Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs enz
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Zo, het is al even geleden maar ook na het vervangen van de carterventilatiepot blijft de auto roken.
Zit nu te denken dat het ook de klephoedjes kunnen zijn... had gehoopt van niet want wilde voorkomen dat de hele cilinderkop eraf moet maar het lijkt er toch op dat het moet gebeuren.
Aangezien de auto bij stationair en gas los rookt (dus vacuum in de inlaat), zou het kunnen dat ie op dat moment de olie langs de klephoedjes aanzuigt in de inlaat natuurlijk.
Klinkt plausibel iig.
Als iemand een suggestie heeft hoe ik dit kan oplossen zonder de kop volledig te demonteren hoor ik het graag!!
Zit nu te denken dat het ook de klephoedjes kunnen zijn... had gehoopt van niet want wilde voorkomen dat de hele cilinderkop eraf moet maar het lijkt er toch op dat het moet gebeuren.
Aangezien de auto bij stationair en gas los rookt (dus vacuum in de inlaat), zou het kunnen dat ie op dat moment de olie langs de klephoedjes aanzuigt in de inlaat natuurlijk.
Klinkt plausibel iig.
Als iemand een suggestie heeft hoe ik dit kan oplossen zonder de kop volledig te demonteren hoor ik het graag!!
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Net ook Turbo's Hoet gesproken, die denkt dat de olieafdichtingsveertjes versleten zijn en dat er daarom bij stationair olie langs komt en in de inlaat/uitlaat kant van de turbo lekt.
Misschien toch maar de turbo eraf halen....
Check-up en vervangen van lagers en veertjes kost 200 euries dus das nog wel te overzien.
Misschien toch maar de turbo eraf halen....
Check-up en vervangen van lagers en veertjes kost 200 euries dus das nog wel te overzien.
My ride: V40 T4 2001
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Hoe lang zit tussen de CV-reparatie en nu?
Misschien eens even een lang stuk rijden op 130 km+. Worden er veel korte en koude stukjes met de auto gereden?
Hoe is de rijstijl geweest van bijv. de vorige eigenaren?.
Een paar honderd kilometer eens goed stevig rijden met deze auto...en dan misschien een nieuwe conclusie trekken. Klepsteelrubbers etc.
Misschien eens even een lang stuk rijden op 130 km+. Worden er veel korte en koude stukjes met de auto gereden?
Hoe is de rijstijl geweest van bijv. de vorige eigenaren?.
Een paar honderd kilometer eens goed stevig rijden met deze auto...en dan misschien een nieuwe conclusie trekken. Klepsteelrubbers etc.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Motor rookt.
zo eindelijk een nieuwe turbo. deze ga ik van het weekeind inbouwen en hopelijk is dan het probleem opgelost al heb ik er niet veel vertrouwen in. mocht het de turbo niet zijn en de carterventilatie niet dan zal het blok wel opzijn. nu vroeg ik me af of een verstopt olie filter de druk kan doen oplopen in het carter
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
@ Rob Heb er inmiddels al weer aardig wat mee gereden en idd lekker stevig om de boel eens goed door te spoelen.
Toen ik de auto kocht zat er wel wat sludge aan de olievuldop dus had al het vermoeden dat er iets te rustig mee is gereden door de vorige eigenaar.
Heb vanaf dat punt al lekker stevig met de auto gereden en dat leek wel de motor wel fijn te vinden.
Ben nu begonnen met het demonteren van de turbo, het laten nakijken en vervangen van de lagers en keringen in de turbo kost 200 euro dus leek me wel de moeite waard.
Is iig een stuk goedkoper dan de kop er af trekken.
Toen ik de auto kocht zat er wel wat sludge aan de olievuldop dus had al het vermoeden dat er iets te rustig mee is gereden door de vorige eigenaar.
Heb vanaf dat punt al lekker stevig met de auto gereden en dat leek wel de motor wel fijn te vinden.
Ben nu begonnen met het demonteren van de turbo, het laten nakijken en vervangen van de lagers en keringen in de turbo kost 200 euro dus leek me wel de moeite waard.
Is iig een stuk goedkoper dan de kop er af trekken.
My ride: V40 T4 2001
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Motor rookt.
Turbo is vervangen, eindelijk hij rijdt een stuk beter :) :)
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Heb vandaag de turbo eruit gelepeld!
Best goed te doen, op een paar lastig bereikbare moertjes na en hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het probleem..
Van tevoren even de "how-to" hier op het forum geraadpleegd, erg handig!!
1. De gietijzeren uitlaatbehuizing is intern gescheurd op meerdere plaatsen.
2. Er loopt olie de inlaatbuis in vanachter het schoepenrad
Gelukkig was alles nog goed gangbaar en zonder al te veel moeite te verwijderen.
Heb 'm meteen bij Turbo's Hoet in Hoevelaken afgegeven en die gaan 'm nu helemaal nakijken en ik hoor morgen wat de schade is.
Hoop dat er nog iets van te maken valt... anders een nieuwe of gereviseerde turbo..
Best goed te doen, op een paar lastig bereikbare moertjes na en hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het probleem..
