Volvo T4 niet vooruit te branden!
-
- Idle
- Berichten: 26
- Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 16:51
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Kampen
Re: Filmpjes. V40 T4 AUT trekt volgens mij niet best.
Dat is het dus, er zit geen stroom op de stekker, dus waarschijnlijk is de TCV niet kapot, maar ergens een zekering oid. Ik ga even je plaatje bestuderen.
Dit draagt ook niet echt bij dacht ik zo....
Dit draagt ook niet echt bij dacht ik zo....
1e Volvo V40: 1.8 1997
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2002
Re: Filmpjes. V40 T4 AUT trekt volgens mij niet best.
Niet heel gunstig voor de turbodruk denk ik, maar hoe kan dat?
-
- Idle
- Berichten: 26
- Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 16:51
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Kampen
Re: Filmpjes. V40 T4 AUT trekt volgens mij niet best.
Ik heb eigenlijk geen idee.. Dacht kijk het even na, heb het inmiddels 'gedicht' maar de auto trekt nog niet retegoed, wel iets beter op bepaalde momenten heb ik het idee..
1e Volvo V40: 1.8 1997
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2002
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
In wat voor staat is de rest van het uitlaat traject? Zit er niet een 'niet originele' aftermarket uitlaat op van de kwikfit ofzo?
-
- Idle
- Berichten: 26
- Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 16:51
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Kampen
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
De rest van de uitlaat is dicht, heb vandaag het slangetje van de actuator naar de TCV losgehaald om te kijken of er meer boost komt, hij rijdt dus nog hetzelfde, heb de auto uit laten lezen en het volgende kwam eruit:
1e Volvo V40: 1.8 1997
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
- VolvoWierden
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
- 9
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Wierden
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Dat is een beste waslijst
Ik blijf het topic even volgen, want ik heb volgens mij dezelfde problemen.
Ik blijf het topic even volgen, want ik heb volgens mij dezelfde problemen.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Het wil niet zeggen dat alles ook stuk is, maar dat het van 1 defect afkomt
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2002
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Storingen aan lambda's zijn waarschijnlijk het gevolg van hetgeen wat daarvoor al mis gaat, ik zou eens beginnen met temp sensor en toerental sensor, kleine kosten en die kunnen allerlei storingen veroorzaken.
-
- Idle
- Berichten: 26
- Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 16:51
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Kampen
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Ik ga maandag een tempratuursensor ophalen bij de Brezan. Hij komt ook op 102 graden :o.
Ventilator slaat wel aan, maar alleen bij de 102 graden.
De Lamdasondes zitten er allebei nieuw in.
Ventilator slaat wel aan, maar alleen bij de 102 graden.
De Lamdasondes zitten er allebei nieuw in.
1e Volvo V40: 1.8 1997
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
zet er een turbodrukmeter in.. dan zie je evt wat die per versnelling doet etc. en of de turbodruk niet te snel afbouwt etc..
S40 T4
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Als je dan toch de sensor gaat vervangen neem dan meteen een nieuwe thermostaat mee. Kost een paar tientjes,Delvecchio schreef:Ik ga maandag een tempratuursensor ophalen bij de Brezan. Hij komt ook op 102 graden :o.
Ventilator slaat wel aan, maar alleen bij de 102 graden.
De Lamdasondes zitten er allebei nieuw in.
-
- Idle
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 19:13
- 4
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Den Haag
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Ik heb een 2.0T automaat die van 0-70/80 km/u snel versnelt maar daarboven erg veel moeite heeft met versnellen. Dan is de auto amper vooruit te branden. Daarnaast haalt hij lage topsnelheden. Zelfs met plankgas kom ik niet boven de 140-150 km/u uit. De turbo hoor ik wel maar daar merk je eigenlijk niets van in de versnelling.
Ik heb dit topic al wat doorgelezen en kom uit op filters, VVT en de turbo zelf. Ik denk niet dat het alleen de turbo is want ook zonder de turbo zou je makkelijk sneller moeten kunnen versnellen en een hogere topsnelheid halen. Bij stationair draaien hoor ik wel een snelle maar lichte ''ratel'', maar of dit de VVT is of het normale draaien vind ik lastig in te schatten omdat ik deze motoren niet vaker heb gehoord. Ook heb ik vorige week de distributieriem laten vervangen, ik las in een ander topic (viewtopic.php?f=37&t=12586) dat wanneer deze op een verkeerd tandje wordt gelegd dit ook tot minder vermogen leidt. Zou kunnen dat het daardoor ook wat minder is geworden, maar daarvoor had hij er ook al moeite mee. Vind het moeilijk in te schatten hoe veel het daarna minder is geworden, heb ook het idee dat het me nu meer opvalt nu ik er meer mee rijdt.
