Alles over de luchtpomp hulpluchtsysteempomp koude motor
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 04 aug 2009, 13:51
- 14
Alles over de luchtpomp hulpluchtsysteempomp koude motor
Goedemorgen,
Ik heb een vraagje. Ik ben de trotse eigenaar van een s40 uit 1997 en rij al tijden met veel plezier en zonder problemen rond. Sinds kort maakt echter direct na het starten het onderdeel direct onder het zekeringskastje enorm kabaal, het klinkt als een fan die aanloopt. Na een minuut of 2 zakt het geluid weg. Het lijkt verder geen invloed te hebben op de rijprestaties.
Nu ben ik niet echt een technisch expert, dus vroeg ik mij af a) wat dit onderdeel precies is en b) of dit te repareren is of alleen vervangen kan worden en c) wat de kosten hiervan zullen zijn?
Alvast enorm bedankt voor jullie hulp.
Groeten,
Pier
Ik heb een vraagje. Ik ben de trotse eigenaar van een s40 uit 1997 en rij al tijden met veel plezier en zonder problemen rond. Sinds kort maakt echter direct na het starten het onderdeel direct onder het zekeringskastje enorm kabaal, het klinkt als een fan die aanloopt. Na een minuut of 2 zakt het geluid weg. Het lijkt verder geen invloed te hebben op de rijprestaties.
Nu ben ik niet echt een technisch expert, dus vroeg ik mij af a) wat dit onderdeel precies is en b) of dit te repareren is of alleen vervangen kan worden en c) wat de kosten hiervan zullen zijn?
Alvast enorm bedankt voor jullie hulp.
Groeten,
Pier
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
a) Waarschijnlijk de pomp van de "pulsed secondary air injection"
b) Ligt eraan wat er aan de hand is.
c) Bel de dealer en je weet het, denk zelf zo'n 300 euro. Alternatief ga naar de sloop of de onderdelen lijn.
Dit is wat VADIS over het systeem zegt :
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3.5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
Groetjes Wouter
b) Ligt eraan wat er aan de hand is.
c) Bel de dealer en je weet het, denk zelf zo'n 300 euro. Alternatief ga naar de sloop of de onderdelen lijn.
Dit is wat VADIS over het systeem zegt :
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3.5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
Groetjes Wouter
- maassen200
- Idle
- Berichten: 46
- Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 18:44
- 14
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Als het een snerpend piepend geluid maakt is het idd het systeem
wat Wouter beschrijft.
Echter je kunt dit systeem zonder problemen uitschakelen.
Door de spanning van de pomp 2 (plaatje Wouter)
door te knippen.
Ik rijd al jaren zonder dit second air systeem.
Succes
wat Wouter beschrijft.
Echter je kunt dit systeem zonder problemen uitschakelen.
Door de spanning van de pomp 2 (plaatje Wouter)
door te knippen.
Ik rijd al jaren zonder dit second air systeem.
Succes
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 04 aug 2009, 13:51
- 14
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Bedankt voor jullie snelle reacties, erg verhelderend. Super!
Als het inderdaad kan, dan schakel ik voor de 'time being' het systeem wel gewoon uit.
Heeft iemand anders hier positieve/negatieve ervaringen mee? Ik check dit graag even dubbel voordat ik als non-technicus dit soort dingen ga doen.
Als het inderdaad kan, dan schakel ik voor de 'time being' het systeem wel gewoon uit.
Heeft iemand anders hier positieve/negatieve ervaringen mee? Ik check dit graag even dubbel voordat ik als non-technicus dit soort dingen ga doen.
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Lijkt me belangrijk/fijn dat je er geen foutcode of hogere emissie-waarden (ivm APK) krijgt. Maar kan ik verder weinig over zeggen.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Als je zoals ik de boel origineel werkend wil houden, heb ik nog de volgende link:
http://www.matthewsvolvosite.com/2009/1 ... ial-volvo/
Groetjes Wouter
http://www.matthewsvolvosite.com/2009/1 ... ial-volvo/
Groetjes Wouter
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 15
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Apparaat is bij mij ook buiten werking gesteld.
Alleen maar ballast
Alleen maar ballast
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 04 aug 2009, 13:51
- 14
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Thanks voor de replies. Ik heb vanmiddag even gekeken, zag 2 stroomkabeltjes, één plus en één geaard. Als ik de plus doorknip en aftape is dat voldoende lijkt me?
Groet,
Pier
Groet,
Pier
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Heb je dan ook verder alles eruit gehaald? Anders heb je nog steeds ballast.corhog schreef:Apparaat is bij mij ook buiten werking gesteld.
Alleen maar ballast
Groetjes Wouter
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 15
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal
Er zitten net teveel slangetjes aan om zomaar te verwijderen, als ik niet weet wat de gevolgen zijn laat ik het lekker zitten
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 21 jan 2010, 18:55
- 14
stofzuiger geluid bij starten
Beste leden,
Ik heb een vraag: Als ik de motor start, hoor ik als ik het contact omdraai recht onder het dashboard iets zoemen. Vervolgens start ik de motor en hoor na enkele seconden vanonder de motorkap een stofzuiger achtig geluid. Dit duurt ongeveer 2 minuten en stopt vervolgens. Als ik de motor uitzet om hem vervolgens weer te starten hoor ik het niet. Het is dus alleen als de motor meerdere uren heeft stilgestaan. Verder maakt de motor meer lawaai als of het spruitstuk een beetje lek is.
