Pagina 1 van 2

Koppeling pakt erg hoog op / aangrijppunt koppeling lijkt te varieren

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 10:46
door S010
Heren,
Mijn koppeling pakt erg hoog op, op het laatste moment.
Voelt niet zwaar aan en slippen doet hij ook niet. voor de rest komen er ook geen gekke geluiden. Mijn vraag is dit te stellen en dan ik dit zelf? of is er meer aan de hand?

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 12:31
door sdirkx
Welke bak heb je?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 15:23
door S010
M56L2

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:03
door sdirkx
Die L2 zegt me niks maar de M56 is zelfstellend dus zou je dit probleem niet mogen hebben. Zou s informeren wat er mis mee kan zijn.

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: wo 12 dec 2012, 22:32
door Bulke
waar kun je zien welke bak je hebt?

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 11:25
door DLS
Ik heb hetzelfde (2004 V40 1.9D) geen idee welke bak dit is, maar inderdaad ook heel hoog aangrijpen. Mijn broer en broertje hebben ook allebei V40 1.9D (een een 2004 model, ander een 2001) en hebben beiden ook het hoge aangrijpen.

MAW: Volgens mij hoort het er ook een beetje bij.

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 14:02
door myalexx
Beetje ontluchten :think

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 15:40
door Driver-X
Ik merkte het laatst ook bij onze (ik rij er niet zo heel vaak in), ik heb geen idee wat voor bak er in zit maar hij is van 2002.

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 15:42
door volvov4020t
weet of deze zelfstellend zijn,maar zoja,dan met de voet onder t koppelings
pedaal,dan omhoog doen,kan ook met de hand nat,zit een soort van handremmechanisme

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: zo 16 dec 2012, 19:59
door valentijnV40
Dat heeft de onze eigenlijk ook. Ook 1.9D 2002. Zit ook wat hoog, maar voelt absoluut niet vreemd aan en slipt niet.
Wel is dit nog wel de eerste koppeling (313.000km). Dus zal wel een keer aan de beurt zijn.

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: di 18 dec 2012, 21:43
door quincy
volgens mij heeft iedereen dit met hydraulische koppeling.

vloeistof is niet samen persbaar, dus zal die vrijsnel onkoppelen en laat koppelen.

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: vr 01 mar 2013, 22:22
door EnigmaEll
Dag allen,

Vandaag een lange rit gehad in de V. Zo'n 500 km.
Op bepaalde punten had ik het idee dat het schakelen wat stroef loopt. Hij glijdt er net niet makkelijk in (hè bah wat klinkt dat banaal).
Wat zou dit kunnen zijn? Bakolie? Hoe check it dat?
Heb de echte Volvo schakelbak, dus onder de 5.

Daarnaast, wat is de 'normale' plek waar de koppeling zou moeten aangrijpen. Ik merk dat deze ook wat hoog ligt mijn V. Maar misschien is dit normaal. Dus wat is normaal? Ik merk dat gas geven en koppeling op laten komen niet altijd helemaal synchroon gaan. Gas wint zeg maar. Daardoor maak ik dus vaak wat meer toeren voordat ie pakt..

Re: Koppeling pakt erg hoog op.

Geplaatst: do 07 mar 2013, 16:24
door Arjan
Dat hoog oppakken is redelijk normaal voor een hydrolische koppeling (zie bericht van quincy boven je).
Ik heb ook een volvo bak en deze schakelt ook meestal iets stroever dan ik zou willen, ik vermoed echter dat mn platen aan het verslijten zijn. ik heb de bakolie al een keer ververst en dit hielp iets maar niet zoveel als ik had gewild.

volgende stap dus koppelingsplaten/drukgroep/druklager.. maar daar heb ik eerst tijd en geld voor nodig :)

twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varieren

Geplaatst: do 12 sep 2013, 21:33
door LarsJanse
Ik heb de laatste tijd veel km gemaakt, (600km/week) en ik heb het idee dat de koppeling niet steeds op hetzelfde moment aangrijpt. (de ene keer hoger dan de ander)
Het resultaat is dat ik soms met hoge toeren erg langzaam optrek, of juist met bokkende auto van mij plek kom... :tumbdown
Ook voelt de versnellingsbak soms wat stug aan. wil soms niet soepel in een versnelling, of juist eruit. Ik hoor het niet kraken, maar het voelt wel "raspend" lijkt soms alsof de bak niet goed ontkoppeld?
Koude of warme motor maakt niet uit, en ik merk het in alle versnellingen. Aangezien ik een M56 bak heb (non-renault?) zouden het niet de schakelbusjes kunnen zijn toch? en met 123000km lijkt slijtage me ook stug.

