Alles over DSA
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: Traction Control met gladheid
Kijk daar hebben we wat aan Wouter Mooi wark
En het is idd normaal dat bibberen/stoten/schokken van je rempedaal das gewoon je ABS die ingrijpt op glad wegdek. Zeker op sneeuw of ijs.
En het is idd normaal dat bibberen/stoten/schokken van je rempedaal das gewoon je ABS die ingrijpt op glad wegdek. Zeker op sneeuw of ijs.
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: Traction Control met gladheid
Haha ja, de eerste keer dat ik met een ABS auto op een besneeuwd wegdek doorremde schrok ik me het apenzuur.. dacht dat de steekas eronder uit kwam ofzo
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: Traction Control met gladheid
Hahahaha mooi he Speed dat ABS
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: Traction Control met gladheid
Haha, ja dat was met mijn Ford Escortje.. was al aardig roestig en koste een drol en 3 knikkers, dus ik dacht dat het einde oefening was
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
- leemburg
- Idle
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Drachten
Re: Traction Control met gladheid
En als je vast zit in de sneeuw dan kan je beter die tractioncontrol even uitzetten hebben ze mij altijd geleerd. Is dat inderdaad zo?
En ja ik schrok me ook het apezuur tot ik voor het eerst "slipte" met abs. Mijn pa lachte zich dood toen hij mijn angstzweet bijna kon ruiken. (was zijn auto)
ik zeg altijd: "was voor een frikandellen-prijs"
En ja ik schrok me ook het apezuur tot ik voor het eerst "slipte" met abs. Mijn pa lachte zich dood toen hij mijn angstzweet bijna kon ruiken. (was zijn auto)
HA aha ha mooi uitdrukking.koste een drol en 3 knikkers
ik zeg altijd: "was voor een frikandellen-prijs"
Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: Traction Control met gladheid
Haha! naja zelfs de prijs van een frikandel was nog duur voor dat ding
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Traction Control met gladheid
Het kan nog gekker, ik was een poosje in de veronderstelling dat me abs het niet deed.
Toen vertelde men me dat ik gewoon niet hard genoeg trapte en er veel grip was.
Gisteravond in Duitsland nader ik een kruising, daar lag ijs.. Lang leven abs en winterbanden.. ik stond nog op tijd stil.
Toen vertelde men me dat ik gewoon niet hard genoeg trapte en er veel grip was.
Gisteravond in Duitsland nader ik een kruising, daar lag ijs.. Lang leven abs en winterbanden.. ik stond nog op tijd stil.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
- 15
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Enschede
Re: Traction Control met gladheid
hahahaha wat een humor hier
maar toen ABS net uit was gebeurden er relatief veel ongelukken door omdat de mensen zich dood(hahaha)schroken van het kabaal en rare gevoel in hun rempedaal ze lieten het pedaal los met alle gevolgen van dien
dus bij sneeuw en ijs testen dat ding en je het gevoel eigen maken zodat je bij een evt noodzaak je remt en je niet dood schrikt
groet Roy
maar toen ABS net uit was gebeurden er relatief veel ongelukken door omdat de mensen zich dood(hahaha)schroken van het kabaal en rare gevoel in hun rempedaal ze lieten het pedaal los met alle gevolgen van dien
dus bij sneeuw en ijs testen dat ding en je het gevoel eigen maken zodat je bij een evt noodzaak je remt en je niet dood schrikt
groet Roy
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Traction Control met gladheid
Het is beter om dan de tweede of zelfs de derde versnelling dan te gebruiken.leemburg schreef:En als je vast zit in de sneeuw dan kan je beter die tractioncontrol even uitzetten hebben ze mij altijd geleerd. Is dat inderdaad zo?
Groetjes Wouter
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 15
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Traction Control met gladheid
weet iemand dat ABS op sneeuw/ijs de remweg zelfs verlengt? Op droog wegdek verkort abs de remweg aanzienlijk, maar op sneeuw en ijs wordt de remweg hierdoor verlengd. De snelste manier om op sneeuw/ijs te stoppen is remmen tot de abs ingrijpt en 't pedaal iets op laten komen zodat de abs net niet meer ingrijpt. Probeer 't maar eens voorzichtig uit op een verlaten stuk besneeuwde weg.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
- leemburg
- Idle
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Drachten
Re: Traction Control met gladheid
schaefer schreef: De snelste manier om op sneeuw/ijs te stoppen is remmen tot de abs ingrijpt en 't pedaal iets op laten komen zodat de abs net niet meer ingrijpt. Probeer 't maar eens voorzichtig uit op een verlaten stuk besneeuwde weg.
Damn je wordt bedankt. Nu is mijn bumber is naar de k.l.o.t.e.
(geintje)
Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Traction Control met gladheid
Ijs, zomerbanden volledige slip.. Ja.
Ijs, winterbanden... Nee nog wat grip.
