Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz
-
- 5th Gear member
- Berichten: 513
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2006
- Roepnaam: Dennis
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Mijn 102 pk is getuned naar zo een 145 pk
koppeling kan bij de een probleem zijn andere niet
ligt er gewoon aan hoe goed is je koppeling nog
en hoe ga je er mee om...
Versnellingsbak zal het probleem niet zijn
M56 is een van de sterkste bakken geleverd door volvo
koppeling kan bij de een probleem zijn andere niet
ligt er gewoon aan hoe goed is je koppeling nog
en hoe ga je er mee om...
Versnellingsbak zal het probleem niet zijn
M56 is een van de sterkste bakken geleverd door volvo
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Bedankt voor de info zat zelf te denken aan tunen tot ong. 130pk dat die iets vlotter wordt in het lage toerental. 145pk is wel behoorlijk wat, heb jij zelf ook al problemen met iets gehad??
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
-
- Supporting Member
- Berichten: 197
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
- 15
- Model: V40
- Type: D4
- Bouwjaar: 2016
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Arcen
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Mijn Volvo V40 is getunend naar 128 pk, dit is gebeurd bij 102.000 km. Ik heb nu 192.000 km op de teller staan. Tot op heden nog geen problemen mee gehad.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
en misschien wel handig om te weten, maar zijn de auto's na het tunen ook zuiniger geworden? ik zelf heb mijn 115 pk laten tunen bij rica naar 144 pk. zuiniger is hij bij mij zeker niet geworden, zeker geen 10% zoals je soms wel eens leest.
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Merk je ook echt verschil met 26pk meer in optrekken? en zoals sjoerb aangeeft is die ook zuiniger??DirkV40 schreef:Mijn Volvo V40 is getunend naar 128 pk, dit is gebeurd bij 102.000 km. Ik heb nu 192.000 km op de teller staan. Tot op heden nog geen problemen mee gehad.
Ja dat is natuurlijk altijd een iets geweest waar de één het wel mee eens is en de ander niet het zuiniger rijden. Ik denk zelf ook niet dat hij het er zuiniger op gaat worden maar dat hoeft van mij eigenlijk ook niet, wil graag toch dat beetje extra vermogen wat ik soms mis.sjoerdb schreef:en misschien wel handig om te weten, maar zijn de auto's na het tunen ook zuiniger geworden? ik zelf heb mijn 115 pk laten tunen bij rica naar 144 pk. zuiniger is hij bij mij zeker niet geworden, zeker geen 10% zoals je soms wel eens leest.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
-
- Veteraan
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
na tuning ligt zuinigheid echt 100% aan je rijstijl.
Als je minder gasgeeft, zul je ook zuinig rijden, maar toch even snel optrekken als voor de tuning.
Als je evenveel gas geeft zul je meer vermogen hebben maar minder zuinig, of hetzelfde.
Als je minder gasgeeft, zul je ook zuinig rijden, maar toch even snel optrekken als voor de tuning.
Als je evenveel gas geeft zul je meer vermogen hebben maar minder zuinig, of hetzelfde.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Zoals je zelf al aangeeft:
"Nou zit ik er over na te denken om de auto te laten tunen. Is dit verstandig?? want als ik het zo nu en dan hoor en soms lees (topic 115pk tunen met slippende koppeling) krijgen de meeste x40 problemen met de koppeling na het laten tunen van hun auto."
Waarbij ik dan simpelweg denk
"Dus dan zou je de wagen custom kunnen laten chippen en niet zoveel koppelwinst eruit gaan halen als dat men opgeeft om de koppeling te besparen?"
Zoals je zelf al aangeeft:
"Nou zit ik er over na te denken om de auto te laten tunen. Is dit verstandig?? want als ik het zo nu en dan hoor en soms lees (topic 115pk tunen met slippende koppeling) krijgen de meeste x40 problemen met de koppeling na het laten tunen van hun auto."
Waarbij ik dan simpelweg denk
"Dus dan zou je de wagen custom kunnen laten chippen en niet zoveel koppelwinst eruit gaan halen als dat men opgeeft om de koppeling te besparen?"
