Aangezien mijn koppeling aan de beurt is ben ik me wat aan het verdiepen in het hoe en wat. Nou kom ik in de beschrijving tegen dat er een speciaal gereedschap is om de koppeling (drukgroep) van voorspanning af te halen.
Heeft iemand dit eerder gedaan, en hopelijk een foto van de tool waarmee de drukgroep van de koppeling van voorspanning wordt gehaald.
Volgens mij werken een aantal van de leden hier in een volvo garage, dus even sneaky een fotootje moet lukken toch ?
Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
Nissan micra K12
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
inmiddels dit gevonden :
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Nissan micra K12
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
Even voor de mensen die niet zo ver in de techniek zitten.... waarom moet die voorspanning eraf?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
ik denk omdat je anders kans hebt dat je de tapeinden aan gort draait of verbuigt bij het demonteren doordat de drukgroep tegen de koppeling aan blijft drukken.
Vooral het laatste eindje wordt dan spannend.
Vooral het laatste eindje wordt dan spannend.
Nissan micra K12
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
gaat toch alleen om bij het monteren ipv demonteren.
De oude is immers al versleten waarbij het niet uitmaakt hoe die handel er af komt.
De nieuwe moet er goed op terug geplaatst worden om idd eventuele schade te voorkomen, doormiddel van deze tool.
Dit word ook snel een beetje uitgelegd in het filmpje (dat er zonder spanning er een ruimte overblijft)
De oude is immers al versleten waarbij het niet uitmaakt hoe die handel er af komt.
De nieuwe moet er goed op terug geplaatst worden om idd eventuele schade te voorkomen, doormiddel van deze tool.
Dit word ook snel een beetje uitgelegd in het filmpje (dat er zonder spanning er een ruimte overblijft)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
in het filmpje zie je al dat de uiteinden van de tapeinden net door de gaten komen zonder de spanner. Bij het demonteren kan ik me voorstellen dat als je met grote druk nog een laatste slag van de moer los moet draaien hij gewoon de schroefdraad van het tapeind af stript en zo ook de resterende tapeinden verbuigt.
Maar misschien ben ik te voorzichtig.
Maar misschien ben ik te voorzichtig.
Nissan micra K12
-
- 1st Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
- 8
- Model: 850
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hoogezand
Re: Voorspanning drukgroep : hoe en wat ?
Nah, allemaal fout.
Zijn zelfstellende drukgoeppen.
Zodat het omslagpunt van je koppeling niet verplaatst (hoger of lager). Bij montage moet je deze op 0 zetten anders gaat die slippen of komt niet vrin
Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk
Zijn zelfstellende drukgoeppen.
Zodat het omslagpunt van je koppeling niet verplaatst (hoger of lager). Bij montage moet je deze op 0 zetten anders gaat die slippen of komt niet vrin
Verstuurd vanaf mijn S50 met Tapatalk