Van tevoren even de "how-to" hier op het forum geraadpleegd, erg handig!!
1. De gietijzeren uitlaatbehuizing is intern gescheurd op meerdere plaatsen.
2. Er loopt olie de inlaatbuis in vanachter het schoepenrad
Gelukkig was alles nog goed gangbaar en zonder al te veel moeite te verwijderen.
Heb 'm meteen bij Turbo's Hoet in Hoevelaken afgegeven en die gaan 'm nu helemaal nakijken en ik hoor morgen wat de schade is.
Hoop dat er nog iets van te maken valt... anders een nieuwe of gereviseerde turbo..
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Op deze foto kan je mooi het tussenschotje zien in het gietijzeren uitlaatgedeelte van de turbo.
Aan beide kanten van dit tussenschot zitten grote scheuren die helemaal door naar binnen in het huis lopen.
Kan meerdere oorzaken hebben en ik heb de auto natuurlijk niet vanaf nieuwe gehad dus hoe het precies komt weten we niet..
-Niet goed warmrijden/afkoelen
-Fabrieksfout
-Leeftijd (200.000)
Ik krijg als het goed is vandaag bericht over de staat van de turbo en of deze nog te redden is.
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Bij Turbo's Hoet kunnen ze de turbo reviseren voor 650,= incl btw
Een nieuwe kost bij volvo 725,= incl. btw
Het wordt dus reviseren, dan is eigenlijk ook alles vervangen behalve het slakkenhuis aan de inlaatkant van de turbo.
Grote kans dat dit de boosdoener was!!
Een nieuwe kost bij volvo 725,= incl. btw
Het wordt dus reviseren, dan is eigenlijk ook alles vervangen behalve het slakkenhuis aan de inlaatkant van de turbo.
Grote kans dat dit de boosdoener was!!
My ride: V40 T4 2001
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Dat verschil valt mij eigenlijk wel tegen; dan was ik denk ik toch voor een compleet nieuwe gegaan.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
De gereviseerde is eigenlijk ook helemaal nieuw als ie klaar is, en ook met een jaar garantie.
Het enige wat hergebruikt wordt is het aluminium slakkenhuis van de inlaatkant, de rest is nieuw.
Er zit dus eigenlijk verschil in behalve dat een nieuwe 100 euro duurder is.
Dat geef ik dan liever uit aan pakkingen, moeren, banjobouten, olie en pijpjes toch?
Het enige wat hergebruikt wordt is het aluminium slakkenhuis van de inlaatkant, de rest is nieuw.
Er zit dus eigenlijk verschil in behalve dat een nieuwe 100 euro duurder is.
Dat geef ik dan liever uit aan pakkingen, moeren, banjobouten, olie en pijpjes toch?
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Hij doet het weer en zonder rook!!
Motor loopt ook veel mooier nu en ik had iedere keer met overschakelen een schokje maar dat is nu ook weg, misschien de haperende turbo?
Hier wat foto's van de oude uitlaatbehuizing en de nieuwe/gereviseerde turbo.
Motor loopt ook veel mooier nu en ik had iedere keer met overschakelen een schokje maar dat is nu ook weg, misschien de haperende turbo?
Hier wat foto's van de oude uitlaatbehuizing en de nieuwe/gereviseerde turbo.
My ride: V40 T4 2001
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Dat ziet er weer gezonder uit !
Auto trekt nu ook wat beter op neem ik aan ?
Wel super dat de problemen, de wereld zijn uit geholpen
[ Geplaatst met Android ]
Auto trekt nu ook wat beter op neem ik aan ?
Wel super dat de problemen, de wereld zijn uit geholpen
[ Geplaatst met Android ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 24 jun 2014, 11:16
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Oisterwijk
Zwart/grijze rook bij starten T-4
Goeien dag.
Mijn S40 T-4 aut. rookt af en toe tijdens het starten. Dit is zwart grijze rook en stinkt naar denk ik verbrande olie. Is echt alleen tijdens het starten. Daarna is het weer gelijk goed. Auto verbruikt niet meer dan anders. Litertje op de 3500/4000 km.
Hij is gechipt en heeft ondertussen een nette 260000km gedraaid. Rijd hem altijd netjes warm en tank 98 of hoger. Maar als hij warm is rij ik wel graag door als ik de kans heb. (Door trekken tot de 200 etc.)
Ik vind het niet schrikwekkend IVM mijn olie verbruik nog steeds exact het zelfde is gebleven van af dat ik hem heb aangeschaft, maar was benieuwd wat het kon zijn en wat je er evt. aan kan doen.
Heb verschillende motorolies al geprobeerd. 5w40 en 10w40 maar bij alle 2 heeft hij af en toe een pluim tijdens het starten. Ook is de benzine drukregelaar vervangen. (Toen deze stuk was kwam er helemaal een wolk uit de uitlaat)
Mijn S40 T-4 aut. rookt af en toe tijdens het starten. Dit is zwart grijze rook en stinkt naar denk ik verbrande olie. Is echt alleen tijdens het starten. Daarna is het weer gelijk goed. Auto verbruikt niet meer dan anders. Litertje op de 3500/4000 km.