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Ik heb het gelezen verder, bedankt voor de info. Ik zal er nog is goed over nadenken en als ik het laat doen zo laten chippen dat er minder koppelwinst uit komt om de koppeling te besparen.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 15
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Maar als je niet zoveel koppelwinst meer wilt, waarom dan uberhaupt nog tunen?
-
- Veteraan
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Dan zie ik het nut inderdaad ook niet...
Om je koppeling te sparen hoef je maar 1 ding te doen, goed leren schakelen en normaal rijden, en rustig met koude motor, en volgens mij gaat er dan helemaal nix kapot.
Om je koppeling te sparen hoef je maar 1 ding te doen, goed leren schakelen en normaal rijden, en rustig met koude motor, en volgens mij gaat er dan helemaal nix kapot.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Ik ben er dus niet zo in thuis in het tunen, vandaar het topic. Als het zover is ga ik informeren bij een tuner wat de mogelijkheden zijn. Dan kijk ik van aangezien ik het niet maximaal wil laten tunen wat de beste tussenweg is. Blijkt er uit dat het verschil nihil is met standaard dan overweeg ik zeker om het niet te doen.
Ik weet nu wel dat het gewoon per auto verschilt als er problemen optreden. Dus dat is voor mij dan eigenlijk de gok wagen om het te proberen of niet.
Ik weet nu wel dat het gewoon per auto verschilt als er problemen optreden. Dus dat is voor mij dan eigenlijk de gok wagen om het te proberen of niet.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
- V40 bezitter
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
- 14
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Zit hier ook over te denken. Heb je hem al laten tunen? Ik zou het ook prettig vinden als mijn zelfde diesel net wat extra vermogen zou hebben.
Hoe ik uit de specificaties (autoweek) kan opmaken zijn de blokken van de 102pk v40 en 115pk v40 identiek. Dwz dat de 115pk v40 dus al wat getuned is. Oorspronkelijk bied het blok dus een 102pk. Mij lijkt het tunen naar 145-150pk dan ook niet verstandig. (bijna 1/3e) Als je het op een 130pk houd denk ik dat een 102pk sterke diesel al heel anders loopt en lijkt het me bij normaal gebruik geen kwaad te doen.
Ben benieuwd naar ervaringen van (vooral phase 2 diesel) rijders of mijn verhaal klopt..........?
Oh ja velen vragen zich af of hij zuiniger wordt. Vind ik niet zo belangrijk aangezien hij makkelijk 1:17 loopt. Wel zou ik het jammer vinden als hij bij normaal gebruik nu minder zuinig wordt. Is dit bij jullie het geval?
Hoe ik uit de specificaties (autoweek) kan opmaken zijn de blokken van de 102pk v40 en 115pk v40 identiek. Dwz dat de 115pk v40 dus al wat getuned is. Oorspronkelijk bied het blok dus een 102pk. Mij lijkt het tunen naar 145-150pk dan ook niet verstandig. (bijna 1/3e) Als je het op een 130pk houd denk ik dat een 102pk sterke diesel al heel anders loopt en lijkt het me bij normaal gebruik geen kwaad te doen.
Ben benieuwd naar ervaringen van (vooral phase 2 diesel) rijders of mijn verhaal klopt..........?
Oh ja velen vragen zich af of hij zuiniger wordt. Vind ik niet zo belangrijk aangezien hij makkelijk 1:17 loopt. Wel zou ik het jammer vinden als hij bij normaal gebruik nu minder zuinig wordt. Is dit bij jullie het geval?
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
verschil tussen de 102 en 115 zit hem in de turbo, de 102 heeft een standaard turbo en de 115 eentje met variabele schoepenrad.
- Volvodriver86
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Overijssel
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Ik heb hem nog niet laten tunen, ben al wel bij een tuner geweest dat was fasttech in dit geval. Hij adviseerde mij normale tuning te doen er komt dan ongeveer een 30pk bij. Ik vroeg hem ook hoe dat nou zat met dingen die kapot gaan na een tuning. Hij legde uit omdat je de auto tuned op alles meer belasting komt en als iets al op knappen stond komt dit gewoon sneller naar buiten.
