Samenvattend, eens. Duidelijk genoeg, nee. Dat het vragen op zou roepen is normaal. Als mijn klant zegt dat hij olie problemen heeft, hoor je m’n baas ook niet zeggen, duidelijk samenvattend verhaal daar kunnen we wat mee. Nee dan willen we ook weten wat, hoe en waar. Dus als iemand zegt tegen mij dat E10 problemen geeft met de brandstofpomp, is mijn vragen direct welke problemen, waar gaat het fout, wat gaat stuk.De ANWB geeft een samenvattend verhaal die voor iedereen te begrijpen is.
Daar is de ANWB voor. Om op details in te gaan als Viton of NBR roept alleen maar vragen op.
De ANWB E-10 test is duidelijk genoeg.
Want dan pas kan ik als automobilist weten waar op te letten bij m’n eigen auto zodat ik de mogelijke problemen preventief kan aanpakken. Ik staar me niet blind op testen.
Dus ik vind het verhaal van de anwb te bangmakerig, ja het kan problemen geven maar wat informatiever mag wel. Maar ja het is natuurlijk een verhaal voor de doodnormale automobilist die niets van hun auto af weet dus ja, hoe gedetailleerd moet je het dan maken. Maar goed daar zijn samenvattingen voor, maar nogmaals, niet duidelijk genoeg in mijn ogen.
Rare testers dan, ze doen een duurtest en dan verrast zijn dat later pas problemen komen ipv de eerste kilometers. Ze geven ook aan in de begeleidende tekst dat de problemen niet direct komen maar een langer proces in beslag nemen. Tevens lees ik alleen bij jou dat ze verrast waren.Ze waren ook verrast dat er na 27.000 km zomaar een gat viel in de brandstofpomp, terwijl er bij een inspectie na 7.000 km nog niets te zien was.
Tevens als je de check doet of E10 geschikt is voor je auto, dan is sinds 1976 volvo aardig geschikt, alleen GDI’s dus niet, lijkt me niet dat ineens modellen voor 76’s totaal ongeschikt zijn, misschien hebben ze dat niet eens getest. Dus ja waar maken we ons dan super druk om? Ja, ok, om gelijk opmerkingen te voorkomen, eens dat je met een oldtimer wat voorzichtiger om moet gaan, maar dat doe je sowieso al met z’n bak en gewoon wat extra aandacht moet geven aan onderhoud als je dat wilt.
Is dat aangetoond dat het slecht is voor langdurig stilstaan? En langdurig normale benzine heeft dat niet. En natuurlijk adviseert Shell dat, beetje raar als ze de ultimate van BP gaan aansmeren of dat je het met een flesje injector reiniger ook best kunt. erg betwijfelende info zo.E-10 lijkt geen probleem voor onze Volvo's al kun je die beter wel mijden bij lang stallen van de auto. Of voeg dan een stabilisator toe aan de laatste tankbeurt voor stalling.
Officiële adviezen, ook door Shell, is dat het wel goed is om af en toe een paar tankbeurten V-power te doen. Om de motor intern goed schoon te branden en dat geld ook voor moderne auto's.
Ook als je auto niet zo lekker of onregelmatig loopt adviseren ze een paar tankbeurten V-Powe.