Graag jullie mening en advies.
groet Frank lek
Ik heb een vraag: Als ik de motor start, hoor ik als ik het contact omdraai recht onder het dashboard iets zoemen. Vervolgens start ik de motor en hoor na enkele seconden vanonder de motorkap een stofzuiger achtig geluid. Dit duurt ongeveer 2 minuten en stopt vervolgens. Als ik de motor uitzet om hem vervolgens weer te starten hoor ik het niet. Het is dus alleen als de motor meerdere uren heeft stilgestaan. Verder maakt de motor meer lawaai als of het spruitstuk een beetje lek is.
Graag jullie mening en advies.
groet Frank lek
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 15
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: stofzuiger geluid bij starten
Dot is de hulpluchtsysteempomp, dit is om schadelijke uitlaatgassen te veminderen en de motor sneller op temperatuur te laten komen.
De pomp zit onder het zekeringenkastje naast de veerpoot in de motorruimte
De pomp zit onder het zekeringenkastje naast de veerpoot in de motorruimte
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: stofzuiger geluid bij starten
Waarschijnlijk is de klep aansluiting gescheurd onderdeel 21 (shutoff valve), zit onder kunstof cover schutbord.
Zie topic: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=3841
Groetjes Wouter
Zie topic: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=3841
Groetjes Wouter
kastje onder zekering maakt geluid zoals bij een modem help
hoi wie kan mij helpen
als de motor warm is hoor ik naa een tijdje een inbel geluidje zoals bij een modem, daarna hoor je het geluid wat een modem maakt bij verbinding maken
dit blijft aanhouden ook als je de auto uitzet en daarna weer start. dit is heel irri.
het geluid zit niet in de zekeringskast, maar daar onder heb een zwartblok/kastje zitten, daar zit het geluid in.
waar is dat voor hoe te repareren en wat is het ??
alvast bedankt
mvg
riesbreda
als de motor warm is hoor ik naa een tijdje een inbel geluidje zoals bij een modem, daarna hoor je het geluid wat een modem maakt bij verbinding maken
dit blijft aanhouden ook als je de auto uitzet en daarna weer start. dit is heel irri.
het geluid zit niet in de zekeringskast, maar daar onder heb een zwartblok/kastje zitten, daar zit het geluid in.
waar is dat voor hoe te repareren en wat is het ??
alvast bedankt
mvg
riesbreda
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: kastje onder zekering maakt geluid zoals bij een modem help
Waarschijnlijk de pomp van de "pulsed secondary air injection"
Dit is wat VADIS over het systeem zegt :
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3.5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
Groetjes Wouter
Dit is wat VADIS over het systeem zegt :
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3.5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
Groetjes Wouter
- Boca
- Engine off
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 23:10
- 14
- Model: S40
- Type: 2.4
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Utrecht
Re: Onderdeel onder zekeringen maakt kabaal, stofzuigergeluid
Hoe kan ik deze buiten werking laten stellen? kabel doorknippen of stekkertje lostrekken?
-
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 10:21
- 13
- Locatie: Nootdorp
- Contacteer:
Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor
Hoi,
Ik ben bezig met de auto van vrouwlief (Ik rij zelf een 850 T-5Rrrrrrrrrrr) en ik heb een enorme herrie van een apparaat bij een koude motor. Het kastje zit onder de zekeringskast in de motorruimte, aan de bestuurderskant. Ik vermoed dat er een lager stuk is. Zodra de motor ook maar ietsje warm begint te lopen (en de kachel aan slaat) dan is het geluid over.
Ik heb even zitten googelen in VIDA en ik vermoed dat het een luchtpomp is. Heeft een van jullie ervaring met het verwijderen en/of vervangen van deze luchtpomp? Zijn er specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden als ik hem probeer te vervangen?
Groet,
Jelle
Ik ben bezig met de auto van vrouwlief (Ik rij zelf een 850 T-5Rrrrrrrrrrr) en ik heb een enorme herrie van een apparaat bij een koude motor. Het kastje zit onder de zekeringskast in de motorruimte, aan de bestuurderskant. Ik vermoed dat er een lager stuk is. Zodra de motor ook maar ietsje warm begint te lopen (en de kachel aan slaat) dan is het geluid over.
Ik heb even zitten googelen in VIDA en ik vermoed dat het een luchtpomp is. Heeft een van jullie ervaring met het verwijderen en/of vervangen van deze luchtpomp? Zijn er specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden als ik hem probeer te vervangen?
Groet,
Jelle
If it can't be fixed with a hammer, it must be an electrical issue.