Nu laat ik volgende week in elk geval bij een Volvo specialist (geen dealer) met een grote beurt alle filters + bougies vervangen. Als jullie zo het voorgaande lezen, wat zijn andere handige dingen om te vragen of de garage dat kan checken? Het gaat me niet om het halen van het maximale vermogen, maar wel om in een normaal tempo te kunnen versnellen + normale topsnelheden halen.
Ik heb dit topic al wat doorgelezen en kom uit op filters, VVT en de turbo zelf. Ik denk niet dat het alleen de turbo is want ook zonder de turbo zou je makkelijk sneller moeten kunnen versnellen en een hogere topsnelheid halen. Bij stationair draaien hoor ik wel een snelle maar lichte ''ratel'', maar of dit de VVT is of het normale draaien vind ik lastig in te schatten omdat ik deze motoren niet vaker heb gehoord. Ook heb ik vorige week de distributieriem laten vervangen, ik las in een ander topic (viewtopic.php?f=37&t=12586) dat wanneer deze op een verkeerd tandje wordt gelegd dit ook tot minder vermogen leidt. Zou kunnen dat het daardoor ook wat minder is geworden, maar daarvoor had hij er ook al moeite mee. Vind het moeilijk in te schatten hoe veel het daarna minder is geworden, heb ook het idee dat het me nu meer opvalt nu ik er meer mee rijdt.
Nu laat ik volgende week in elk geval bij een Volvo specialist (geen dealer) met een grote beurt alle filters + bougies vervangen. Als jullie zo het voorgaande lezen, wat zijn andere handige dingen om te vragen of de garage dat kan checken? Het gaat me niet om het halen van het maximale vermogen, maar wel om in een normaal tempo te kunnen versnellen + normale topsnelheden halen.
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4226
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 14
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Fred, je verhaal doet me denken aan een probleem wat ik met mijn S40 2.0T destijds had...
Bij mij lag de klep van de wastegate er volledig uit. Er werd daardoor nauwelijks tot geen druk opgebouwd.
Op de rollenbank had ik toen nog geen 90 pk meer over. Optrekken ging nog redelijk, maar topsnelheid werd bij lange na niet gehaald. Met heel veel moeite en geduld kwam er nog net 190 op de teller. Dat was ongeveer 175 échte km/h...
Om over hellingen maar te zwijgen. (Weekendje Anschau destijds was verschrikkelijk... )
Maar, ook omdat je zegt dat je de turbo goed hoort, denk ik dat jouw turbo volledig het loodje heeft gelegd. De turbo zou je normaalgesproken niet nadrukkelijk moeten kunnen horen ...
Maar... da's op dit moment de conclusie vanuit de bureaustoel..
Meer onderzoek is nodig...
Bij mij lag de klep van de wastegate er volledig uit. Er werd daardoor nauwelijks tot geen druk opgebouwd.
Op de rollenbank had ik toen nog geen 90 pk meer over. Optrekken ging nog redelijk, maar topsnelheid werd bij lange na niet gehaald. Met heel veel moeite en geduld kwam er nog net 190 op de teller. Dat was ongeveer 175 échte km/h...
Om over hellingen maar te zwijgen. (Weekendje Anschau destijds was verschrikkelijk... )
Maar, ook omdat je zegt dat je de turbo goed hoort, denk ik dat jouw turbo volledig het loodje heeft gelegd. De turbo zou je normaalgesproken niet nadrukkelijk moeten kunnen horen ...
Maar... da's op dit moment de conclusie vanuit de bureaustoel..
Meer onderzoek is nodig...
-
- Idle
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 19:13
- 4
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Den Haag
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Bedankt voor je reactie! Ik hoor de turbo wel een beetje, maar wel stuk minder dan dat ik hem zou moeten horen volgens mij (afgaande van filmpjes op YouTube). Het gekke is dat hij de eerste 80 km/u wel echt snel optrekt maar daarna niet meer. Je zou zeggen dat hij met minder pk's dat ook minder snel zou doen..