Ijs, winterbanden... Nee nog wat grip.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 15
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: Traction Control met gladheid
@ Wouter, best grappig, toen we de nieuwe V40 net hadden (eind december vorig jaar) zag ik het fenomeen DSA voor het eerst. Dus toen het glad was dacht ik, nou dan die maar aanzetten.
Knopje indrukken, niks
Knopje nogmaals indrukken, weer niks
Knopje langer indrukken, hey er gaat een lampje aan...
hhhmm, heb ik `m nou juist aan of uit gezet...
Boekje erbij, en inderdaad, hij staat standaard aan, nu is ie uit!!
Knopje indrukken, niks
Knopje nogmaals indrukken, weer niks
Knopje langer indrukken, hey er gaat een lampje aan...
hhhmm, heb ik `m nou juist aan of uit gezet...
Boekje erbij, en inderdaad, hij staat standaard aan, nu is ie uit!!
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Traction Control met gladheid
Klopt, DSA staat standaard aan.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Traction Control met gladheid
@Wouter.
Als ik dit verhaal over DSA zo lees, begrijp ik niet dat het niet achteraf in te bouwen is (aldus de Dealer).
Je zou zeggen dat het maar een module is, die de info van de ABS sensoren gebruikt en de ECU aanstuurt voor koppel vermindering.
Vreemd verhaal, of er zitten toch stiekem meer haken en ogen aan.
Wellicht toch de moeite om eens over door zoeken.
Mijn 2,0T is (zeker na de tuning) behoorlijk zoekerig met hard (volgas) accellereren, ook bij gladheid icm de automaat slipt hij graag en al vlug door.
Gr Tijs
Als ik dit verhaal over DSA zo lees, begrijp ik niet dat het niet achteraf in te bouwen is (aldus de Dealer).
Je zou zeggen dat het maar een module is, die de info van de ABS sensoren gebruikt en de ECU aanstuurt voor koppel vermindering.
Vreemd verhaal, of er zitten toch stiekem meer haken en ogen aan.
Wellicht toch de moeite om eens over door zoeken.
Mijn 2,0T is (zeker na de tuning) behoorlijk zoekerig met hard (volgas) accellereren, ook bij gladheid icm de automaat slipt hij graag en al vlug door.
Gr Tijs
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Traction Control met gladheid
Het DSA systeem ziet er als volgt uit :
Ik weet niet of het achteraf als nog ingebouwd kan worden, veel is het niet.
-DSA ECU
-DSA schakelaar
-DSA lampje intrumentenpaneel
-Bedrading
Groetjes Wouter
Ik weet niet of het achteraf als nog ingebouwd kan worden, veel is het niet.
-DSA ECU
-DSA schakelaar
-DSA lampje intrumentenpaneel
-Bedrading
Groetjes Wouter
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: do 30 sep 2010, 12:35
- 13
DSA, nuttig of niet?
In mijn zoektocht naar een 'phase 3' S/V40 zie ik soms auto's die geen DSA hebben. Soms zijn deze auto's qua uitrusting en aanbieding wel erg interessant. Mijn vraag is, mis ik iets als ik geen DSA heb? Is DSA echt de moeite waard?
Ik heb al eens gelezen dat DSA in winterse omstandigheden beter uit kan staan, klopt dat?
Ik heb al eens gelezen dat DSA in winterse omstandigheden beter uit kan staan, klopt dat?
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: DSA, nuttig of niet?
DSA is gewoon TC (traction Control) princiepe is hetzelfde maar werk beetje anders.
Dus ligt eraan of je het nodig hebt. Autos genoeg zonder DSA(TC) die in de winter tijden op de weg blijven.
Dus ligt eraan of je het nodig hebt. Autos genoeg zonder DSA(TC) die in de winter tijden op de weg blijven.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: DSA, nuttig of niet?
heb momenten meegemaakt dat de situatie een stuk veiliger was doordat DSA geactiveerd werd. Denk aan Duitsland ineens een dikke laag sneeuw op de snelweg. Verder vind ik het persoonlijk wel fijn dat de DSA bij plankgas met een T4 er toch voor zorgt dat er niet al te rare dingen gebeuren.
Zie het lampje weleens flink knipperen, maar omdat ie eigenlijk nooit uitstaat (je moet 'm elke rit expliciet uit zetten) weet ik niet wat de auto eaxct zou doen zonder. Kan me d'r wel iets bij voorstellen dus hou ik 'm maar aan
Zie het lampje weleens flink knipperen, maar omdat ie eigenlijk nooit uitstaat (je moet 'm elke rit expliciet uit zetten) weet ik niet wat de auto eaxct zou doen zonder. Kan me d'r wel iets bij voorstellen dus hou ik 'm maar aan
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: DSA, nuttig of niet?
Volgens mij voorkomt dit systeem dan je linker wiel harder gaat spinnen dan je rechterwiel en houdt dan vermogen in.
Dit wil niet zeggen dat de auto niet meer kan slippen
Dit wil niet zeggen dat de auto niet meer kan slippen