Hij is gechipt en heeft ondertussen een nette 260000km gedraaid. Rijd hem altijd netjes warm en tank 98 of hoger. Maar als hij warm is rij ik wel graag door als ik de kans heb. (Door trekken tot de 200 etc.)
Ik vind het niet schrikwekkend IVM mijn olie verbruik nog steeds exact het zelfde is gebleven van af dat ik hem heb aangeschaft, maar was benieuwd wat het kon zijn en wat je er evt. aan kan doen.
Heb verschillende motorolies al geprobeerd. 5w40 en 10w40 maar bij alle 2 heeft hij af en toe een pluim tijdens het starten. Ook is de benzine drukregelaar vervangen. (Toen deze stuk was kwam er helemaal een wolk uit de uitlaat)
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Zwart/grijze rook bij starten T-4
Check eens waar de olie vandaan komt, lekkage in de turbo ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs
Klepsteelrubbers?
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Zwart/grijze rook bij starten T-4
lekkage in de turbo
zeker met doortrekken met volle turbo druk
Dat wil mijn T4 ook doen (150 dkm) als ik weer normaal ga rijen is het roken ook weer over
zeker met doortrekken met volle turbo druk
Dat wil mijn T4 ook doen (150 dkm) als ik weer normaal ga rijen is het roken ook weer over
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 24 jun 2014, 11:16
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Oisterwijk
zwart/grijze rook bij starten T-4
Goede middag.
Ik heb af en toe een poefje rook als ik mijn auto start. Is niet bij elke start maar als het voor komt is het de ene keer erger dan de andere keer.
Ik heb verschillende dingen gehoord waar dit aan kan liggen. Benzine druk regelaar. (Deze is stuk geweest en heb hem vervangen) Probleem is er nog steeds. En het zou aan mijn kleppen of iets daar in de buurt kunnen liggen. Dat er olie in blijft staan als de motor uit is of iets dergelijks.
Nu wil ik graag weten of jullie er ervaring mee hebben.
De auto heeft bijna 270000 gelopen. Gechipt en is een automaat. Bouwjaar 1998. Verbruikt 1liter olie op de 5000km. (Vind ik netjes voor een auto met deze kilometers ervaring en 240pk.)
Ik maak me er geen zorgen over, want hij brengt mij nog steeds overal naar toe zonder problemen, maar toch heb ik liever dat hij geen zwart/grijs wolkje uit kucht als ik hem start.
Wie heeft nog meer goede tips waar ik naar kan kijken. En hoe ik dat moet doen.
Ik heb af en toe een poefje rook als ik mijn auto start. Is niet bij elke start maar als het voor komt is het de ene keer erger dan de andere keer.
Ik heb verschillende dingen gehoord waar dit aan kan liggen. Benzine druk regelaar. (Deze is stuk geweest en heb hem vervangen) Probleem is er nog steeds. En het zou aan mijn kleppen of iets daar in de buurt kunnen liggen. Dat er olie in blijft staan als de motor uit is of iets dergelijks.
Nu wil ik graag weten of jullie er ervaring mee hebben.
De auto heeft bijna 270000 gelopen. Gechipt en is een automaat. Bouwjaar 1998. Verbruikt 1liter olie op de 5000km. (Vind ik netjes voor een auto met deze kilometers ervaring en 240pk.)
Ik maak me er geen zorgen over, want hij brengt mij nog steeds overal naar toe zonder problemen, maar toch heb ik liever dat hij geen zwart/grijs wolkje uit kucht als ik hem start.
Wie heeft nog meer goede tips waar ik naar kan kijken. En hoe ik dat moet doen.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: zwart/grijze rook bij starten T-4
Kijk of er olie resten in je buis zit van intercooler naar gasklep. Ja, is je turbo die slijt
Makkelijk na te kijken. 2 slangen klemmen die hoeft los te halen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Makkelijk na te kijken. 2 slangen klemmen die hoeft los te halen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: di 24 jun 2014, 11:16
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Oisterwijk
Re: Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs
Ja die is vettig. Maar kan zo niet zeggen dat hier de druppels in hangen. Echter had mijn Lancer Evo dit ook. En deze was gewoon 100% goed. (Had ook maar 90.000 op de teller.
Hij ruikt ook als je er achter rijd. (Heb het idee dat dit niet altijd is.) Tijdens het rijden of door trekken tot boven de 200 komt er geen walm uit.
Tank altijd 98 of hoger. En rijd hem netjes warm en de laatste kilometer rustig om de turbo af te laten koelen. (Nou durf ik natuurlijk niet te zeggen of de vorige eigenaren dit ook altijd deden.)
Hij ruikt ook als je er achter rijd. (Heb het idee dat dit niet altijd is.) Tijdens het rijden of door trekken tot boven de 200 komt er geen walm uit.
Tank altijd 98 of hoger. En rijd hem netjes warm en de laatste kilometer rustig om de turbo af te laten koelen. (Nou durf ik natuurlijk niet te zeggen of de vorige eigenaren dit ook altijd deden.)