Heb ook de carterventilatie "gecheckt" (in dit topic eerder beschreven) met losse olievuldop op stationair draaiende motor. De dop danst niet, maar als ik hem eraf haal sputtert er wel wat olie naar boven.
Ik heb nog even wat verder gelezen op het forum en laat eerst de volgende dingen checken:
- wastegate en wastegate actuator
- Turbo control valve
Eventueel daarna nog:
- uitlaatspruitstuk
- brandstofpomp en drukregelaar
Heb ook de carterventilatie "gecheckt" (in dit topic eerder beschreven) met losse olievuldop op stationair draaiende motor. De dop danst niet, maar als ik hem eraf haal sputtert er wel wat olie naar boven.
Ik heb nog even wat verder gelezen op het forum en laat eerst de volgende dingen checken:
- wastegate en wastegate actuator
- Turbo control valve
Eventueel daarna nog:
- uitlaatspruitstuk
- brandstofpomp en drukregelaar
Laatst gewijzigd door Fred26 op di 02 jun 2020, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
TCV is inderdaad 1 die je vermogen kan minderen vergelijkbaar met een 2.0T. In het begin snel en daarna wat minder snel dan een T4.
Maar omdat je geen topsnelheid kan halen denk ik dat Dinant erg warm zit.
Ow en een fluitende turbo kan het einde betekenen maar dat hoeft niet persee.
Ik heb nog steeds vol vermogen.
Maar omdat je geen topsnelheid kan halen denk ik dat Dinant erg warm zit.
Ow en een fluitende turbo kan het einde betekenen maar dat hoeft niet persee.
Ik heb nog steeds vol vermogen.
-
- Idle
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 19:13
- 4
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Den Haag
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Kijk, zo'n filmpje is handig om te vergelijken. Hij is bij mij in elk geval een stuk minder hoorbaar, als je het al een fluit kan noemen.
-
- Idle
- Berichten: 57
- Lid geworden op: zo 15 mar 2020, 10:53
- 4
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
En loopt de auto nu beter of wat was t probleem?ik wil t graag weten.
-
- Engine off
- Berichten: 23
- Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 11:13
- 3
- Roepnaam: Jarno
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Ik heb sinds een aantal maanden een 2.0T en ik heb ff zitten kijken omdat ik ook niet het gevoel van 163pk heb. Hiervoor een 1.8 gehad die ongeveer even snel aanvoelt als de 2.0t
Ik heb geen handpomp, geen turbodrukmeter en ik wil graag testen of bijv mijn wastegate actuator kapot is, of dat mijn TCV kapot is of zelfs mijn turbo.
Klopt het dat als de auto draait / beetje gas geven dat dan het ijzeren stangetje uit de wastegate actuator iets naar buiten moet komen of iets?
Ik heb bovenstaande in ieder geval niet en had ook de tcv losgehaald maar voelde geen verschil.
Edit: Turbo fluit een beetje op lage toeren, maar alleen in D (Automaat), als ik hem in P of N heb staan hoor je het weer niet met gas geven.
Ben hier een leek in en het doorlezen van het draadje werd ik dus ook nog niet echt intelligenter van.
Ik heb geen handpomp, geen turbodrukmeter en ik wil graag testen of bijv mijn wastegate actuator kapot is, of dat mijn TCV kapot is of zelfs mijn turbo.
Klopt het dat als de auto draait / beetje gas geven dat dan het ijzeren stangetje uit de wastegate actuator iets naar buiten moet komen of iets?
Ik heb bovenstaande in ieder geval niet en had ook de tcv losgehaald maar voelde geen verschil.
Edit: Turbo fluit een beetje op lage toeren, maar alleen in D (Automaat), als ik hem in P of N heb staan hoor je het weer niet met gas geven.
Ben hier een leek in en het doorlezen van het draadje werd ik dus ook nog niet echt intelligenter van.
Volvo-loos
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Volvo T4 niet vooruit te branden!
Als je de tcv los hebt en je merkt geen verschil dan is de kans groot dat die stuk is. Begin je eerst daarmee. Die actuator doet volgens mij niets als je geen vermogen vraagt.
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**