Ik laat hem volgend jaar tunen bij fasttech.
Ik laat hem volgend jaar tunen bij fasttech.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
- V40 bezitter
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
- 14
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Bedankt voor je reactie. Anderen nog ervaringen, of advies op m'n verhaal?
Volvo for life
- V40 bezitter
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
- 14
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Iemand ervaringen met Tunex, klink interessant?!
Volvo for life
-
- Veteraan
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Persoonlijk niet, vriend van me heeft zijn gold SDI wel daar laten doen, en die gaat toch best mee met een GTI (weel incl. uitlaat, filers, whatever) en via hem heb ik met een TT meegereden die je van 80 tot 150 (was ie speciaal op gechipt) echt in je stoel drukte.
Ook nog een porsche carrera die daar is geweest...
MEt andere woorden, in die kringen gaan ze allemaal naar Tunex en ik hoor alleen positieve verhalen.
Wat me verteld is mag je ook eerst rijden na de chip, als het bevalt betaal je, ben je niet blij dan zetten ze de boel weer terug naar origineel en betaal je niets.
Ook nog een porsche carrera die daar is geweest...
MEt andere woorden, in die kringen gaan ze allemaal naar Tunex en ik hoor alleen positieve verhalen.
Wat me verteld is mag je ook eerst rijden na de chip, als het bevalt betaal je, ben je niet blij dan zetten ze de boel weer terug naar origineel en betaal je niets.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
- V40 bezitter
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
- 14
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Klinkt inderdaad als een faire deal, vooral ook voor die prijs lijkt me. Velen hoor ik hier over 400-500 euro en volgens mij was dat over het algemeen niet custom tuning. Misschien ook nog een interessant tuningbedrijf voor anderen die hier over na denken.
Hoop nog steeds stieken op een phase 2,3 diesel rijder die dit ook heeft laten doen. Ben benieuwd hoe hij of zij het bevallen is. Niemand hier.....
Hoop nog steeds stieken op een phase 2,3 diesel rijder die dit ook heeft laten doen. Ben benieuwd hoe hij of zij het bevallen is. Niemand hier.....
Volvo for life
- V40 bezitter
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
- 14
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Is het verstandig om een diesel 102pk te tunen??
Gisteren contact gehad met Tuningchips. Ze zitten in Belfeld, (zuiden NL) en zouden mijn 102pk diesel via OBD kunnen tunen voor 225,-. De prijs is niet veel anders dan op andere plekken, maar hier krijg je wel de mogelijkheid om samen de software samen te stellen. De pk winst valt binnen de norm en zal een 27pk en 93nm koppel betreffen. Je krijgt daarnaast de niet goed geld terug garantie (gratis terug tunen) en garantie op de software.
Ze adverteren momenteel op MP. De website zijn ze mee bezig om deze actueel te maken aangezien ze zich in eerste instantie vooral profileerde op oudere auto's tunen tegen nog scherpere prijzen waar klaarblijkelijk niet veel tuners zich mee bezig zouden houden.
Klinkt best als de moeite waard, zo kun je dus tegen dezelfde prijs echt de dip uit de je auto halen en wordt er niet alleen standaard software ingebouwd.
Heeft iemand ervaringen het is naar mijn mening nog geen groot bedrijf zoals Tunex etc....
Ze adverteren momenteel op MP. De website zijn ze mee bezig om deze actueel te maken aangezien ze zich in eerste instantie vooral profileerde op oudere auto's tunen tegen nog scherpere prijzen waar klaarblijkelijk niet veel tuners zich mee bezig zouden houden.
Klinkt best als de moeite waard, zo kun je dus tegen dezelfde prijs echt de dip uit de je auto halen en wordt er niet alleen standaard software ingebouwd.
Heeft iemand ervaringen het is naar mijn mening nog geen groot bedrijf zoals Tunex etc....
Volvo for life
- V40 bezitter
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
- 14
- Locatie: Zuid Limburg