[url=http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5916]Wie?!?[/url]
Vrouwlief: Volvo S40 1.8 automaat
Ik: Volvo v90 T5 Inscription GT8
[url=http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5916]Wie?!?[/url]
Vrouwlief: Volvo S40 1.8 automaat
Ik: Volvo v90 T5 Inscription GT8
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: S40 luchtpomp
Beste Jelle het is geen rocket science :
Een reparatie is ook te vinden op :
http://www.matthewsvolvosite.com/2009/1 ... ial-volvo/
Het onderdeel kun je misschien ook op de sloop vinden.
Het zal wat lastiger zijn want het is alleen in de beginjaren toegepast.
Neem er rustig de tijd voor en sleutelen maar.
Controleer tegelijker wel even klep 4 van het bovenste plaatje, het plastic wil nog wel eens broos/stuk zijn en dan blaast de lucht er ook zo uit met veel herrie.
Dus maak er gelijk foto's van en schrijf een topic, dan heeft een ander er ook weer iets aan.
Groetjes Wouter
Een reparatie is ook te vinden op :
http://www.matthewsvolvosite.com/2009/1 ... ial-volvo/
Het onderdeel kun je misschien ook op de sloop vinden.
Het zal wat lastiger zijn want het is alleen in de beginjaren toegepast.
Neem er rustig de tijd voor en sleutelen maar.
Controleer tegelijker wel even klep 4 van het bovenste plaatje, het plastic wil nog wel eens broos/stuk zijn en dan blaast de lucht er ook zo uit met veel herrie.
Dus maak er gelijk foto's van en schrijf een topic, dan heeft een ander er ook weer iets aan.
Groetjes Wouter
-
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 10:21
- 13
- Locatie: Nootdorp
- Contacteer:
Re: S40 luchtpomp
Top Wouter. Ga ik zeker doen. Mijn vraag dan nog, aangezien het maar kort is toegepast: heb ik het wel echt nodig?
Ik ga morgen naar Uden, de Volvo sloop, ik zal ze vooraf eens bellen of ze zo'n s40 hebben staan.
Ik ga morgen naar Uden, de Volvo sloop, ik zal ze vooraf eens bellen of ze zo'n s40 hebben staan.
If it can't be fixed with a hammer, it must be an electrical issue.
[url=http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5916]Wie?!?[/url]
Vrouwlief: Volvo S40 1.8 automaat
Ik: Volvo v90 T5 Inscription GT8
[url=http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5916]Wie?!?[/url]
Vrouwlief: Volvo S40 1.8 automaat
Ik: Volvo v90 T5 Inscription GT8
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: S40 luchtpomp
Sommige halen de stekker los als oplossing.
Dat is niet mijn manier van werken.
Een mooie gefundeerde uitleg en tips :
http://motorage.search-autoparts.com/mo ... 4&pageID=1
De pomp is een aantal jaren toegepast, om de katalysator zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen.
Hierdoor wordt deze sneller aktief.
Later heeft men een nieuw type katalysator toegepast, waardoor het systeem niet meer nodig is.
De officiele VADIS uitleg :
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3 and 5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection
system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
Veel sleutel plezier!
Dat is niet mijn manier van werken.
Een mooie gefundeerde uitleg en tips :
http://motorage.search-autoparts.com/mo ... 4&pageID=1
De pomp is een aantal jaren toegepast, om de katalysator zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen.
Hierdoor wordt deze sneller aktief.
Later heeft men een nieuw type katalysator toegepast, waardoor het systeem niet meer nodig is.
De officiele VADIS uitleg :
From and including May 1997 the pulsed secondary air injection system (PAIR) for B4184S and B4204S is withdrawn.
The pulsed secondary air injection system (PAIR) function is to reduce hydrocarbon– and carbon dioxide emission when starting from cold by warming up the three-way catalytic converter (TWC) more quickly. By supplying fresh air to the exhaust ports when starting from cold, the pulsed secondary air injection system (PAIR) begins reburning the hydro-carbons. This makes it possible to reduce ignition, increase exhaust temperature and to activate the three-way catalytic converter (TWC) more quickly.
The system consists of:
-Engine control module (ECM) (1) which controls both the relay and the solenoid valve (3 and 5).
-Pulsed secondary air injection system (PAIR) pump (2), activated by the pulsed secondary air injection
system (PAIR) pump relay (3). A filter prevents dirt and water from being drawn in to the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump. A 120 A fuse in the integrated relay/fusebox in the engine compartment protects the pump and relay. A replaceable bimetal fuse in the pump protects it from overheating, which may otherwise occur with repeated cold starting.
-Shut-off valve (4) which regulates the air supply to the exhaust ports.
-A solenoid (5) which controls the shut-off valve using the negative pressure in the intake manifold.
-Check valve (6) which prevents exhaust gases escaping when the system is not operating.
The engine control module (ECM) controls the relay for the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and the solenoid valve which starts the pulsed secondary air injection system (PAIR) pump and opens the shut-off valve when the system begins to operate. Air from the pump is routed from the pump via the shut-off valve and check valve to the exhaust ports.
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
When the pump is operating, the signal from the heated oxygen sensor (HO2S) is not used.
Veel sleutel plezier!