostic trouble code (DTC) in the DSA:
-Diagnostic trouble code (DTC) in the DSA
Initiating fault:
-Contact resistance in terminals.
-Loose connections.
-Faulty DSA.

Fault symptom
-None.

Controleer:
- de verbindingen stekkers tussen DSA en motormanagement.



Wie kan mij helpen deze codes te ontcijferen?
Groetjes Wouter

Re: emissielampje brand wat nu?

Geplaatst: do 21 apr 2011, 13:02
door clk-p
lampje brand inmiddels niet meer.
heb de 2e lambdasonde laatst schoon gemaakt en het euvel is verholpen..

Re: emissielampje brand wat nu?

Geplaatst: do 21 apr 2011, 14:34
door fuzzybeer
Ik zie dat je een turbo hebt. Check voor de zekerheid ook even of de turboslang nog goed vast zat ;) Was bij mij een euveltje waardoor het emissielampje af en toe aansprong .. totdat de slang er helemaal af klapte :D

storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: za 12 nov 2011, 20:41
door t4man
Zoals de titel al zegt,

waarom zit ie daar? wat heeft het voor nut?
:wtf
dit omdat mijn T4 een storing aangeeft bij de 2e lambda
:swear

Re: waarom zit er een 2e lambda sonde na de cat?

Geplaatst: za 12 nov 2011, 21:15
door ChrisV40
Volgens mij meet die de effectiviteit van de kat.

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: di 22 nov 2011, 20:19
door t4man
Heb het onderwerp even aangepast, 1e o.w. was waarom er een 2e lambdasonde is.

Nu het volgende:

Heb al heel wat uurtjes het forum doorzocht, maar ik kom er echt niet uit.

Mijn auto gaf dus een week geleden voor het eerst een emissie storing.
Schrok me dood op het moment dat ie er in schoot. Vanaf dat moment liep de
auto een beetje raar en niet meer goed staionair. Volgende dag met zweet tussen
mijn billetjes naar mijn werk gereden. Hij viel gelukkig niet meer uit, alleen loopt ie
super laag stationair, en hij loopt wat schokkerig.
Heb de storing laten uitlezen: P0153- achterste lambda sensor.
Lampje ging zomaar weer uit, maar hij loopt niet zoals vanouds.
Merk trouwens wel als ie wat warmer is, dat ie dus eigenlijk pas
begint met schokken op lagere toeren.
Vandaag is de auto zonder opmerkingen door de apk heen gekomen.
De monteur probeerde mij wel een nieuwe lambda te verkopen, maar ik
wou het toch nog even overleggen op het forum, straks geef ik 200pleuro
uit voor een nieuwe en is het mogelijk heel iets anders wat stuk is.

Help me please :'(

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: di 22 nov 2011, 20:42
door volvoS40
lang verhaal, mischien heb je er wat aan.

Diagnose verwarmde lambdasonde

In het EMS2000-systeem wordt gebruik gemaakt van twee verwarmde lambdasondes. De verwarmde lambdasondes moeten zoals gebruikelijk worden gecontroleerd op kortsluiting en breuken. Als een van deze storingen optreedt, wordt storingscode EFI-212 (voorste verwarmde lambdasonde) of EFI-153 (achterste verwarmde lambdasonde) opgeslagen. Ook wordt het signaal van de voorste verwarmde lambdasonde gecontroleerd. Deze controle wordt als volgt uitgevoerd: De motorregeleenheid ontvangt gegevens over de samenstelling van de uitlaatgassen van de voorste verwarmde lambdasonde. Op basis van deze informatie berekent de motorregeleenheid de inspuittijd. Omdat de voorste verwarmde lambdasonde zich bovenstrooms van de driewegkatalysator bevindt, wordt deze aangetast door ongezuiverde uitlaatgassen. Dit leidt tot slijtage aan de sonde en een gewijzigd signaal.

Deze veranderingen worden waargenomen door de volgende gegevens te controleren:
-gemiddelde signaalspanning voorste verwarmde lambdasonde
-regeling achterste verwarmde lambdasonde
-periode voorste verwarmde lambdasonde.

De motorregeleenheid gebruikt het signaal van de achterste verwarmde lambdasonde om gemiddelde spanning van de voorste verwarmde lambdasonde te bepalen. Dit signaal geeft informatie over het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen benedenstrooms van de katalysator. De motorregeleenheid kan deze informatie vervolgens gebruiken om in de berekening van de inspuittijd rekening te houden met slijtage van de voorste sonde.