Het is allemaal niet heel ernstig, maar voelt niet helemaal fijn. Herkent iemand deze verschijnselen, of komt het erop neer dat ik zorgvuldiger met het koppelingspedaal moet omgaan? (oftewel, LEER RIJDEN :jerry )

Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 11:45
door Kuip
Ik moet zeggen dat ik het toch ook wel een beetje herken, maar nu ook weer niet zo dat ik (net als jij) de ene keer met hoge toeren optrek, of de andere keer met een bokkende auto. Maar ik herken er zeker wel iets in ja.

Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 12:14
door EnigmaEll
Same here!

Ik moest aan het begin vooral wennen aan het wat hoge oppakken.
Dat is volgens mij iets wat bij de wagen hoort.

En soms overkomt het me nog wel eens dat ik met wat meer toeren de koppeling laat pakken. Ook bijvoorbeeld naar z'n 2.

Misschien helpt het om de bakolie eens te verwisselen. Dat heeft bij mij gezorgd voor een stuk soepeler schakelen.

Mocht het erger worden, zou ik het toch eens laten nakijken.

Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 21:28
door LarsJanse
k moet komende maand toch voor APK/beurt naar de dealer. aangezien het volvootje 2 jaar geen fatsoenlijke beurt heeft gehad zal het wel een dure worden... Dan kan wisselen van bakolie er ook nog wel bij...
:tumbdown

Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier

Geplaatst: vr 13 sep 2013, 22:09
door aelse
Lars,

Ik heb dit bokkende gevoel al sinds de aankoop drie jaar geleden en sindsdien al 90.000 km gedraaid.
Voel dit alleen bij het optrekken. Koppeling zit er bij mij al 280.000 in.
Geen idee wat de oorzaak is maar hou er rekening mee dat de clutch een dezer dagen vervangen zal moeten worden.
Aangezien dat jij en anderen er nu ook over klagen, kom ik toch tot andere gedachten en zou dit wel eens een standaard issue kunnen zijn bij de originele koppelingen.

Gr lou

Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier

Geplaatst: di 01 okt 2013, 19:21
door LarsJanse
Update over mijn versnellingsbak....
Autootje is bij de dealer geweest voor jaarbeurt + APK. Heb dit euveltje aan de dealer voorgelegd. Ze hebben er even naar gekeken en gevoeld. Hun conclusie is toch dat de koppeling (drukgroep) aan zijn end is. Koppelingspedaal gaat zwaarder dan normaal en de bak gaat wat stroef omdat hij bij ingetrapt koppelingspedaal de bak soms niet helemaal vrijgeeft.
Als ik het op wilde lossen kon ik de hele bende laten vervangen (koppeling, drukgroep etc.) voor een AUW-bedrag.... Of ik kan ermee door rijden totdat het zo erg wordt dat het echt hinderlijk wordt. Het laatste dus. :wall
Heb wel de bakolie laten vervangen als gokje, maar dat heeft zo te voelen niet echt geholpen, jammer dus...

Mijn auto heeft pas 125000 km, maar dat zijn heel veel korte ritjes geweest, en zelfs mijn 700 km per week van de laatste maanden is vooral spits-->fileverkeer... Dan wil de boel wel wat sneller slijten natuurlijk..... MILJAAR! :swear

Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier

Geplaatst: di 01 okt 2013, 20:55
door Donald
Herkenbaar. Mijn koppeling gaat erg zwaar en grijpt redelijk hoog aan (niet extreem). Meestal geen problemen en soepel, soms bij koude motor een schokte bij wegrijden.

Vervangen was volgens de dealer totaal (en verkopende garage destijds) nog zeker niet nodig. Geen problemen met schakelen, krijgt hem volledig vrij.


Vriend van mij met een S40 (2001) heeft een stuk lichtere koppeling met een stuk hoger aangrijpingspunt. Recent door de dealer laten beoordelen, geen indicatie om te vervangen.