De gemiddelde spanning van het signaal van de achterste sonde moet ongeveer 1,35 V bedragen als de regeling van de dubbele verwarmde lambdasonde actief is. De eerste inspuitperiode wordt berekend aan de hand van het signaal van de voorste verwarmde lambdasonde, en vervolgens wordt de gemiddelde spanning van de achterste verwarmde lambdasonde gecontroleerd. Indien deze geen 1,35 V bedraagt, worden de berekeningen voor de inspuitperiode bijgesteld om de juiste gemiddelde spanning voor de achterste verwarmde lambdasonde te bereiken.

Ook een defecte sonde kan de juiste gemiddelde signaalspanning hebben. Vandaar dat ook de reactietijd van de voorste sonde wordt gecontroleerd. De regeleenheid controleert hoe lang het duurt voordat de voorste verwarmde lambdasonde omschakelt van arm naar rijk en weer naar arm. Als de reactietijd gedurende een aantal diagnosetests te groot wordt, wordt storingscode EFI-435 (voorste verwarmde lambdasonde) opgeslagen.

Ook de reactietijd van de achterste verwarmde lambdasonde wordt gecontroleerd. De adaptieve lambdaregeling wordt uitgevoerd binnen een gecontroleerde cyclus, en als het signaal van de achterste verwarmde lambdasonde niet binnen een vastgestelde tijd binnenkomt wordt storingscode EFI-153 (achterste verwarmde lambdasonde) opgeslagen.

Regeling dubbele verwarmde lambdasonde wordt geactiveerd en blijft actief als:
-de regeling van de voorste verwarmde lambdasonde is geactiveerd
-de achterste verwarmde lambdasonde de bedrijfstemperatuur heeft bereikt
-de motorkoelvloeistoftemperatuur hoger is dan 60°C
-de luchtmassa tussen 110 en 800 mg/tdc ligt
-het motortoerental tussen 1150 omw/min en 4000 omw/min ligt

De regeling van de dubbele verwarmde lambdasonde wordt opgeschort gedurende de brandstofafsluiting, als de motorregeleenheid een onregelmatige loop waarneemt (storingscodes EFI-543, EFI-545) of als de motorregeleenheid een storing waarneemt in:
-de driewegkatalysator (storingscode EFI-443)de voorverwarming van de verwarmde lambdasonde (storingscode EFI-521 of EFI-522).
-de luchtmassameter (storingscode EFI-121)
-de sensor voor de motorkoelvloeistoftemperatuur (storingscode EFI-123)

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 21:50
door t4man
Heb de achterste lambda sensor besteld en vandaag binnengekregen a 137 eurootjes incl. verzendkosten.
Ik hoop dat ik van het weekend nog tijd heb om m te vervangen.

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 21:57
door Wouter
Hoop dat het je sensor en niet de kat efficiency.

http://www.obd-codes.com/p0153

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 22:05
door leroy
kan het niet de zekering zijn van de heating?

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: do 22 dec 2011, 18:07
door t4man
zekeringen had ik gecontroleerd.
Lambda sensor vervangen, hij rijdt nu wel weer iets
beter maar nog niet helemaal. Het stotteren is bijna
verdwenen, en het stationair draaien doet ie ook alweer
met wat meer toeren (soms nog met te weinig toeren).

Ik ga er van uit dat de storingscode er nog in staat,
kan ik zelf op 1 of andere manier zoiets resetten? Of moet ie
echt aan de computer om m te wissen?

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: do 22 dec 2011, 18:41
door Wouter
Aan de computer om te wissen.
Heb je het uitlaat traject al gecontroleerd op lekkage?

Re: storing 2e lambda sonde wat houdt dat in?

Geplaatst: do 22 dec 2011, 20:31
door t4man
Effe vluchtig aan de onderkant gecontroleerd. Als ik de auto uitzet klinkt het wel een beetje alsof er ergens een lek zit,
maar dat heeft ie eigenlijk al vanaf het moment dat ik m heb.
Ga van het weekend de hele uitlaat maar controleren.

welke lambdasonde v40 1.8 fase 1?

Geplaatst: di 24 jan 2012, 22:14
door evilneos
Hallo allemaal, sinds kort brandt het lampje van de motorelektronica.
Om uit te zoeken wat er aan de hand was heb ik hem uit laten lezen en bleek het te gaan om de lambdasonde.
Er is geconstateerd dat de lambdasonde stuk was.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe, maar word ik er niet helemaal wijs uit welke lengte qua kabel en type moet hebben.
Zou iemand mij misschien kunnen helpen?

Re: welke lambdasonde v40 1.8 fase 1?

Geplaatst: di 24 jan 2012, 22:25
door volvoS40
Al eens bij de dealer langs geweest?